Wille
Trådstartare
Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck. Inga kända fel på den. På hemvägen tappade den ett framhjul. Däcket hittades, stoppades in i bakluckan och sen lämnade jag bilen där. Åkte hem i min gamla bil som mitt ex körde. På måndagen fick jag tag i bilfirman som hämtade bilen och åtgärdade den. På fredagen ringde jag upp och hörde hur det gått med bilen. Jodå, den var klar sedan gårdagen fick jag veta. Då jag nu inte längre hade möjlighet att åka till orten där bilen fanns och hämta den så skulle jag få den hemlevererad under helgen. Fick ingen bil under helgen. På måndagen skulle de leverera till en ort nära mig dit det går att ta sig med allmänna färdmedel. De ville inte köra den ända hem till mig. Accepterade det. Bilen kom efter en del väntan och ställdes sedan på en långtidsparkering eftersom jag inte kunde köra hem två bilar samtidigt och för att det inte gick några bussar i vettig tid den dagen. Tog bussen dit dagen efter och skulle köra hem bilen. Då startade den inte. Fick psykbryt.
Bilen är såld med trygghetsgaranti. Säljaren går inte längre att få tag i. De svarar inte på sms, svarar inte i telefon och inte heller på meddelande som är skickat genom formulär på deras hemsida.
Det finns ingen konsumentvägledare i min kommun för tillfället då tjänsten är vakant, men har snackat med hallå konsument som tycker jag ska stå på mig mot bilfirman, med hänvisning till trygghetsgarantin och reklamationsrätten, trots att bilen är gammal. Bevisbördan på att felet inte fanns när jag köpte bilen ligger på säljaren.
Nu ska man dock ge bilfirman tid på sig att svara. Fyra veckor är tydligen rimligt.
Men vad ska jag göra med bilen under tiden? Den står kvar på långtidsparkeringen där den stått sedan i måndags. Den får stå max 7 dygn där. Ska jag få den bärgad till en verkstad? Säljaren har ju tecknat en helförsäkring med extra allt på bilen som gäller i två veckor så bärgningen kostar exakt 0 kronor för mig men då måste den bärgas senast idag. Men ska jag låta verkstan felsöka och laga? Är det klokt att göra så? Eller ska jag försöka bogsera bilen hem till mig och låta den stå här tills tvisten är löst? Det är drygt 2 mil att bogsera. Och jag vet inte vem som kan hjälpa mig. Hjälp mig tänka.
Bilen är såld med trygghetsgaranti. Säljaren går inte längre att få tag i. De svarar inte på sms, svarar inte i telefon och inte heller på meddelande som är skickat genom formulär på deras hemsida.
Det finns ingen konsumentvägledare i min kommun för tillfället då tjänsten är vakant, men har snackat med hallå konsument som tycker jag ska stå på mig mot bilfirman, med hänvisning till trygghetsgarantin och reklamationsrätten, trots att bilen är gammal. Bevisbördan på att felet inte fanns när jag köpte bilen ligger på säljaren.
Nu ska man dock ge bilfirman tid på sig att svara. Fyra veckor är tydligen rimligt.
Men vad ska jag göra med bilen under tiden? Den står kvar på långtidsparkeringen där den stått sedan i måndags. Den får stå max 7 dygn där. Ska jag få den bärgad till en verkstad? Säljaren har ju tecknat en helförsäkring med extra allt på bilen som gäller i två veckor så bärgningen kostar exakt 0 kronor för mig men då måste den bärgas senast idag. Men ska jag låta verkstan felsöka och laga? Är det klokt att göra så? Eller ska jag försöka bogsera bilen hem till mig och låta den stå här tills tvisten är löst? Det är drygt 2 mil att bogsera. Och jag vet inte vem som kan hjälpa mig. Hjälp mig tänka.