Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

H

Hemligisten

Finns det någon grönsak eller frukt man inte bör ge sin häst?

Jag har ev möjlighet att få ta en massa andra sorterings frukt och grönsaker (rotfrukter) och undrar nu vad jag kan ge förutom äpplen motötter och päron...

Jag har hört att vissa även ger apelsin och banan?? är det bra?
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

:eek: öhh, så många som läst men icke ett enda litet svar??? :angel:
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Apelsin å banan går bra, det äter mina hästar varje gad nästan, ger morötter äpplen mm.

Jag vet att man inte ska ge ngt speciellt kol eller salladsblad då det inte var bra för hästar men kommer inte ihåg exakt vad det hette.
En av mina hästar reagerade på svamp å vindruvor.

Annars har de passionsfrukt, päron.Ja, det mesta.
Fast en av mina hästar älskade oxå dajmglass, julmust, passionsfruktsläsk, pepparkakor, bullar, ostmackor,varm glögg, å favoriten var plopp å mint choklad :)
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Min häst är galen i clementiner.
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Kål och kålväster är inte bra att ge, då dessa är gasbildande och kan orsaka kolik. Kål, kålrötter och andra liknande rotfrukter skulle jag vara försiktig med. Något enstaka kålblad dör det inte av, men i större mängder. sedan finns det säkert vissa sorter som är mer farliga än andra. Att koka dem innan, tar bort en del av det gasbildande, det kan man ju tänka på.

Annars kan de ju äta potatis, i Polen fodrar de med potatis. Frukt brukar de annars tåla (för mycket päron kan dock också vara gasbildande). Man får väl hålla ögonen öppna, för det finns ju alltid överkänsliga hästar.

Som med allt foder måste du vänja hästarna ordentligt innan du ger större mängder, om de inte är vana vid den sortens foder. Men det har du ju naturligtvis redan tänkt på, antar jag.
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Som godis ger jag banan, apelsin, clementin, russin, sviskon och torkade fikon. På julafton blandade jag alltihop till en fruktsallad, som även innehöll äppelbitar och ananas. :d

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Kål går visst utmärkt! :banana:
Jag ger kålrot och ibland vitkål.
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Vet inte hur det är för just hästar, men avokado är "giftigt" för många djur.
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Morötter kan ha en viss lösande effekt om hästen får mycket av det, äpplen i stora mängder är inte bra då den kan bli lös i magen av det också. Dessutom kan äpplen särskilt fallfrukt ha en tendens till att börja jäsa i magen på hästen, de har oftast börjat jäsa på marken redan och det blir ännu värre i hästens mage.
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Zenith skrev:
Kål och kålväster är inte bra att ge, då dessa är gasbildande och kan orsaka kolik. Kål, kålrötter och andra liknande rotfrukter skulle jag vara försiktig med. Något enstaka kålblad dör det inte av, men i större mängder. sedan finns det säkert vissa sorter som är mer farliga än andra. Att koka dem innan, tar bort en del av det gasbildande, det kan man ju tänka på.

Annars kan de ju äta potatis, i Polen fodrar de med potatis. Frukt brukar de annars tåla (för mycket päron kan dock också vara gasbildande). Man får väl hålla ögonen öppna, för det finns ju alltid överkänsliga hästar.

Som med allt foder måste du vänja hästarna ordentligt innan du ger större mängder, om de inte är vana vid den sortens foder. Men det har du ju naturligtvis redan tänkt på, antar jag.


ska man ge potatisen kokt då eller? för jag har för mig att man inte ska ge den rå. de kan få ont i magen eller va det var.kolik.
har hört att äpplen inte var bra att ge för mycket är det för att de kan vara jästa eller???
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Jag tror de kokar den. Stämmer att man inte ska ge för mycket saftfoder. För mycket äpplen kan de få kolik av. Om de är jästa, märker du väl det och i så fall ska du naturligtvis inte fodra med det. Tänk på att det ska vara bra kvalitet på fodret iom att det rör sig om andrasortering.

I Polen fodrade de med potatisen som tillskott ibland, nån gång i veckan.


Om du bara ska ge mindre mängder, som extra tillskott går det nog bra, men själv skulle jag inte ge stora mängder till hästar. Ofta klarar inte deras magar av det och kolik är ju det sista man vill ha.

/Z
 
Senast ändrad:
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Visst skojigt med hästar som äter konstiga saker.. men ÄRLIGT talat tror ni verkligen hästarna mår så bra av detta??

Människor vi mår bra av mkt frukt, men en häst är en häst och gjord för att leva av stråfoder, hästen tarmflora mår inte bra av konstiga foderbyten, jag tror att varje gång man ger nåt konstigt så stör det
hästens tarmflora..
Visst nån godis är ok ibland ,men inga mängder av konstiga frukter hit och dit..
Vissa frukter är besprutade rätt rejält också!

bara för att hästen glatt äter nåt ovanligt är det inte lika med att hästen mår bra av detta.. har en shettis som om han kommer åt gärna äter torrfoder till katt .. det får han INTE göra enligt mig..

Jag skulle bestämt avråda från och ge grönsaker o frukter till häst, förutom nån morot och äpple ibland..
Har man en häst som lätt blir nervös,pigg så sägs det att morötter innehåller nåt som kan göra hästar lite xtra "uppskruvade". Men hästar är olika,tex vissa tål inte havre som bekant...
:crazy:
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Brukar ge min häst vitkål då hon älskar det. En jag känner ger sina hästar 1 kålhuvud om dan under sommaren/hösten under dom 6 år hon har haft häst så har ingen mått dåligt av det
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Jag tror ingen ger "konstiga " saker som permanent fodermedel i foderstat.
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Då är du nog den enda som avråder från frukt å grönsaker :smirk:
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Men då har du bara stött på ovanligt korkade hästägare :smirk:
 
Sv: Giftiga eller farliga grönsaker eller äpplen???

Äpplen och morötter är bara nyttigt man ska ju dock inte "överutfodra" . Har inte hört om att andra grönsaker ska vara farliga men man behöver ju inte ge jättemycket av det...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 427
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 085
Senast: Bulldoozer
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 108
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp