Går orent efter en spricka i framknäet.

Blueberry555

Trådstartare
Min ena häst fick en lätt spricka i ett framknä för ca 1,5 år. Sprickan upptäcktes inte på direkten tyvärr då han gick på bete. Han e helt läkt, men han fortsätter att gå orent. Han e friskförklarad men de hittar inte vf han fortfarande går som han gör. Hur ska jag gå vidare med detta?
Det som vet sa var att han e van att gå på detta konstiga sätt, o df går han på det nu. Hans muskler e snedbelastade pga sprickan, att han har gått på detta dumma viset o nu gör han så som han e van vid.
Hur ska jag få han att börja belasta det igen?? Ngr tips? Ny veterinär? Jag litar på han men jag står ju här med en häst som går orent men som är friskförklarad utav honom.

Sv: Går orent efter en spricka i framknäet.

Min ena häst fick en lätt spricka i ett framknä för ca 1,5 år. Sprickan upptäcktes inte på direkten tyvärr då han gick på bete. Han e helt läkt, men han fortsätter att gå orent. Han e friskförklarad men de hittar inte vf han fortfarande går som han gör. Hur ska jag gå vidare med detta?
Det som vet sa var att han e van att gå på detta konstiga sätt, o df går han på det nu. Hans muskler e snedbelastade pga sprickan, att han har gått på detta dumma viset o nu gör han så som han e van vid.
Hur ska jag få han att börja belasta det igen?? Ngr tips? Ny veterinär? Jag litar på han men jag står ju här med en häst som går orent men som är friskförklarad utav honom.
Ny röntgen=friskförklarad?
Jag skulle bedöva knät och se efter om det släckte hältan. Gör den det kan hästen knappast vara frisk.
gulan

Det gjordes ett böjprov på honom o nya plåtar. Å då sa denne att han e bra från sprickan. Jag vet inte vad jag ska göra eftersom jag litade på vet. Men eftersom han fortfarande går så otroligt konstigt så vet jag inte ngt längre. Han reagerar inte ngt på böjprov. Jag får kontakta en annan vet, men vad ska jag säga? Den vet som hare gått igenom honom e välkänd o det e många vet där jag bor som inte vill gå emot vad han har sagt.
Vad ska jag be dom om? Att bedöva det knäet o se om hältan försvinner? Detta e så svårt eftersom jag inte vart med om det tidigare.

Den vet som hare gått igenom honom e välkänd o det e många vet där jag bor som inte vill gå emot vad han har sagt.
:confused:
Men varför måste du berätta då?
Du ringer och beställer tid hos någon annan. Berättar vad som hänt och gjorts med din häst och att den är friskförklarad och ändå inte känns 100. Nu vill du bedöva och göra ett ridprov (antar att det är då det visar sig?). Vill dom veta vilken annan veterinär som behandlat/friskförklarat din häst så är ditt svar kort och gott...-det är oväsentligt!!!
Jag tycker inte man ska vara rädd för att ha olika veterinärer. Vi brukar ha en fast, men tycker inte vi att hästen blir bättre byter vi till någon annan för just den hästen, utan att tappa förtroende för den första!
Bara för att den veterinär du haft är känd, mycket anlitat och har högt anseende hos många kan även den begå misstag eller missa. Det betyder ABSOLUT inte att veterinären som missat är värdelös. De begår misstag precis som alla andra.
Ps. Ibland...men bara ibland kan det vara så att det inte är något fel men hästen är stel och otränad efter lång konvalcens. Det som botar är träning...! Men säger magkänslan att något inte står rätt till ska man ta itu med det.
gulan

Jag skulle gå igenom hästen hos en equiterapeut eller liknande, att ha gått med en spricka i ett knä gör ju garanterat att hästen avlastar sig på andra ställen

Jag har inte ens tänkt så långt med att inte berätta eftersom den nya veterinären kanske frågar vart jag har varit o vill ha ut plåtarna. Men jag ska ringa till en annan så får jag se vad han säger. Jag e rädd utav mig att gå emot människor så, om han skulle bli arg eller så. Tyvärr så e jag sådan :(

Jag tänkte även att kolla upp en equiterapeft.

Buke e allt bra :D:D

Men den första veterinären har ju inget att göra med om du går till en annan veterinär för att få en ny koll hos en som inte vet vad hästen har för historia så att säga, inte mer än det du berättar så att säga.

Inte ska du behöva bry dig om vad den första kanske tänker och säger för jag tror h*n inte bryr sig ett dyft om vad du väljer att göra med din häst efter att du har betalt h*n för att göra sitt jobb redan :p

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst fick en lätt spricka i ett framknä för ca 1,5 år. Sprickan upptäcktes inte på direkten tyvärr då han gick på bete. Han e...
Svar
5
· Visningar
985
Hästhantering Hej! Vet inte om detta är rätt forum. Men har ett sto som är het, alltså krut under huven. Hon går MVS dressyr är 15 år efter...
Svar
2
· Visningar
1 298
Senast: Görel
·
Hästvård Idag när jag tog in min häst upptäckte jag att hon var sårig bak i underlivet. Eller ja, hon hade som ett jack i ena sidan som var lite...
Svar
4
· Visningar
2 661
Senast: Lotus
·
E
Träning Vad kallar ni ''problemhäst''? Är det en häst som inte går att rida? Eller bara en grymt envis å lite dummare häst? Eller kanske en...
2
Svar
21
· Visningar
3 389
Senast: _Isa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar