Går alla islandshästar med för långa sadlar?

evis

Trådstartare
Nu är detta säkert en diskussion som är uppe ofta... Ursäkta om jag egentligen borde hålla till under annan tråd.

Jag konstaterar med lite "ångest" att min lille islandshäst har en extremt kort rygg. Jag har inte alltför stor erfarenhet av islandshästar men jag tror inte han är så himla ovanlig för sin ras dock, så jag blir ju förbryllad - andra har ju uppenbarligen sadlar på sina islandshästar :confused:

Och jag undrar då, FINNS det ens tillräckligt korta sadlar? Hur får ryttarna plats i dem?
Är det helt enkelt så att alla islandshästar går med för långa sadlar? :crazy:

Om jag mäter hans sadelläge i centimeter så handlar det om 20-25 cm som är lämpliga för en sadel att ligga på. Dels har han ordentliga bogblad och mycket rörelse i dem, så det finns inte speciellt mycket utrymme framtill. Och dels då otroligt kort bröstrygg.

Det är knappt så att min rumpa ryms på honom, UTAN sadel.

Jag vet inte hur jag ska göra... Nu jobbar jag honom från marken och påbörjat arbetet på långa tyglar, han kommer bli en rolig häst att arbeta på det viset, men jag vettetusan hur jag ska göra med ridningen - rida barbacka har JAG egentligen inget bekymmer med men jag kommer ju inte ifrån att det inte blir någon tryckfördelning alls för hästen på det viset.

Vad har ni för sadlar? Hur stora är de i tum & hur långa är de i anläggningsyta? Hur långt sadelläge har hästen? (nu ÄR det ju inte så enkelt som att mäta i centimetrar på det viset, men det ger en fingervisning i alla fall)

Sv: Går alla islandshästar med för långa sadlar?

Har funderat på samma sak ang min lilla tjej. Jag (som är ny på isis trots unghäst :o) tycker att min hästs rygg är extremt kort men stallägaren med mångårig erfarenhet håller inte alls med. Har inte mätt men skulle gissa att hon idag har kanske 20-25cm hon med i
sadelläge.

Vet inte heller hur jag ska göra när jag rider då får lång sadel inte känns som något alternatig *mer nyfiken på hur det brukar lösas*

/Borboleta

Bild från i vintras när jag provade att sitta
ryggbild.jpg

Som ni ser är jag inte särskilt stor eller... och får knappt plats ändå (visserligen har hon längt sig lite sen dess men ändå)

Senast ändrad av en moderator:

Har funderat på samma sak ang min lilla tjej. Jag (som är ny på isis trots unghäst :o) tycker att min hästs rygg är extremt kort men stallägaren med mångårig erfarenhet håller inte alls med. Har inte mätt men skulle gissa att hon idag har kanske 20-25cm hon med i
sadelläge.

Vet inte heller hur jag ska göra när jag rider då får lång sadel inte känns som något alternatig *mer nyfiken på hur det brukar lösas*

/Borboleta

ryggbild.jpg

Som ni ser är jag inte särskilt stor eller... och får knappt plats ändå (visserligen har hon längt sig lite sen dess men ändå)

Oj!det där var en av de kortaste ryggar jag sett:eek:

ryggbild.jpg

HJÄÄLP!:eek::eek::eek:

Nej, sådär korta ryggar har verkligen inte de flesta, kortaste rygg jag har sett!

Svårt att veta hur man ska hantera det där...
Letar kort sadel, den jag har är ca 46 cm anläggning mot hästen, vilket egentligen är litet för långt.
Å andra sidan är det väl så att ju kortare en sadel är, desto mer tryck per kvadratcm blir det ju, så jag vet inte hur man ska resonera. Med en lång sadel fördelar man trycket mera, och jag läste någonstans att det är en myt att man kan skada njurarna med en sadel som är för lång. Däremot kan det ju inte vara så bra för ländryggen.
Har sett islandshästar med rejäla fördjupningar efter sina sadlar, långt bak.
Du kanske har sett att det finns en tråd längre ned där jag frågar efter kortaste sadeln.

En bomlös espanola?
Eller en pytteliten ponnysadel? Din rumpa ser ut att klara en barnsadel.

Hur gammal är hästen?
Islandshästen är ju inte riktigt färdigvuxen förrän i 7-8 års-åldern.

Det ÄR skitsvårt. Vi har just nu en gammal Loftur med anläggningsyta ca 45 cm, men den passar vår korte herre. Sadeln är omstoppad/ justerad av duktig sadelmakare och hästen går bra + musklar sig fint så ok är det ju så långt i af. Letar kortare men kommer att ta hjälp av duktig sadelmakare i jakten, planen och en halv kontakt åt det hållet finns redan.

Husse, vars häst det är, skulle dessutom lätt platsa i mindre modell av sadel.

Som jag sa är hon unghäst (3) och har redan nu blivit längre (och nej jar rider henne inte utan bara provsatt) men jag räknar inte med att hon ska bli så lång att en normal sadel får plats.

Har funderat på bomlös, eller ponnysadel (somnågon sa brukar jag få plats i det) men det är inte dax för det ännu iallafall så jag får se.

Senast ändrad av en moderator:

Som jag sa är hon unghäst (3) och har redan nu blivit längre (och nej jar rider henne inte utan bara provsatt) men jag räknar inte med att hon ska bli så lång att en normal sadel får plats.

Har funderat på bomlös, eller ponnysadel (somnågon sa brukar jag få plats i det) men det är inte dax för det ännu iallafall så jag får se.

Misstänkte att det var en väldigt ung häst.
Det kommer att hända ganska mycket på de närmsta 5 åren innan hon är färdigvuxen.
Du kanske ska vänta nåt extra år att rida in om hon behöver utvecklas ytterligare?
Det är nog ingen hit att rida en unghäst barbacka hela tiden för ryggens skull heller.

Som jag sa rider jag henne inte ännu utan bara provsatt... inridningen kommer senare

Som jag sa rider jag henne inte ännu utan bara provsatt... inridningen kommer senare

Jag var lite luddig med hur jag menade, jag satt och tänkte, att om nu hästen är lite allmänt sen i utvecklingen av sin kropp, kanske man ska vänta ännu lite längre än tex 4 år. Förr var det ju ingen ovanlighet att man red in vid 5 ;)

Jag rider en gammal islandshäst och det har varit näst intill helt omöjligt att hitta en bra sadel pga hans korta rygg. Han har dessutom lite svank och om han har en sadel som trycker bak (vilket den gör om den är för lång) så svankar han ännu mer. Så visst är det ett problem med korta ryggar.

Ja de flesta går med för långa sadlar oftast ligger de dessutom alldelles för långt bak oxå.
Det finns ett par sadlar som jag fastnat för, i budgetvarianten har du
Ulan-ligger bra på nästan alla pållar men är planklika för ryttaren.
Sen har Hööks en billig syntetsadel som jag glömt namnet på, den funkar oxå-jag kallar den för musknäckaren :angel:

Min favorit över alla kategorier är dock ingen budgetvariant. Den heter Isafold Safir och har en flexibel kort bom och sätter ryttaren så himla rätt. Jag älskar min sadel och den passar på de flesta pållar utom de som har EXTREMT hög manke, typ vissa fullblod/halvblod.

Jag var lite luddig med hur jag menade, jag satt och tänkte, att om nu hästen är lite allmänt sen i utvecklingen av sin kropp, kanske man ska vänta ännu lite längre än tex 4 år. Förr var det ju ingen ovanlighet att man red in vid 5 ;)

Upplever henne inte som sen men hon är liten (inte underligt, mamman är ännu mindre) och dessutom kort så hon kommer nog alltid vara det.

Men du påpekar det på ett mycket bättre sätt än dom flesta här skulle gjort :bow: Väntade mig att bli totalt halshuggen och att min kommentar att jag bara provsatt skulle vara totalt förbisedd :p

Kan du berätta mer om Isafold Safir?
Hur kort är den i anläggningsyta? Bomvidder?
Var kan man hitta sådana egentligen?
Har du några bilder när den ligger på en islandshäst?
Han är ju inte bara kort, hans bröstkorg är klotrund, och det gör ju förstås inte uppgiften "Hitta sadel" enklare.

-> Borboleta - jag känner igen mej från din bild! När jag suttit barbacka på honom har jag blivit totalt fascinerad - lägger jag min hand framför mej har jag den på hans manke & halsövergång, lägger jag min hand bakom min rumpa så känner jag övergången mellan länd & korsben - alltså "rumpan". Det är alltså knappt så att jag ryms att sitta barbacka! :crazy:

Men så har jag väl accepterat idag att jag behöver skolrida, rida ut och så vidare barbacka. Men jag skulle ändå vilja hitta en hoppsadel, kanske inte för att JAG ska hoppa honom men jag skulle gärna se att han fick hoppa med en mindre ryttare.
Men så verkar alla barnsadlar vara väldigt smala i bommarna.
Vad gör jag??? :confused:

Nicke - jag har kikat på en extra kort (specialbeställd) Espaniola och den skulle omöjligtvis få plats på min kille.
Jag har själv en mycket kort variant av en Amazonas-sadel (http://www.amazonas.de), den kortaste sadel de har gjort - som väl mäter 42-43 cm i anläggningsyta -men det var komiskt att lägga den på islandshästen - sadeln ligger liksom på manken & på korset :crazy: :rofl:

Jag har inga bra bilder på hans sida, den närmsta att komma för att visa hur han ser ut i längd-proportioner är denna - men tyvärr syns det ej så väl på den bilden exakt hur kort rygg han har;
10475510.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 147
Senast: Nielaa
·
Utrustning Nu kommer jag med en fråga som jag har undrat över en tid. Bomlösa sadlar (barefoot och liknande) och fårskinns"sadlar" (barefoot har...
2
Svar
24
· Visningar
3 656
Senast: Pigalle
·
Utrustning Har provat en Wintec 500 NEW på min häst idag, som är den första sadeln någonsin att ligga på plats! ALLA andra sadlar glider fram...
Svar
16
· Visningar
5 923
Senast: minfux
·
Western Har en VBL donna som är väldigt bred över bogarna, hög bred manke, och kort och "smal" rak rygg. Hon har så pass med bogblad att det...
Svar
8
· Visningar
2 376
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur