N

Nadin

Hur får man en travhäst att galoppera från skritt,istället för trav? Testat med skänklarna ena fram andra mer bak och tryckt men fungera inte. :mad:
Några förslag för en nybörjare,och hänsyn till en travare :bow:

Sv: Galopp

Finns det någon bra film (kanske på nätet) att lära sig litte om hästens olika gång art och hur man gör?

Jag har en travare som jag rider lektion med och vi har tränat mycket galopp från kort trav så att han förstår skänklarna, sen kom det sig naturligt att när jag gav honom galoppskänkeln i skritt så fattade han galopp direkt. I början hade vi jättesvårt med galoppen eftersom han inte orkade galoppera och det tog tid att bygga upp muskler för att orka bära sig i galoppen. Men nu fungerar allt av sig själv men han orkar fortfarande inte galoppera längre stunder på ridbanan utan att sakta av till trav när det blir för jobbigt.

kan hästen galoppfattning?
om inte, skaffa nån som lär hästen! den kan inte av sig själv.
en galoppfattning görs inte bara med en skänkel fram o en bak.

http://www.travare.net

hejhej....förutsättningen är ju att hästen kan gå i bra form i skritt och trav innan du ens börjar tänka på galoppen....jag har ridit mit varmblod i snart 8 år, de senaste åren för tränare, och det är först nu som hon verkligen kan gå i balans i alla gångarter. jag tycker att du ska träna att fatta från trav istället.

men för att beskriva hur du ska göra eftersom det var frågan:

på min häst så fungerar dt at göra så här: hästen måste ju först o främst gå i samlad skritt. trampa under sig och gå i fin form. när jag känner att hon går bra så gör jag en halvhalt, sen så fattar jag galopp.

ska jag fatta galopp från stillastående så gör jag precis på samma sätt fast att jag gör halt ist för halvhalt, sen fattar jag galopp....men kom ihåg att detta är inget man kan göra innan du fått hästen i bra balans i alla gångarter, och på det sätt du beskrev så verkar det inte som din häst lärt sig galoppfattning, men jag kan ha fel...det bästa rådet är ändå at få tag i en bra tränare....det gjorde jag och det är tackvare tränaren som jag fått min häst så fin...hon går felfritt i La dresyr)...det tycker jag är godkänt för ett varmblod=). , hon har dock aldrig gått på travet......lycka till och tänk på at det tar tid...//jessica

hej!
om din häst inte kan hjälperna för galoppfattning måste den lära sig det först. hur och när hjälperna ska ges hör till ryttarens utbildning, det ska man ha lärt sig på en äldre häst innan man försöker sig på att 'utbilda' själv. ta hjälp av en tränare, och läs mycket böcker. var noga med att fråga någon som är tillräckligt erfaren, så att du inte sätter upp någon som tror att den är proffs men som bara förstör för din häst. Det kan ta lite längre tid för ett varmblod att lära sig och orka galoppera ordentligt, så ge det tid. lycka till med din häst !

Igår har vi galopperat med min häst :banana: Hon travar först och när man driver henne litte till går hon över till galopp.Det gick jätte bra :rofl: Tills jag ramlad av :mad: dumma jag håll henne i mannen och hon gick ner med huvet och jag tapade balansen.
Men vi ger inte upp så fort jag hämtat mig (har inte ont) ska vi göra om,fast den här gången ska jag enbart hålla tyglarna.

tackar för eran tips och svar. :bow:

det låter lite som att hon springer in i galoppen = inget man vill eftersträva...

tror du behöver hjälp av någon tränare.

Senast ändrad av en moderator:

Har hästen inte tillräckligt med galopp-muskler så rid den på tygeln i skritt (kanske du inte kan om du är nybörjare, men då fattar ja heller inte vitsen med att kunna fatta galopp från skritt, speciellt på en travare) så den samlar sig och får baken under sig, sen underlättar det om du rider i skogen så hästen är mer pigg och tänker framåt, sen gör du precis som i trav, en halvhalt följd av en galoppskänkel. Låt den inte slänga upp huvudet för då tappar den ryggen och bakbensaktiviteten i fattningen!

Min travare, som inte ens gått på travet, har jag inte ens påbörjat galoppen med - efter mer än tre år. Hon klarar helt enkelt inte av att bära sig i galopp med ryttare på ryggen! (Nu talar jag om arbete på ridbanan, i skogen och på stubbåkern är det inga problem)

Talar du om samma travare som du skrivit om tidigare? Dvs den som inte var riden på jättelänge, och som var halt? I så fall tycker jag att det är alldeles för mycket begärt av den att den ska fatta galopp från skritt...

Kan du inte ta hjälp av en tränare? Eftersom du inte själv ridit så länge behöver du förmodligen en hel del hjälp.

Immer

Om man hanterar hästen mycket från marken, genom tömkörning eller longering, är det betydligt lättare att lära den att galoppera - både från trav och skritt. När hästen sedan är nog stark att "bära sig själv" i galopp utan ryttare kan man lära den att galoppera med ryttare genom att helt enkelt använda rösthjälperna i kombination med skänkelhjälper.
Allt eftersom galoppfattningen blir säkrare kan man upphöra med rösthjälpen och enbart använda skänkeln. Denna procedur fungerar utmärkt om man vill lära hästen att galoppera från skritt.

Precis vad jag tänkte på. Det är ju i princip som att lära en unghäst galoppfattning och det tycker i a f jag är lättast om den lyssnar på rösten först, för då kommer resten av hjälperna av sig självt så fort hästen förstår att det är en galoppfattning. Och ha inte för stora krav på din travare till att börja med för travare är inte byggda för galopp på samma sätt som tex ett halvblod! Men kämpa på så går det säkert!

Exakt idag pratat med en tjej i stallen som har låååånnnngggggg erfarenhet av hästar och känner Nadin sedan hon vart ung.Hon berättade exakt samma sak att travare är inte byggd på samma sätt som "rid hästar " så jag ska ta det lungt med henne.Vi får försöka gå i sammlad skritt i korta stunder först och kuperad teräng så att hon jobbar med bak benen.Hon är tydligen en latmask och har tendens till att släpa bennet efter och inte jobbar med bakbenet.Skulle hon kunna sitta ner :rofl: i skogen så skulle hon göra det och dagdrömma,så latt hon är.Fast hon är väldigt lyhörd på rösten ex belöning....uppmuntran... etc.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama