Gammal tant eller en till färsking?

lil-sis

Trådstartare
Har en 11:a ståendes i hagen som i vår blir ensam.

Alltså behöver vi hitta en till ponny i ungefär samma storlek, då det är lättare att ha två med ungefär samma näringsbehov osv.

Men jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag vill ha en till yngre förmåga att forma och ta igenom ungponny-åren eller om vi ska ha en äldre ponny som redan är riden, trafiksäker, kan vara ensam i hagen osv.

Det låter ju onekligen klokare att välja en äldre (men det är skitsvårt att hitta!) men det är ändå inte det självklara valet.

Hjälp!! :crazy:
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Jag hade satsat på en äldre, men inte för gammal ponny. Det kan väl vara en ypperlig ide att ha en lite äldre som kan följa med som tryggt sällskap till den yngre när det är dags att börja med den.

Välj t ex en som är 5-7 år, då är den tillräckligt gammal för att ha hunnit vara med om en del, men det finns förhoppningsvis en del bus kvar i den så den orkar med att leka med unghästen..:laugh:

Vilket perfekt tillfälle att börja ta med unghästen som handhäst i skogen..:idea:

Mvh Domino_s
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Låna en som du kan lämna tillbaka när du hittar en drömponny nästa gång.
Så att du/ni bara har en ponny att ansvara för.

Du kan få låna en av mig.
Samma som sist eller någon annan om det är roligare.
Då så är det ju bara att köra tillbaka den när "bara måste ha" drömponnyn dyker upp.
Eller skicka hit båda om du/ni behöver hästledigt.

Gör det enkelt för dig!
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Tryggt sällskap behöver hon egentligen inte, hon har samma grundtrygghet som min förra från samma uppfödare.

Men fördelen med en "gammal färdig" som bara ska promenadridas är att den blir kravlös ur utbildningsynpunkt.

Inte_Ung, jo det är ju förstås ett alternativ!
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Ifall det är sällskap till din häst och promenadridning du främst är ute efter så tycker jag att en nybliven pensionär borde passa utmärkt.

Jag kan se en del fördelar med detta.

Du ger en häst som ofta hade avlivats i annat fall ett längre och förhoppningsvis lyckligt liv.

Billigt. Ofta kan man få nybivna pensionärer gratis eftersom de nuvarande ägarna ofta verkligen inte vill avliva en fullt frisk häst bara för att den inte längre passar till det de använt den till. Jag har flera gånger erbjudits sådana hästar gratis och även tackat ja en gång vilket jag inte ångrar en sekund.


Om man letar tror jag inte att det är så svårt att hitta sådana hästar. Ett tips kan vara att fråga/sätta upp lappar på t.ex. ridskolor, inackorderingsstall, och ridhus. Säg som det är att du behöver en sällskapshäst som ska funka för promenadridning.


Lycka till med hästletandet.
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Det som är lite svårt är att den inte får vara över 150cm för att få plats i stallet, även om de egentligen bor på lösdrift. Annars hade marknaden varit lite lättare, den svämmar ju över av varmblod som behöver nytt hem och de är ju oftast väluppfostrade och lätthanterliga.

Det är tur att det inte är panik iaf, sällskapshästen vi har nu var lite "oj nu måste vi nog ha en NU" och hade lite tur att hitta en som behövde iväg just då och dessutom stod på vägen hem från där vi hämtade 11.an.
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Nu hade jag den gamla först, men jag har en 87:a och en 10:a, båda ponnyer, vilket underlättar det där med foderransonerna ute i hagen något enormt. 87:an är helt underbar som läromästare till den lilla, de har gått tillsammans i lite drygt ett år och hon har redan format henne till en helt annan ponny än hon var när jag köpte henne. Den gamla hästen är visserligen förhållandevis pigg (peppar, peppar), så lillan får ändå lite utlopp för sin energi i hagen med henne.

Den lilla har ett vidrigt sätt mot andra hästar. Hon är för j-vlig rent ut sagt. Jag har försökt ha henne med jämnåriga hästar för att hon ska få lite mer stimulans, men hon slår fullständigt sönder dem. Hon är dock en ängel att hålla på med för folk. 87:an har varit precis likadan, om inte värre, som yngre, och hon håller henne järnhårt på mattan. De kompletterar varandra otroligt bra.

Eftersom jag fortfarande rider den gamla får den lilla också öva på att vara själv i hagen, guld värt att kunna. Hon har också varit med i lastträningen på ett föredömligt sätt.

Jag tog min på foder (10:an är min egen häst, den gamla har jag på livstidsfoder sen 2002), när hon var 15 år. Ägarna vill absolut inte ha tillbaka henne, men tycker det är synd att avliva en frisk häst. Sätt upp lappar, eller annonsera på blocket? Det finns säkert någon som har en gammal pensionerad ponny som de av sentimentala skäl inte vill göra sig av med, men som de heller inte har tid och möjlighet att ha själva?
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Det finns en aspekt på det här med äldre häst som inte är avgörande men vi ändå är överens om. Och det är att det oftast finns en bakgrund som till viss del är okänd.

Formar man sin egen bebis så vet man ju vad den har varit med om osv.

Det är himla bökigt det här. Husse ska göra ett nytt försök att köpa loss den vi redan har, jag är egentligen inte så säker på att han är det bästa valet, han är född 09 och har gått i hage fram till i somras, är riden kanske 10ggr. Och 11:an är stabilare i psyket, tycker jag.

Kanske ska ta hem ett par shettisar i stället, husse vill köra :D
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Jag hade ansträngt mig för att hitta en juste bra gamling. Eller iaf nån som är riktigt bra flockledare, tycker det är viktigt och att det har en bra inverkan på en ung häst på många plan :)
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Och alltid ha hästar utanför staketet?
De är söta och trevliga, men svåra att stänga in.
Och så skall de ha oerhört litet mat.

Det stämmer inte, vet många shettisar som inte går utanför hagen. Har två stycken själv och i närheten av stallet står det ett tiotal shettisar som inte rymmer. Vet ett antal shettisar utöver dessa som inte rymmer. Det finns rymningsbenägna hästar i alla storlekar, vet en fjording som kröp under nedersta tråden (40cm högt upp var den tråden) och då kunde smita.

Att de ska ha oerhört lite mat stämmer inte heller. Det beror på vad maten innehåller, på arbetet och på ponnyn. Jag har en lättfödd shettis han äter en hel del men ändå är smal (jag får i honom mer mat än vad han äter i nuläget). Det är väldigt olika, och oavsett har de behov av energi, protein, vitaminer och mineraler som alla andra hästar och ponnyer.



Ts, kan du inte låna en häst eller ponny tills drömhästen kommer?
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

För mig är det en ungponny med "rätt stam" så då får vi låna tills 11:an är vuxen :D

Ska kika på en liten nordistravare imorgon (eller ja, idag).
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Det blir ett inkört welsh cob-sto jag ville köpa för flera år sedan när uppfödaren sålde :D Född 04 och får plats i stallet :)
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Äta litet jämfört med en ung connemara och gå ut genom staket byggda för D-ponny.
Allt måste anpassas i storlek.
En 150 kg häst äter hälften av en 300 kg häst.
 
Sv: Gammal tant eller en till färsking?

Ja spec när staketen är gjorda för att hålla en hoppande ponny på rätt sida!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp