Gissningar på orsak till värme/hälta?

skuggi

Trådstartare
Unghäst född 09, under inridning. Rids korta enkla pass ett par dagar i veckan.
Går på lösdrift med lekfulla kompisar, plan hage men lite hal på sina ställen nu. Barfota.
Växer fortfarande, hyfsat omusklad men det blir bättre och bättre. Har varit, och är väl fortfarande, ganska okoordinerad. Låååånga ben och kort rygg :p

Igår på kvällen tänkte jag rida, värmde upp för hand och noterade att han verkade lite ovillig i höger varv i skritt. Snubblade till något och slog ihop hovarna någon gång.
Trav i vänster varv tog han gärna och avslappnat i fin form, trav i höger varv ville han inte erbjuda alls, gjorde det mycket motvilligt. Ser ingen riktig hälta men jag tycker han rör höger bak lite underligt, vill falla in mot mig på volten, men det kan också vara hans sätt att säga att han vill få sakta av.
Trav igen i vänster varv så ser han inte halt ut, men höger bak rör sig lite märkligt, vid avsaktning så liksom knixade han till med höger bak som om han inte riktigt lyckades sätta det där han tänkt.

Ingen svullnad, ingen ömhet, det enda som kaaanske känns är att han ev är lite varmare på höger bak framsida/insida i höjd med hasen. Se den högra ringen på bilden, på vänster bak, för placering. (den ringen på höger bak hamnade fel och jag lyckades inte få bort den :p)
Bilden är 1,5 år gammal btw, bästa jag hade.

579102_10200331984597463_1224729449_n.jpg

Idag känner jag att han absolut är varmare där än på andra benet, han ser inte halt ut eller så.

Så, vad tror ni?
Vurpa i hagen? Det ser ju inte ut som att han fått ett slag där, så jag undrar om han kan han sträckt/slagit sig högre upp och att värmen där nere kommer som nån sidoeffekt?
Kände igenom honom högre upp och jag hittar inget där uppe heller. Folk i stallet trodde på vurpa i hagen.
Jag red i lördags senast, då var han fin, sedan har han bara skrotat i hagen, så jag vet inte exakt när det här kan ha uppkommit. Värmen är så lite skillnad att man inte tänker på den om man inte känner efter och jämför.

Jag ska självklart prata med vår veterinär idag, men jag tänkte passa på att höra vad ni skulle tippa på också :idea:

Sv: Gissningar på orsak till värme/hälta?

Nej, förlåt, i tisdags red jag ju på morgonen sist, då var han fina fisken :)

Sv: Gissningar på orsak till värme/hälta?

Ingen som har någon tanke?

Själv är jag så ovan vid sånt här, kan de kännas varma kring lederna när de växer?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 750
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur