Giraffhals.

attempt

Trådstartare
Min häst går jätteavslappnat och fint i skritt, med bra undertramp och böjning. Jag har skrittat honom ett tag nu och bara övat på olika saker för att stärka honom, bygga upp muckler och få upp konditionen.
I traven kör han upp huvudet direkt, sänker ryggen och blir som betong i munnen, plus att han tar långa travsteg och ökar farten.
Vad ska jag göra? Det känns som att jag bara sitter och drar han i tyglarna, länger jag dom ökar han farten. Kan ni som skolat om fd travare ge mig tips? Även andra tips blir jag väldigt tacksam för.

Sv: Giraffhals.

Två gissningar...
Antingen är hästen inte tillräckligt stark för att bära sig i god form i traven, eller så blir du som ryttare mindre följsam i traven (studdsar och/eller inte håller handen stilla, blir hård i handen pga dålig balans, klämmer med knäna vilket hästen tolkar som framåtdrivande och blir stressad osv).

Har aldrig sett dig rida och vet inte hur välutbildad/vältränad hästen är, så jag kan bara gissa utifrån de "vanligaste" anledningarna.

Antar att de är både och, min sits blir lite okontrollerad när jag hela tiden ska försöka få stopp på honom. Tur att han stannar på röstkommandot Whoo, tvärnit. :)

*halvhalter* 200 på ett varv om så krävs...

Jag rider för det mesta i skogen, har inget ridhus. Ska jag göra halvhalter i skogen också?

Om du vill att hästen ska må bra och gå i en bra form så får du nog ta och börja rida på bana. Eller en äng eller vad som helst så att hästen lär sig halvhalter och trampa under sig bakbenen istället för att hålla balansen med halsen.

Som sagt vänd hästen med en rak yttersida och en ledande innerhand runt runt runt runt (lite som en bakdelsvändning)tills den ger efter i nacken. Då ger du efter o rider rakt fram. Höjer den nacken rider du runt runt igen tills den ger efter. Om och om och om och om och om igen tills du kan göra mindre och mindre vändningar. Till slut räcker det med att du gör en halvhalt så sträcker sig hästen till bettet även på rakt spår.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med: "Om du vill att hästen ska må bra och gå i en bra form så får du nog ta och börja rida på bana." ... Skogen är det bästa sättet att få en häst hitta balans och form. Skogsmulle som jag är. Men alla har olika åsikter om det. Självklart är det lättare att rida volter och sånt på bana. I skogen gör jag öppnor, slutor, skänkelvikningar, mm.

Jag håller inte med i dina råd. Det viktiga är inte att hästen böjer på halsen, utan att den inte rusar i väg och struntar i förhållningar. Steg ett är att få hästen uppmärksam på sin ryttare. När hästen använder bettet som ett femte ben tar den INTE fina förhållningar. Så det är bara att släppa fram, skulle jag vilja påstå som har haft liknande problem med min häst.

Till trådskrivaren:
Rid mer med sitsen, är mitt råd! Ta in hästen på en mindre volt, eller rid serpentiner, med ledande tygeltag (inte bakåt!) för att lugna tempot UTAN att behöva ta i munnen. När han lugnar sig, ta en förhållning på främst yttertygeln och begär SKRITT, eftergift, och sedan halt, följt av stor eftergift. En häst som inte kan göra avbrott från trav-skritt-trav tar inga halvhalter heller, så öva detta hela tiden. Du måste våga släppa taget och lära honom att hitta balansen själv. Det kommer med mer styrka. Kom ihåg: en signal som ignoreras är ingen signal för hästen. Den förlorar sin mening. Bryter hästen inte av för förhållning (eller åtminstone minskar tempot!) så lär den sig att om du drar i tygeln betyder det - ingenting. Den kan fortsätta att springa.

Så öva start och stopp. Först när detta fungerar och ni rör er i balans kan du börja fundera på var hästen har sitt huvud. Beröm OFTA, så fort han tänker rätt. Så småningom - om du är konsekvent - börjar han lyssna på dig mer och mer.

Lycka till!!!

Om din häst får en giraffhals och har huvudet högt när du travar i skogen så kommer han att till slut må dåligt. Finns ingen häst som inte har ont i musklerna av att gå med huvet högt och med sänkt rygg. Han tror att han måste hålla balansen med halsen inte bakbenen som han bör göra när han har en ryttare på ryggen. Dels för att han är en travare som är skapt att trava med en vagn bakom sig. Därav du ska göra övningarna. Jag menar bara att du ska göra dom på bana tills han tar dina förhållningar på rätt sätt och att han går i en bra form som gör att hans mukelatur mår bra sen kan du rida i skogen hur mycket du vill. Det är jättebra och rida i skogen men oftast finns det träd och grejer i vägen för att kunna be en häst med dom problemen att arbeta rätt. Kan du göra övningarna runt ett träd eller liknande så går det ju oxå bra. Självklart! Lycka till nu!

Sara-Ida skrev:
Jag håller inte med i dina råd. Det viktiga är inte att hästen böjer på halsen,

Är det mitt råd så har ja inte skrivit att hon ska böja på någon hals. Men är det inte mitt råd så ignorera detta :)
Detta skrev jag:

Som sagt vänd hästen med en rak yttersida och en ledande innerhand

Rebeccah skrev:
Min häst går jätteavslappnat och fint i skritt, med bra undertramp och böjning. Jag har skrittat honom ett tag nu och bara övat på olika saker för att stärka honom, bygga upp muckler och få upp konditionen.
I traven kör han upp huvudet direkt, sänker ryggen och blir som betong i munnen, plus att han tar långa travsteg och ökar farten.
Vad ska jag göra? Det känns som att jag bara sitter och drar han i tyglarna, länger jag dom ökar han farten. Kan ni som skolat om fd travare ge mig tips? Även andra tips blir jag väldigt tacksam för.

du kan testa att ha en fastmartingal fast spänd i nosgrimman, för att ge hästen stöd.

Håller på att skola om en travare just nu och jag kunde inte känna igen mig mer :D

Min herre var precis likadan: upp med huvudet, ingen kontakt i munnen, stressade som satan och allt gick bara fortare och fortare. Ignorerade alla hjälper helt.

Vet inte om du rider för instruktör, men om inte: Skaffa en!! Gärna en med erfarenhet av travare/problemhästar sen tidigare. Var noga med att denne tar hänsyn till DIN häst och era behov.Inte någon metod som är fråmgångsrik i USA på ett obetydligt antal procent hästar. Sånt är värdelöst värre.
En duktig instruktör hjälper dig att vinkla problemen utifrån er situation och sätter upp rimliga mål.

Det tips jag skulle vilja ge dig är tålamod. Ge dig inte i kast med en strid eller dragkamp, människan är minst 10ggr mer fysiskt underlägen. Dessutom kan ett enda ryck i munnen eller spark av skänkeln förstöra en månads arbete och förtroende. Det första jag fick lära mig när jag skulle skola om honom var att ridningen fick ALDRIG bli en obehaglig upplevelse för hästen på några villkor (om ej farliga situationer men det förstår du nog). Det ska vara kul att jobba. Det vinner ni på i längden.

En sak som funkade för min hysteriska travare när han bara tog tag i bettet och sprang, var att aldrig skapa situationen.
Skritta, trava, om så bara två steg, och bryt av. Upprepa proceduren tills han går lugnt och fint. Håll bar på i kanske 5 minuter i brörjan och öka sedan på. Det kan ta veckor så som månader. Strunta i formen. Är han så stressad så är han ändå för spänd för att jobba rätt. Det viktigaste just nu är att kyla ner psyket från travbanan.

Det här är så som sagt det som funkade för mig, men värt att pröva och ta sig en funderare på. Något som jag tycker alla ryttare bör göra nån gång ibland.
Blir annars så glad när folk tar sig tid att ta hand om de stackars travarna och fullbloden efter banorna. :bow:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 520
Senast: Linja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama