gassande sol, vidskydd i hagen???

H

husfrun

jo som de flesta vet så skiner ju solen över vårt avlånga land :)
jätte härligt tycker jag, men tycker hästarna det ?
har i min beteshage inget sol/vindskydd och lider av att se hästarna gå där.
Hur har ni det i era hagar som inte har skog eller buskage att gå in under,
har sett när jag varit ute o kört förbi andra hagar att de inte har varken skydd eller skog att gå in i,
det kanske bara e jag som e tjoddig?

Om det e nån som har någon bild på ett enkelt vindskydd,
lägg gjärna ut dem så man kan få lite insperation om vi bestämmer oss för att bygga,
en fråga till bara,
går det att gjöra dem mobila på nått sätt så
man kan flytta dem mellan hagarna helst med bil eftersom vi varken har traktor eller lastare

mvh husfrun
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Vi har inget skydd i en av hagarna och det tycker inte jag är så bra men hästarna lider inte för det :)
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Vi HAR skog och skugga i vår hage men hästarna går inte in i skuggan i vilket fall, de står mitt ute på den gassande vallen, för där blåser det och i solen finns mindre mygg och ohyra.... Jag håller med om att det för människan ser hemskt ut med hästarna i gassande sol utan skydd, men som sagt - det kanske inte är så farligt, för våra använder som sagt inte skyddet i vilket fall - gäller hela somrarna....

skydd behövs mer för vind och regn och kyla tycker jag, än skugga.... men visst - de ska gärna kunna välja i vilket fall...

föråt sido spåret!
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Mitt sto går i en stor, ganska platt hage nu, där det finns enstaka buskage och enbuskar, men bara några få träd. Utanför hagen finns träd, men när solen ligger på från "fel" håll så lägger sig skuggan utanför staketet... Alltså finns ingen vidare skugga under dagens varmaste timmar. Hästarna står nästan alltid mitt ute på "platten" och betar i värmen, verkar inte direkt söka sig till de skuggiga partierna. Men jag har märkt att de börjar svettas direkt när man tar in dem i stallet för att borsta/rida ut etc. Så de är nog väldigt varma ute i hagen, men klarar sig så länge vinden tillåts cirkulera ordentligt. Tycker att det bästa vidnskyddet/skuggan som finns är en träddunge, eftersom dessa inte bryter av vinden på samma sätt som en vägg i ett byggt vindskydd gör.
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

kl*

Våra hästar har skog i hagen också, men de går, som fler sagt, inte i närheten av den ^^
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Vi har träd i hagen och våra hästar står under dem hela dagen när solen gassar. De kliver fram från träden på kvällen när det är svalare. Så nog tycker jag de ska ha möjligheten till skugga. Det verkar som om många har hästar som väljer att stå i solen, men inga av hästarna vi haft här tidigare heller har gjort det. Alla har stått under träden när solen steker.
 
Senast ändrad:
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

jag har inte än såå länge några täd och grejor i vår betse hage
och ingen SOL heller men nåå:cry: :cry:
vi har byggt typ ett fotbolls mål om TS tänker sig hur ett sådant ser ut och i stället för nätet har vi lagt en pressening och det funkar dåå dit går hästrna för att ta skydd mot regnet:cry: :cry: i alla fall
solen vet jag inget om ännu
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Precis så gör mina också, de står ute i den gassande solen, trots att de har en hel urskog i hagen med skugga och svalka. De går upp till skogen framåt kvällen och går där en stund och fnular och betar och går på upptäcktsfärd. Men jag tycker fortfarande att hästar ska ha tillgång till vind/väderskydd efterssom vissa hästar föredrar detta framför sol, även om inte mina gör det!
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Mina hästar har ett utestall i hagen. Där står dom nästan hela dagarna nu när det är så varmt. De går ut kortare stunder och sedan går de ute mer på kvällen och natten i stället. De väljer själv... Det skyddar även bra mot insekter att ha någonstans att gå in. Utestallet används mest av hästarna då det är varmt ute samt även i snålblåst och ösregn då dom brukar springa in...

Det går att göra ganska enkla vindskydd så de får skugga i alla fall. Du kanske kan satsa på ett tak utan väggar. Finns även att köpa mobila färdiga vindskydd men det blir ju rätt dyrt
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Jag har inte ett enda träd i hagen heller så jag har inte så mycket naturlig skugga.
Jag har vindskydd i en av hagarna och det används inte så mycket just nu av min häst. Det är mer när bromsar och blinningar blir för jäkliga som hon använder det. Nu när det är "bara" varmt så går hon bara dit då och då. Det är i min vinterhage och inte så mycket bete så hon går mer i andra hagar nu. Alla andra årstider använder hon det flitigt för hon gillar inte regn och blåst.

Det var en utbyggnad med tak utan väggar så vi köpte gården så förra sommaren satte vi på så att det är väggar överallt. Inga fönster, men en stor öppning. Det gör att det blir väldigt mörkt längst in och där trivs inte bromsarna.

Jag tror att det är som med oss människor att det är högst individuellt om man gillar värme eller kanske tycker att det är jättejobbigt. Överlag tror jag hästar tål gassande sol bättre än oss människor, men visst är det bäst när de får välja själva om de vill stå i skugga eller ej.
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

jag har inge träd I hagen men väl utanför som ger skugga I hagen!
MEN när dte är gassande sol och 30 grader ute tror du inte hästarna står I solen:eek:

Så dom får väl stå där i solen medans jag ligger som en död padda I skuggan:rofl:
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

håller med om att det är högst individuellt, om hästarna vill stå i solen eller i skuggan.
mina tre pållar ligger mycket ner i hagen och vilar mitt på dan när det e som varmast.
om tiden räcker till blir det nog till att bygga ett enklare skydd, helst flyttbart eftersom jag flyttar hästarna mellan tre hagar.
men tack vare alla svar så känns det inte sååå viktigt i dagsläget, menar det behöver ju inte vara klart i morgon eller så.
Eftersom vi har egen gård (under renovering) så finns det alltid aldeles för mycket att göra.
sambon jobber överdrivet mycket på sitt ord arb, tänk om man fick ha två män:banana: sliter man ut den ena
finns det ju en i reserv

mvh
husfrun just nu städfru
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Våra hästar kan använda sitt utegångsstall året om. Det blir en bit för dem att gå nu på sommaren men de väljer ju själva om de vill gå dit eller inte.

Faktum är att våra hästar (islandshästar) är inne mycket mer på sommaren än på vintern.
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Har också Islandshästar på lösdrift och de står inne länge och i flera omgångar per dag nu på sommaren. På vintern är de i princip aldrig inne.
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

mackan skrev:
Vi HAR skog och skugga i vår hage men hästarna går inte in i skuggan i vilket fall, de står mitt ute på den gassande vallen, för där blåser det och i solen finns mindre mygg och ohyra.... Jag håller med om att det för människan ser hemskt ut med hästarna i gassande sol utan skydd, men som sagt - det kanske inte är så farligt, för våra använder som sagt inte skyddet i vilket fall - gäller hela somrarna....

skydd behövs mer för vind och regn och kyla tycker jag, än skugga.... men visst - de ska gärna kunna välja i vilket fall...

föråt sido spåret!

Jag får nog säga att våra hästar är precis tvärtom i detta fall. På sommaren står vissa hästar gärna inne under tak i den relativa svalkan. På vintern är det sällsynt oavsett väderlek. Men det beror säkert på ras, vana och andra faktorer också!

Kyla är inga problem alls OM man har låtit hästarna sätta sin vinterpäls och är försiktig med svettningsfasen efter arbete med vinterpäls (dvs använd täcke vid behov!)
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

Mina hästar använder sin skog. Skulle aldrig kunna släppa dem i en hage utan möjlighet till skugga.

Och går de i hagen närmast stallet, går de gärna in i där under dagen. När värmen och därmed flygfäna är som värst kan de hålla till uppemot 12 timmar inne i stallet.
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

mackan skrev:
skydd behövs mer för vind och regn och kyla tycker jag, än skugga.... men visst - de ska gärna kunna välja i vilket fall...

föråt sido spåret!
Här har vi tvärt om! Snöar det, blåser, regnar eller är allmänt jobbigt (för oss människor iallafall) så inte går de in i vindskyddet! Vindskyddet använder dom på sommaren. Skogen går de in i ibland på vintern för att äta gran, men det är inte ofta.

Vi har islänningar på lösdrift, kanske jag ska tillägga.
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

TomasN skrev:
Våra hästar kan använda sitt utegångsstall året om. Det blir en bit för dem att gå nu på sommaren men de väljer ju själva om de vill gå dit eller inte.

Faktum är att våra hästar (islandshästar) är inne mycket mer på sommaren än på vintern.

Precis vår erfarenhet också med våra islandshästar. På sommaren står de gärna inne då och då. På vintern betydligt mer sällan.

Därför kan man fråga sig hur Djurskyddsmyndigheten har tänkt, som bara kräver ligghall på ej betestillväxttid... Man borde alltid se till att hästar kan hitta lämpliga byggda eller naturliga skuggiga, vindskyddade och i stort sett torra platser!
 
Sv: gassande sol, vidskydd i hagen???

sjoberga skrev:
Därför kan man fråga sig hur Djurskyddsmyndigheten har tänkt, som bara kräver ligghall på ej betestillväxttid... Man borde alltid se till att hästar kan hitta lämpliga byggda eller naturliga skuggiga, vindskyddade och i stort sett torra platser!
ja det frågar jag mig också. jag tycker DSM fokuserar väldigt mycket på stall och stallmiljö och stallmått. Däremot är det sämre ställt med krav på utevistelse och bra miljö ute.

Men i det senaste förslaget om nya regler är förvisso en liten förbättring men inte så mycket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 832
Senast: Efwa
·
P
  • Låst
Hästvård Nu måste jag får skriva av mig, jag blir så himla upprörd! Alltså vad tänker man med som hästägare om man låter hästar stå mitt ute på...
Svar
9
· Visningar
1 241
Senast: Boj
·
P
Hästmänniskan Hej! Vi här hemma har bestämmt att det är dags att bygga ett vindskydd/skjul till hästarna då vi har börjat utöka antalet beteshagar...
Svar
6
· Visningar
1 186
Senast: _paniiik_
·
Hästvård Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;) Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage...
2
Svar
26
· Visningar
2 897
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Operera fast liten chans till förbättring?
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp