Sv: Galopp
hejhej....förutsättningen är ju att hästen kan gå i bra form i skritt och trav innan du ens börjar tänka på galoppen....jag har ridit mit varmblod i snart 8 år, de senaste åren för tränare, och det är först nu som hon verkligen kan gå i balans i alla gångarter. jag tycker att du ska träna att fatta från trav istället.
men för att beskriva hur du ska göra eftersom det var frågan:
på min häst så fungerar dt at göra så här: hästen måste ju först o främst gå i samlad skritt. trampa under sig och gå i fin form. när jag känner att hon går bra så gör jag en halvhalt, sen så fattar jag galopp.
ska jag fatta galopp från stillastående så gör jag precis på samma sätt fast att jag gör halt ist för halvhalt, sen fattar jag galopp....men kom ihåg att detta är inget man kan göra innan du fått hästen i bra balans i alla gångarter, och på det sätt du beskrev så verkar det inte som din häst lärt sig galoppfattning, men jag kan ha fel...det bästa rådet är ändå at få tag i en bra tränare....det gjorde jag och det är tackvare tränaren som jag fått min häst så fin...hon går felfritt i La dresyr)...det tycker jag är godkänt för ett varmblod=). , hon har dock aldrig gått på travet......lycka till och tänk på at det tar tid...//jessica