Gammal tvättmaskin och katastrofer?

Petruska

Trådstartare
Den här frågan handlar verkligen mer om hemmet än om hobby. :p Jag ber om ursäkt för den här tråkiga frågan, men jag är lite orolig och vill gärna ha goda råd.

Om man har en gammal tvättmaskin som fungerade helt ok förra gången man använde den, för sådär 6 år sedan, kan man då lugnt bara starta den och räkna med att den fungerar nu också? Maskinen var gammal redan för 6 år sedan. Tvättmaskinen står i ett garage hela tiden, med vattenkranen stängd normalt. Det är sällan minusgrader i garaget, men det händer nog kalla vintrar (vilket vi har haft några av under de här 6 åren).

Jag tänker att jag för säkerhets skull kör den tom på ett kortare program för att testa. Finns det något som kan gå åt skogen på allvar om jag gör så?

Hur stor är risken för översvämning?

Hur stor är risken för eldsvåda/kortslutning/annan katastrof som har med elen att göra?

Hur stora är andra - för mig okända - risker?
 
Jag köpte en begagnad tvättmaskin för två år sedan, ålder okänd men den såg fräsch ut och tvättade på TILLS den en dag small till och började brinna. Jag drog ur alla säkringar, tog med mig hunden ut och ringde 112. De fick gå in med rökdykare och det var en fullt utvecklad brand i badrummet när de kom in. Så det var ju sådär lagom skoj.
Däremot vet jag inget om exakt hur stor risken är för att det ska hända.
 
Hmm, det låter ju inget vidare. Min tvättmaskin skiljer sig från den du köpte på det viset att den inte ser särskilt fräsch ut.
 
Det som kan hända när den bara står där och ser vacker ut i sex år är väl att nån slang torkar ut, så att det inte håller tätt. Eller att en råtta gnagt sönder en elledning. Eller... kommer inte på nåt mer. :p

Spännande forts följer..? :nailbiting:
 
Jag hade nog inte tordats starta den. Dels har sannolikt ledningarna torkat så den kan läcka som ett såll.
Sedan är de väl tveksamt om elen klarat sig utan skadedjursangrepp.

Men testa - under övervakning.
 
Men @tanten, om jag testar under övervakning och så blir det eldsvåda, översvämning eller någon annan katastrof - då blir det ju jättejobbigt? Jag känner mig som en flyktbenägen häst när jag tänker på det.

Ledningarna, alltså de som vattnet går i? Kan man kolla dem?

Det är ganska gott om katter och ont om möss, om det spelar någon roll?
 
Men @tanten, om jag testar under övervakning och så blir det eldsvåda, översvämning eller någon annan katastrof - då blir det ju jättejobbigt? Jag känner mig som en flyktbenägen häst när jag tänker på det.

Ledningarna, alltså de som vattnet går i? Kan man kolla dem?

Det är ganska gott om katter och ont om möss, om det spelar någon roll?

Det finns ju brandsläckare, de är väldigt effektiva och dessutom billiga på Ikea.
Oavsett om maskinen börjar brinna eller ej så är det alltid bra att ha fräscha brandsläckare.
Ledningarna går ju till viss del att se på om de torkat ut - torra slangar = kassa.
Elen kan du nog inte avgöra själv om du inte har några elkunskaper.
 
Ser framför mig hur @Petruska ger sig på vidundret med full skyddsutrustning...
AFT_header.jpg


Glöm inte kameran! :bump:

Det värsta som kan hända är ju att ett gäng brandmän kommer på besök. :d :D
 
*bläddrar febrilt i forskningsrapporterna*

Ja, jo man skulle nog kunna göra den tolkningen. Enligt Spara-Mera Strömssons senaste rapport så borde alla införa vintervila för sina vitvaror, då detta visats ge en förlängd livslängd jämfört med de normalt använda. En längre tids uppehåll i brukandet har även gett ett bättre samarbete med programverket i flera fall, så att släppa ut maskinen i garaget över sommaren verkar vara att rekommendera. Man satsar nu på att göra längre tids försök, då den kumulativa effekten av vitvaruvila förväntas ge fantastiska resultat.





:angel:
 
*bläddrar febrilt i forskningsrapporterna*

Ja, jo man skulle nog kunna göra den tolkningen. Enligt Spara-Mera Strömssons senaste rapport så borde alla införa vintervila för sina vitvaror, då detta visats ge en förlängd livslängd jämfört med de normalt använda. En längre tids uppehåll i brukandet har även gett ett bättre samarbete med programverket i flera fall, så att släppa ut maskinen i garaget över sommaren verkar vara att rekommendera. Man satsar nu på att göra längre tids försök, då den kumulativa effekten av vitvaruvila förväntas ge fantastiska resultat.





:angel:

Snyggt! Fast jag tror ändå att det här mest handlar om att Petruskas miljö- och energispartänk gått fullständigt överstyr den här gången.
 
@mandalaki Tror Doktorn det handlar om vitvarufobi? :cautious: Hm, hm... därav det långa tvättuppehållet och fruktan för återuppstart, med diverse möjliga skräckscenarier. I see it now.

Vi kanske skulle börja med något enklare. Brödrost?
 
Knäppgökar!

Den gamla tvättmaskinen står på landet. På senare år har det råkat slumpa sig så att jag släpat med smutstvätten hem, och tvättat i vår föredömligt moderna, välutrustade och välskötta tvättstuga hemma i stan. Men nu funderar jag på om jag inte skulle skaka liv i maskinen på landet ändå.

Era svar är dock inte så uppmuntrande som jag hade tänkt mig, med få välkomna undantag.

När jag tänkte på att maskinen skulle brinna upp, insåg jag att det skulle tvinga mig att ersätta de kläder som då också brinner upp med nya. Bara det avskräcker mig. Jag avskyr att köpa kläder.
 
Har det varit minusgrader är risken hyggligt stor att pumpen frusit sönder. Även om vattnet är stängt står det vatten i maskinen.

Jag hade nog ändå testat den, om inte annat för att definitivt kunna köra iväg den på tippen vid fail.

Lämplig brandsläckare/-man kan vara bra att ha tillhands :D
 
Fast det här med frost och skadedjur? Alltså, den här tvättmaskinen har alltid stått i det här garaget. Också under de många år då den användes regelbundet. Så egentligen förstår jag inte varför risken för just det skulle ha ökat så dramatiskt under de här sex åren, när det har funkat ett tvåsiffrigt antal vintrar dessförinnan. Tvättmaskinen är alltså installerad i garaget (vi är inte så idylliska av oss på mitt lantställe).

@Lovisaleonora Jag får helt enkelt ragga upp en riktig karl, som tar med sig sin brandsläckare!

(Jag tror det finns en brandsläckare i garaget redan, strängt taget bör väl sådana vara utformade så att även klena små damer som jag förmår hantera dem med våra frökenhänder, utan att riskera naglarna?)
 

Liknande trådar

Hästvård Ska eller ska inte? Vi har 2 st vuxna nordsvenska hingstar härhemma. Den äldre klarar jag av att hantera i de flesta situationer för...
Svar
6
· Visningar
1 299
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp