F

Filippan

Måste bara skriva här o fråga, är lite småorolig...

Min häst (islandshästvalack på 13 år) undersöktes för ungefär en månad sedan av en equiterapeut som upptäckte att han var svullen i vänster bakkota. Han visade inga tecken på smärta.
Eftersom jag precis börjat lägga honom i pass och haft en ganska intensiv tävlingssäsong trodde hon att det kunde bero på överansträngning. Hon rekommenderade att jag red ganska lugnt och hade på liniment (helst back on track, men det gick inte då eftersom han gick på lösdrift).

Så gjorde jag det och svullnaden gick ner (tyckte jag, jag var/är inte så bra på sånt, han har aldrig haft det innan..). Sen hade jag inte möjlighet att ha på liniment på ett par dagar och sen märkte jag att det var svullet igen. Och nu i båda bakkotor, fast lite mer i vä tycker jag nog.
Nu har jag ridit lugnt igen (förutom något lite hårdare pass då och då) och haft på liniment efter ridning varje dag men svullnaden har inte gått ner nämnvärt :crazy: Det är mjukt, inte hårt iaf. Har tänkt köpa Back on track och ha på på nätterna eftersom jag har möjlighet att ha honom inne nu.

Nu har jag märkt att han vilar vänster bak väldigt mycket! Har klämt massor på gallorna men han reagerar inte alls, så han verkar inte ha ont. Han är hur pigg som helst när man rider också och haltar inte eller så. Men det som oroar mig är att han vilar vä bak så mycket. Vad kan det bero på? Hjälper det med Back on track tror ni?

Vore jätteskönt om någon/några som kan mer om sånt här kunde ge sin åsikt! :bow:

Sv: Gallor...

Om du satsar seriöst på tävling så skadar det inte att åka in och kolla upp hästen ordentligt, har du en skogsmulle häst skulle jag inte oroa mig lika mycket men endå hålla koll.

Massage hjälper cirkulationen och kan ha possetiv effekt på gallor,

Jag skulle nog tänka att det är bättre att ha hästen ute än att ha på bot, man kan faktiskt ha lindor utomhus, kanske på dagen istället för natten, då skaderisken finns.

Senast ändrad:

Tack för svaret! Ja, jag satsar ju seriöst på tävling, det ska komma en veterinär till stallet snart, ska be denne kolla på hans ben... *orolig*

Jag tänkte göra så att jag har på BoT en halvtimme innan träning och sedan en halvtimme efter. Och om han ändå ska stå inne så kan han ha på det över natten. Vad tros om det?

Sa inte ET:n nåt mer om gallorna? Han är inte sned eller avlastar något annat som gör ont?

Om jag vore du skulle jag fixa tid på klinik snarast möjligt samt låta en annan ET kolla hästen.
Att använda BoT är naturligtvis inte dåligt eller så, men om hästen har fått gallorna helt plötsligt är det snarare en symptomlindring än en lösning, inte sant? Men det är klart att man vill underlätta för hästen!
Hoppas det löser sig, din häst är ju så fin:love:

Tack! :)
Det hon sa om gallan (det var bara en då tydligen :crazy: ) var att den kändes lite hård, som att han hade haft den ett tag :crazy: (nu när jag känt på den känns den mjuk däremot) Enligt henne berodde gallan på överansträngning, hon sa inget om att han belastar fel eller så. Nu har jag märkt att han har en galla på andra bak också... usch vad jobbigt det här är :( jag ska testa med BoT några dagar iaf... och se om det händer något.
Är det bättre att åka till klinik än att en veterinär kommer ut till stallet?

Många jag pratat med tycker inte att det är så farligt att han är lite gallig (eftersom han inte haltar eller verkar ha ont) och att det inte är så konstigt eftersom jag har tränat passen nu och så... så hur allvarligt är det egentligen? :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker nog att klinik är att föredra, de har oftast bättre förutsättningar för en bra utredning än vad en vet. har.

Anledningen till att jag är lite nojjig på gallor (speciellt på islänningar, då det är förhållandevis ovanligt vad jag har fått höra av vet.) är att alla de islänningar jag stött på som haft det har haft gallor som uppkommit av mkt dålig skoning och/eller snedhet/skador i kroppen.
Men överansträngning låter ju inte helt otroligt heller, har du nyss börjat träna passen? Isf kan det ju mkt väl vara det. Kanske han skulle må gott av en vila på några veckor? :)

En annan grej att ha i bakhuvudet är att många islänningar är lite hårdare i psyket och visar inte smärta så gärna, men det vet du ju bäst själv hur din häst är.

Jag vet iaf att det inte är pga dålig skoning (har en hovis som är jättebra), snedhet var det inte heller enligt ET:n men det som oroar mig är om det är en skada av något slag :crazy:

Ja, precis, har nyss börjat träna passen. Eller nyss och nyss, började kanske 2 mån innan vi upptäckte gallan. Men den KAN ju ha funnits där längre utan att jag märkt något iofs :crazy:
Men jag tänkte på det redan då, att det här måste vara ganska ansträngande för honom och det kan mycket väl hända att jag "övertränade" passen... så det känns ju troligt att det är pga det. Men varför har den isåfall inte försvunnit när jag nu (sedan 1 månad tillbaka) låtit passen vara och tagit det förhållandevis lugnt? Plus använt liniment. Och så det där att han vilar vä bak (där han har störst galla...) Det oroar mig :(
Vila låter inte som en så dum idé, funderar på att ge honom lite "jul-vila" nu.

Har absolut tänkt på att han kanske visst har ont men inte visar det :crazy: Men borde han då vara superpigg och verkligen VILJA arbeta? För så är han nu... det är svårt att tro att han har ont iaf! Men varför avlastar han isf ena bakbenet såpass mkt?

Många frågor :p Tack för att du tar dig tid att hjälpa! :bow:

Provade att ha på BoT idag, en halvtimme innan arbete (tömkörning) och en halvtimme efter. Det kändes som att gallorna blev mjukare efteråt! Imorgon ska jag ha dem på hela natten, då han ändå ska stå inne. Så får vi se vad det blir för resultat... känns iaf positivt med BoT! Han vilade inte benet lika mycket idag heller!! :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Jag har aldrig behövt ge min häst något läkemedel så har noll koll där,men så nu gick hon omkull (milt,typ nästa la sig i slowmotion) på...
Svar
5
· Visningar
1 294
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama