Getingplåga

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag bryter ihop. Under förmiddagen har jag dödat fem getingar inne, alla i hopp om att DET HÄR var drottningen, nu blir det lugnt! Jag gick ett varv runt huset och det är säkert tio som surrar runt där ute, och senare kryper in. Förra säsongen blev jag stucken flera ggr under natten av getingar som irrat sig in i sängen.:turd:

Hur slipper jag dem i år? De första dök upp inne samtidigt som senaste värmeböljan kom och jag har varit betydligt mer mordisk än vanligt. Än så länge hittar jag inga bon men det KRYLLAR av getingar. Är enda utvägen att sätta sig ute och punktkriga med radar för varje geting man hittar eller finns några knep? Orkar inte en getingsommar till:rage:
 
Ringer sitt försäkringsbolag (villaförsäkring el dyl) sanering är gratis.

De har varit ute hos oss två gånger förra året och en gång året innan. Fördel om man vet ungefär vart bona kan finnas
(studera dom lie så ser man vart dom försvinner in).

Vi hade ett badbollsbo på vinden bla.

Förra året hade de dessutom byggt bo i väggen under sovrumsfönstret. Inte roligt när man hittar 30talet getingar överallt på morron och har småbarn :nailbiting:
Hörde hur det gnagde där i väggen, gnagde trä, trodde det var möss, så vi knackade lite brutalt, gick hål i väggenO_o. Som TUR var flög de ut utåt för de var heeelt vansinniga!
 
Jag bryter ihop. Under förmiddagen har jag dödat fem getingar inne, alla i hopp om att DET HÄR var drottningen, nu blir det lugnt! Jag gick ett varv runt huset och det är säkert tio som surrar runt där ute, och senare kryper in. Förra säsongen blev jag stucken flera ggr under natten av getingar som irrat sig in i sängen.:turd:

Hur slipper jag dem i år? De första dök upp inne samtidigt som senaste värmeböljan kom och jag har varit betydligt mer mordisk än vanligt. Än så länge hittar jag inga bon men det KRYLLAR av getingar. Är enda utvägen att sätta sig ute och punktkriga med radar för varje geting man hittar eller finns några knep? Orkar inte en getingsommar till:rage:

Vi har samma problem 5st getingar har fått vandra vidare bara idag. Läste nyss att om man lokaliserar ingången till boet, men inte boet självt, så kan man strö myrr runt ingången. Getingarna drar då in pulvret till boet och samhället dör på några dagar.

Fast lättast är ju att ringa Anticimex eller liknande, som mest troligt har avtal med ditt försäkringsbolag, förutsatt att du bor i villa.
 
Vi har samma problem 5st getingar har fått vandra vidare bara idag. Läste nyss att om man lokaliserar ingången till boet, men inte boet självt, så kan man strö myrr runt ingången. Getingarna drar då in pulvret till boet och samhället dör på några dagar.

Fast lättast är ju att ringa Anticimex eller liknande, som mest troligt har avtal med ditt försäkringsbolag, förutsatt att du bor i villa.
Jag har läst det också, men än så länge verkar de inte ha nåt bo utan irrar mest omkring och undersöker. Tänkte försöka förhindra att det blir bon, om det går. Jag får kolla lite längre på dem i eftermiddag och se om de bor någonstans.
 
När jag ringde Anticimex pga getingar vid den här tiden förra året sa de att de inte kan göra något om man inte vet var boet är, och bona är dessutom väldigt små så här tidigt på säsongen (som en pingisboll). Så förvänta dig inga stordåd av Anticimex...
 
Kan intyga att det @hvala säger stämmer, skadedjursbekämpare kan inte göra mycket om man inte hittar boet.

Rekommenderar insektsnät om det kommer in mycket geting. Kanske sätta upp saftfällor på ställen där getingarna är men inte stör er (fällorna lockar till sig getingar så ha dem inte inomhus ex).

/fd skadedjursbekämpare hos Nomor
 
När jag ringde Anticimex pga getingar vid den här tiden förra året sa de att de inte kan göra något om man inte vet var boet är, och bona är dessutom väldigt små så här tidigt på säsongen (som en pingisboll). Så förvänta dig inga stordåd av Anticimex...
Nej det är vad jag googlat mig fram till umgefär också, att de behöver ha ett lokaliserat bo för att kunna ta bort dem. Vägrar låta dem etablera sig i lugn och ro :arghh:
 
Vad händer om man passar på dem ute och sprayar radar på alla man ser? Dör de eller blir de arga?

Hur farligt är ev radarrester för hund och katt?
 
Jag bryter ihop. Under förmiddagen har jag dödat fem getingar inne, alla i hopp om att DET HÄR var drottningen, nu blir det lugnt! Jag gick ett varv runt huset och det är säkert tio som surrar runt där ute, och senare kryper in. Förra säsongen blev jag stucken flera ggr under natten av getingar som irrat sig in i sängen.:turd:

Hur slipper jag dem i år? De första dök upp inne samtidigt som senaste värmeböljan kom och jag har varit betydligt mer mordisk än vanligt. Än så länge hittar jag inga bon men det KRYLLAR av getingar. Är enda utvägen att sätta sig ute och punktkriga med radar för varje geting man hittar eller finns några knep? Orkar inte en getingsommar till:rage:

Är det sådär pass illa hade jag nog valt att ringa typ Anticimex ändå. De måste ju kunna agera även om de inte vet exakt var boet finns.

Lite OT kanske men
Under hela min uppväxt har vi haft x-antal både vanliga geting och bålgetingbon på vinden. (Vi såg hur de flög ut och in i skytteltrafik hela dagarna. :nailbiting:) Vi har dock bara haft någon enstaka geting inne per dag som mest. Vi löste det med flugpiskor i varje rum samt skålar med sockervatten i avlägsna delar av trädgården. :up:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 345
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp