Galla på hasen och överben

T

Tind

Upptäckte i går (ons) att min häst hade fått en galla på ena bakbenet (yttersidan av hasen). I måndags hade han det inte och i tisdags var jag inte i stallet utan min kompis kollade han lite snabbt i hagen och kan ha missat detta. Gallan syns bara om han står med benet ordentligt nere. Samtidigt har han på andra benet på "samma" ställe fått något som jag misstänker vara ett överben. Han hade i onsdags även en massa småsår som tyder på att dom har lekt ordentligt i hagen, så kan kan ha gjort ett litet feltramp eller liknande för det är även väldigt hårt på marken nu. Han är inte ojämn i någon gångart. Frågan är vad jag ska göra med han nu, ringa vet imon, vänta och kolla om "svullnaden" går ner och i så fall rida/inte rida under tiden?

Sv: Galla på hasen och överben

jag skulle inte ha ridit, ut och gått beroende på hur benet ser ut, är benet galligt =ledvätske fyllt eller är det svullet ?? Är det svullet skulle jag låta han vila helt och ev ta ut vet om du inte ser att svullnaden går ner och han inte är varm osv...

Sv: Galla på hasen och överben

Det är galligt. Inte varmt. Dom rör sig väldigt mkt i hagen så det är inget stillastående eller liknande, ute dygnet runt. Tack för svaret:), känns bra att ha någon/några att kolla med, även om man egentligen vet vad som ska göras.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 379
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 480
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka