S

smecksmock

Hejsan! Jag är askass på att se/känna vilken galopp jag rider i... :mad: Eller rättare sagt jag kan det inte över huvud tager.. Är det någon som kan förklara för mig hur man gör och/eller har några fiffiga tips på hur man kan tänka för att göra det lätt för sig...? Tack...

Sv: Galopp

Det ben hästen sätter ner först är den galloppen det är. Du kan titta på hästens bogar. (Hoppas jag fick till det rätt nu.)
Själv tycker jag det "känns bekvämare" om jag är på en volt i rätt gallopp.

Jag tycker själv det känns snett när man kommer i fel galopp.
Kände det när vi skulle rida förvänd galopp, det kändes "fel" på något vis, lite snedvridet typ eller hur jag ska förklara.

Hej,

När hästen fattar tex vänster galopp, tar han sats med det högra bakbenet (det är det som han fattar galoppen med) sedan tar han upp det vänstra frambenet. Jag brukar titta på vilket framben som går först. Om du gungar med i höften och gungar vänster vänster vänster och samtidigt ser att vänstra frambenet är i luften före det högra. Då vet du att det är vänster galopp.

Jag tycker att det är lättast att känna när man rider rakt fram i galopp. Slappna av följ med hästen så känner man hur hästen "skjuter iväg en" med antingen hö eller vä bakben. Pröva omväxlande att fatta hö och vä galopp på en raksträcka och känn skillnaden i din egen kropp så lär du dig snart att känna galoppen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama