Glucosamin/MSM

E

erkare

Har gett min ponny MSM och Glucosamin ett tag nu men han blev halt för lite sen och är bara i början av träningen. ska jag lägga av med att ge honom det då .. han e bara nio år så han räknas ju inte som gammla hästar... kan de få en överdos av det och i så fall e det farligt?????:confused:hoppas ngn svara pussss:love:

Sv: Glucosamin/MSM

Tror inte heller att det är glucosaminen som gjort honom halt. En häst kan bli halt på hur många olika sätt som helst. Spelar ingen roll om det är precis i början av has träning eller om han har varit igång i 10 år. En häst kan ju bli halt i hagen. Då spelar det ingen roll om hästen är 9 eller 19 år.

Glucosaminet hjälper till att bygga upp ledbrosk och verkar smörjande i leden. Varför är hästen halt?
Du kanske kan dra ner på glucosaminet under tiden hästen är konvalicent om skadan inte är ledvätske/brosk-beroende...

Glucosaminet hjälper till att bygga upp ledbrosk och verkar smörjande i leden. Varför är hästen halt?
Du kanske kan dra ner på glucosaminet under tiden hästen är konvalescent om skadan inte är ledvätske/brosk-beroende...

Ledbrosk kan inte nybildas.

Senast ändrad:

Nähä. Så du menar att det brosk vi föds med är det vi dör med?

Det är en levande vävnad precis som allt annat utom möjligen hår och naglar.
Men det som är skadat kan inte nybildas, som t ex ben och hud kan.

Då hade jag inte behövt operera in nya leder på folk.

Kanske har vi lite olika åsikt där, men det spelar ingen roll! :)
Jag har sett forskningsresultat som visar på nybildning av ledvävnad ("brosk") hos hund vid tillförsel av glucosamin... och bl.a. det grundar jag mina tankar på.
Jag är mer än väl medveten om att det inte är något "undermedel" eftersom svärfar har två nya höftleder och jag själv lider varje dag av min kassa kropp (och jag har provat glucosamin utan någon förbättring).. men jag har sett de med "lagom" slita leder, både djur och människor, som blivit mycket bättre av Glucosamin... och jag tror på det, f.f.a. som förebyggande behandling!

Kanske har vi lite olika åsikt där, men det spelar ingen roll! :)
Jag har sett forskningsresultat som visar på nybildning av ledvävnad ("brosk") hos hund vid tillförsel av glucosamin... och bl.a. det grundar jag mina tankar på.
Jag är mer än väl medveten om att det inte är något "undermedel" eftersom svärfar har två nya höftleder och jag själv lider varje dag av min kassa kropp (och jag har provat glucosamin utan någon förbättring).. men jag har sett de med "lagom" slita leder, både djur och människor, som blivit mycket bättre av Glucosamin... och jag tror på det, f.f.a. som förebyggande behandling!

Det är ingen "åsikt" jag har, det är vetenskap och beprövad erfarenhet att vi ännu inte har lyckats få brosk att växa. Om jag bara gick efter "åsikter" i mitt yrke skulle jag vara farligt ute.
En del blir hjälpta av glukosaminpreparat, men det beror inte på att brosket har nybildats. Om det vore bevisat att det fick brosk att växa, tror du inte det skulle användas väldigt mycket på ortopedkliniker i landet?

Nej precis, däremot kan det väl ha en anti-inflammatorisk effekt? Jag uppnår nämligen samma effekt med voltaren som med msm :idea:
/hobbydoktorn :angel:

Det är möjligt att det har en sådan effekt hos vissa. Men studierna som finns är inte entydiga.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka