Ge ADE-vitamin en gång per vecka?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag ger ju ADE-vitamintillskott nu efter nyår. Fast i år har jag flytande mot att ha haft pulver tidigare. Och det flytande fryser vid lååga temperaturer och jag kom och fundera över om man inte skulle kunna ge stötdos en gång per vecka istället för att dutta varje dag?

Det är ju fettlösligt, dvs överskott lagras, och t ex E-vitamin och selén ger man ju i stötdos. Och när vet sprutar Ultrasan t ex så läggs ju det i "depå".

Så, kan jag byta ut duttandet varje dag mot stötdos varje vecka?

Fördelar? nackdelar? Ingen skillnad?
 
Jag har väl inte mer att ge än vad du själv tagit upp men jag personligen är övertygad om att det ät OK. Det är kollat när det gäller E-vit selen.
Man kan ju tänka sig att tarmen inte klarar av upptaget av stötdosen men den slinker nog in snällt tillsammans med fettet.
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 205
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 056
Senast: AraSlei
·
Foder & Strö hästen rids 3 ggr per vecka, onsdag, lördag och söndag. lätt dressyr - skritt, trav galopp och typ skänkelvikningar, inget avancerat. 45...
2
Svar
20
· Visningar
3 503
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 485
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp