Gammal häst

N

Nadin

Undrar vad man ska tänka på vid utfodring av en gammal häst.Hon är nitton år,och ståg bara och bettade hittils,fick litte hö ibland.jag tänker rida henne litte grann och vill veta vad som är nyttigt och bra för en gammal häst
Vänligen erika :confused:
 
om man ger spannmål kan det vara en fördel om man krossar det då det kan vara lättare för dem att tugga.
 
krafft har kommigt med ett speciellt kraftfoder för de äldre hästerna.. kiika på de
 
Om du vill fundera på helfoder för äldre hästar, så kan jag rekommendera Sixteen Plus från Dodson&Horrell ( www.dodsonandhorrell.com). Vet flera som provat det med utmärkt resultat!

I annat fall så - hur är hennes tänder? Har ni kollat så att hennes tänder är okej så kan hon säkert äta som en yngre häst, annars kanske det kan vara läge att ge lätttuggat foder. Att blötlägga lite är också ett alternativ, samt att ge annan "grötig" mat som tillexempel betfor.

Är hon stel och liknande så finns det ju fodertillskott för lederna, bla Bioglucomin. Jag använder det och kan verkligen rekommendera det! Det finns ju en mängd liknande preparat, allt från flytande till örtblandningar.

Är hon i normal hull så kan du ju fodra som vanligt, annars kanske ett tillskott med olja (=fett + smörjer tarmen) vore bra?

En höanalys vore inte heller helt fel, så att du vet vad du har för värden på höt och hur mycket du ska ge.

Lycka till!

Mvh Huntress :)
 
när du väljer foder, tänk på att jämföra priset mot innehållet, såatt du får bästa möjliga foder för ett rimligt pris, färdigfoder varierar otroligt i pris även om innehållet kan vara i princip samma...
 
Extra calcium, extra protein och mycket hö så att hästen kan selektera ut det den vill ha. Plus tandkoll naturligtvis.
mvh Maria
 
Tog bort min 27-åring nyss men trots att hon var fullblod och alltid varit tunn var hon i normalt hull ända till slutet. :)
Märkte i vintras att hon inte riktigt klarade av att få i sig så mycket hösilage (mkt proteinrikt) som hon behövde-tänderna var slut :cry:
Det som gjorde att hon faktiskt gick upp i vikt var luzernhack, i övrigt fick hon krossad och uppblött korn (och naturligtvis mineraler och vitaminer).
 
Min 21-åring, som fortfarande är i full träning (dressyr), äter det han "alltid" har gjort. Korn, hö och vitaminer/mineraler. Han tål inte havre och betfor och har känslig mage så jag vill inte laborera med maten förmycket. Men han är fin i päls och hull så det finns ju ingen anleding heller. :)
 
Min gamla tant är 21 och mår alldeles utmärkt på Krafft Groov (den gamla sorten).
:banana:
Man bör kolla att det inte blir FÖR mkt av proteinet, det ser man snabbt om de får gallor eller svullnar i benen (mer än vanligt..)
 
Är hon i normal hull så kan du ju fodra som vanligt, annars kanske ett tillskott med olja (=fett + smörjer tarmen) vore bra?

Oljan SMÖRJER INTE tarmen... :crazy:
Den smälts ner innan det hinner till tarmarna. Det har åtminstone TVÅ olika veterinärer sagt till mig iaf...
Det måste isåfall vara PARAFFINOLJA som veterinärer brukar ge vid förstoppning.
Men för att "smörja tarmarna" kan man ge LINFRÖN! Det är nog det bästa att ge i förebyggande syfte (rekommenderat av veterinärerna!). :)
 
Nja, det TAS UPP i tarmen, förutsatt att man inte ger stora mängder.
 
Man läser överallt att gamla hästar ska ha så proteinrikt foder...men vad ska då jag fodra med som har en fjording som haft fång och som har mkt lätt för att gå upp i vikt...

Alla säger olika när det gäller fånghästars utfodring. Har blivit rekommenderad att ta bort havren helt och bara ge betfor, mineraler och hö. Någon som har synpunk på det? Tycker inte att bara betfor låter som så mycket "mat" för en häst...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 179
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Radannons Hej! Säljer min älskade bästa vän som är den absolut snällaste hästen i allt. Det är pga att jag inte hinner med allt som han...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Linnkorner
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp