IS vill ju bygga varumärke som alla andra organisationer.
Fanatiker gör väl inte alltid strategiska bedömningar men jag tror (alltså vad JAG tror) att det är farligt att klassa de som dumhuvuden. Usama är väl ett exempel på att vara strategisk.
Jag sa inte att de var dumhuvuden, utan att de var galna fanatiker (vilket är värre). Man kan vara smart och galen såvitt jag förstått men verklighetsuppfattningen skiljer sig då naturligt nog från andras, det är väl det som är halva galenskapen.
Dvs tycker man att det är rätt att döda och våldta så är det väl inget att dölja/skämmas över för bättre publicitet.
"IS vill ju bygga varumärke som alla andra organisationer"
Fånigt kanske, men det var det jag ville ha ngt slags källa på, eller artikel om. Vill de? Jag trodde de ville döda och fördriva ett antal personer från ett område mark som de ville ha och sedan därifrån fortsätta att sprida ut sig. Vill "alla andra organisationer" bygga varumärke? eller är det ett västerländskt fenomen. Vill ens alla västerländska organisationer bygga varumärke. Såvitt jag hade förstått har det funnits flertalet kristna "organisationer" i tex USAs närhistoria som bara ville bo på en plats, döda oliktänkande och sedan ta livet av sig själva alternativt grannarna.
Dvs "varumärket" i så fall är "vi dödar oliktänkande" och de lyckas ju hyggligt med att sprida det.
Det drar ju anhängare från Sverige som det är.
Jag är fortfarande helt ärligt nyfiken, jag hade bara förstått att de var en grupp fanatiker med god finansiering som anser att deras väg är rätt och riktig. Om deras väg är rätt och riktig, varför skulle de då skämmas över att spränga några bomber i väst, när det inte skäms över att döda och våldta i hemtrakterna.
Men nu var det ju kanske inte deras dåd iofs heller. Jag ville bara veta om det fanns en artikel om dem som organisation som försöker bygga ett gott varumärke och övertyga omgivningen om sin goda vilja. Alla organisationer tänker ju inte som företag tänkte jag (trots att jag är ekonom). Ibland resonerar vi nästan som om alla ändå på något vis vill verka goda eller vill gott. Jag gränsar nog ibland till att tro lite lite på ondskan/själviskhet/girighet/maktfullkomlighet.