Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes första operationen var höften, sedan ögat, sedan 2ggr för juvertumör, sen den senaste för ca ett halvår sedan då hon fick livmoderinflammation och behövde ta bort hela livmodern, under den operationen hittades 3st tumörer i hennes buk, en av dom skickades på analys och var elakartad, dom sa att vi kunde ta bort dom resterande tumörena nån månad senare men efter som att hennes allmäntillstånd var så dåligt så beslutade vi att inte utsätta henne för fler operationer. Ca 4 månader efter blev hon akut dåligt, åt inte, kräktes var extremt trött osv så vi åkte till vet där dom ville låta henne somna in, men under tiden vi funderade så blev hon bättre och vi lät henne vara kvar. Nu gick vi till en ny vet för en senior kontroll, hennes prover var dåliga framförallt lever och njurvärde samt sköldkörtel värde mm. Han kände flera tumörer i buken bla en troligtvis i mjälten, hon har artros i ena bakbenet, blåsljud på hjärtat, troligtvis cushings syndrom samt hypotyreos, även andra ”småsaker” som gråstarr, dålig päls, dåliga tänder och svullna halsmandlar. Han skrev ut smärtstillande och medicin för sköldkörteln, men nu börjar jag fundera på om det är värt det.. hon äter och dricker bra men hon orkar knappt ta promenader, hon andas konstigt, svansen är alltid neråt, och vet sa dessutom att hon troligtvis har ont. Det här är det svåraste valet jag stått inför, är det värt att försöka med mediciner för att förbättra hennes livskvalitet in i det sista, eller ska hon få vandra vidare redan nu.. Har haft henne sen hon var valp och vuxit upp med henne, vill göra allt för att hon ska må bra, men det ska inte bli ett lidande för henne.