Sv: Giraffhals.
Håller på att skola om en travare just nu och jag kunde inte känna igen mig mer
Min herre var precis likadan: upp med huvudet, ingen kontakt i munnen, stressade som satan och allt gick bara fortare och fortare. Ignorerade alla hjälper helt.
Vet inte om du rider för instruktör, men om inte: Skaffa en!! Gärna en med erfarenhet av travare/problemhästar sen tidigare. Var noga med att denne tar hänsyn till DIN häst och era behov.Inte någon metod som är fråmgångsrik i USA på ett obetydligt antal procent hästar. Sånt är värdelöst värre.
En duktig instruktör hjälper dig att vinkla problemen utifrån er situation och sätter upp rimliga mål.
Det tips jag skulle vilja ge dig är tålamod. Ge dig inte i kast med en strid eller dragkamp, människan är minst 10ggr mer fysiskt underlägen. Dessutom kan ett enda ryck i munnen eller spark av skänkeln förstöra en månads arbete och förtroende. Det första jag fick lära mig när jag skulle skola om honom var att ridningen fick ALDRIG bli en obehaglig upplevelse för hästen på några villkor (om ej farliga situationer men det förstår du nog). Det ska vara kul att jobba. Det vinner ni på i längden.
En sak som funkade för min hysteriska travare när han bara tog tag i bettet och sprang, var att aldrig skapa situationen.
Skritta, trava, om så bara två steg, och bryt av. Upprepa proceduren tills han går lugnt och fint. Håll bar på i kanske 5 minuter i brörjan och öka sedan på. Det kan ta veckor så som månader. Strunta i formen. Är han så stressad så är han ändå för spänd för att jobba rätt. Det viktigaste just nu är att kyla ner psyket från travbanan.
Det här är så som sagt det som funkade för mig, men värt att pröva och ta sig en funderare på. Något som jag tycker alla ryttare bör göra nån gång ibland.
Blir annars så glad när folk tar sig tid att ta hand om de stackars travarna och fullbloden efter banorna.