Går det att räkna om från Nöt- till Häst värden på hö?

R

Rikkan

Fick uppgifter från en leverantör, dock så var många av begreppen okända för mig.
:confused:
Är det någon som kan hjälpa mig att tolka detta till hästvärden?

Är detta ett bra hö?
Hur gör man omräkning MJ från kg/ts till kg/foder?

Istället för smp så var det
MJ/kg 94 TS
Råprotein 88g/kg
Effektiv råprotein 70g/kg
Eff. Fiber 254g/kg
Kalcium 3.3/kg
Fosfor P 1.3
Mag 0.9
Kalium 10.2
Aat 67
PBV 27
 
Vad var det för TS-halt? 94 %? Låter högt i så fall.

Hittar inte heller MJ-värdet.

mvh Jessica
 
Men måste man inte dela 94 i TS för att få fram kg/foder?
Då är det väl inte 94 längre...eller tänker jag tvärtom?
 
Har du inte glömt ett , Titta en gång till på pappret, ska det inte vara 9,4MJ :smirk:. Hade du 94MJ i fodret hade du fått Nobelpriset på studs :D
 
Om ett hö skulle ha MJ 94 per kg ts så skulle det fortfarande ha 79 MJ per kg foder, vilket skulle innebära att de flesta ponnier och hästar skulle klara sig på ett halvt till 2 kg av det höet, energimässigt. :smirk:

mvh Jessica
 
Jo, visst har jag glömt komma ( , ) men det trodde jag att du fattade med en gång... :D
MJ 7.9 blir det ju omräknat.
43g smP
Vad tycker du om det?
Är det värt att köpa upp ett jätte lass och ha till sent inpå hösten eller vänta och chansa på att det blir ett bra år i år...?
 
Jag har 3 olika.
En tränar för tävling, en ska ha föl och en motionerar sporadiskt.
Tydligen så låg snittet i år på 7.5 och 37 Smp enligt R* på Analycen. Låga värden alltså...det är därför som jag kanske inte ska tro att jag åter finner ett hö på MJ 8,5 smp 55 -på 1 vecka...
 
hur är det hygieniskt? Är det bra lagrat? Luktar det "sommar" ännu? Om det hade varit bra hygieniskt hade jag köpt det direkt som det är nu! Fast om jag hade hittat ett ännu bättre hygieniskt fast med lägre värden hade jag köpt det istället. Det är lättare att fodra till med lusern för protein än vad det är att få ett hygieniskt "grådaskigt" hö att lukta "sommar". Så far och titta på höet innan du bestämmer dig.

Hälsn. tgd som luktat sig runt i nejdens lador och inte blivit imponerad
 
Jag har så långt dit, annars så skulle jag inte tveka att åka och lukta. Det är alltid ett problem när höet kommer långt ifrån där man bor. Köpa grisen i säcken känns som vardags lotteri för min del, tyvärr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 612
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 589
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp