gassande sol, vidskydd i hagen???

Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

TomasN skrev:
ja det frågar jag mig också. jag tycker DSM fokuserar väldigt mycket på stall och stallmiljö och stallmått. Däremot är det sämre ställt med krav på utevistelse och bra miljö ute.

Men i det senaste förslaget om nya regler är förvisso en liten förbättring men inte så mycket.

Men visst, det är mycket svårt att skapa en acceptabel inomhusstallmiljö för hästar. Det enda konceptet jag sett fungera är kallstallsideerna som lanserats på senare tid. Annars krävs våldsamt dimensionerade ventilationsanläggningar och extremt noggrann skötsel av anläggningen.

Det är betydligt enklare att skapa en bra utomhusmiljö och ha utegångsdjur om man har någorlunda förutsättningar. Däremot finns det som sagt vissa baskrav som även skulle kunna vara stadgade ordentligt.

Själv är jag säkert färgad av den egna hästhållningen, men hör man hur mycket problem andra hästägares hästar har med dammkänslighet och dylika sjukdomar, så är jag ändå övertygad om att hästar som får vara i en bra utemiljö i flock 365/24/7 mår bäst, är friskast och håller bäst. Och dessutom får de utöva sina naturliga beteenden på ett bra sätt.

Men nu spårar tråden ur, så jag avslutar här...
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Våra hästar har lite skog i beteshagen som används flitigt. Vad jag skulle önska är något att gå in i för att slippa insekterna :o. Det finns en fallfärdig liten lada som hästarna turas om att stå i; den mest ranghöga får stå där så länge hon har lust medan dom andra står på kö i väntan på sin tur. Det märks att dom saknar något att gå in i- helt klart. Hur tror ni det skulle funka att provisoriskt slå upp ett stort partytält eller likande med myggnät för fönster och dörrar :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 831
Senast: Efwa
·
P
  • Låst
Hästvård Nu måste jag får skriva av mig, jag blir så himla upprörd! Alltså vad tänker man med som hästägare om man låter hästar stå mitt ute på...
Svar
9
· Visningar
1 241
Senast: Boj
·
P
Hästmänniskan Hej! Vi här hemma har bestämmt att det är dags att bygga ett vindskydd/skjul till hästarna då vi har börjat utöka antalet beteshagar...
Svar
6
· Visningar
1 186
Senast: _paniiik_
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 897
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp