gå vidare från låg form

W

Willyroo

Hej alla dressyr ryttare!

Har ett eng. fullblod på 16år som tidigare gått löp. Har länge varit en riktigt stel häst men efter att jag varit utomlands och drillats i dressyren har jag kommit hem och nu på allvar kunnat göra något åt käpphästen.

Iaf. Hon har sökt sig väldigt mycket neråt och nacken har varit något böjd - absolut ingen mulen i bogen böj. Jag känner ju att ryggen höjs och bakbenen skjuter på. Samtidigt har jag genom lösgjorda övningar fått loss hennes högersida så jag har jämt stöd i tyglarna men kan ta över i vänster och har höger fri men i bästa stunder balanserar hon sig helt själv med minimal vikt i mina tyglar. :love:

Rätta mig snälla om jag är ute på en cykeltur. Men som jag känner och förstår det är denna låga form jag beskriver bra men det blir ändå mycket vikt på frambenen i och med att halsen är så pass låg. Så mitt nästa steg jag tänkt är ju att höja halsen, eller ja nacken kanske man säger hoppas ni förstår ändå, så att hon sätter sig mer. Jag har än sålänge ridit ner henne då och sedan ja försökt trycka på och kanske kortat tygeln så hon inte kommer ner lika långt och tänkt mig att hon ger efter där. Men eftersom rom inte byggs på en dag och resultatet inte kommer på direkten med denna häst undrar jag hur ni gör när ni ska höja hästens form.

Jag försöker verkligen vara påläst om hästens form, men långt ifrån hundra på det här med övergångar när man strävar efter låg och hög form. Det känns som sagt som att rätta vägen är att höja henne för att hon ska sitta mer och lätta fram men jag kanske inte ska utesluta att det inte går att sätta henne riktigt även i låg form, eller :crazy:?

Snälla hjälp mig i detta form-träsk,

MVH

ryttare och häst, elin och will

Sv: gå vidare från låg form

Det är inte halsen position som gör att hästen sätter bakdelen under sig, nacken kommer upp när bakdelen kommer under hästen.

Du tänker i fel ände.

som ironwill säger.

du har fått jämnt stöd och bakbenen skjuter på, bra. Nu ska bakbenen också börja bära och det är så dom kommmer längre in under hästen och fram höjs.

Övningar till det är övergångar, övergångar och åter övergångar. plus alla samlande rörelser men i de får du passa så du inte tappar ryggen.

Och jag tycker till skillnad från de som svarat tidigare att du tänker rätt :D Ska försöka förklara.

Du har en häst som känns lösgjord, och då är det dags att komma till en form som ligger närmare uppvisningsform.
Vad man inte får glömma är att bakbenen inte går av sig själva bara för att man låter hästen komma upp fram, utan jobbet med uppsamlingar, övergångar, skolor etc måste göras ;)

Min tränare menar att just halsens position måste man undervisa och visa hästen, för det kan den inte veta själv till en början.
Innerhandens position visar hästen höjden på halsen, så vore jag du skulle jag börja så smått med uppresande tygeltag (hmm alltså man ska inte sitta och lyfta hela tiden - utan man visar hästen var man vill att den ska vara med ett tygeltag o ökad drivning) och sen många små el större uppsamlingar för att få hästen att bära med sina bakben, gärna i öppna. Och ju längre fram du kan släppa ut hästens nos, utan att tappa balans o eftergift, desto bättre.

Hur mkt man ska ta upp på en gång får man prova sig fram till. Min häst som har ganska långa bakben och gärna går med dem bakom sig fungerar bäst att arbetas riktigt låg, eller riktigt upprest typ i uppvisningsform. Medan en annan häst kanske behöver mer jobb i mittemellanläget sas.
Man får se till hur hästen är skapt, både mentalt o fysiskt.

Sen får man lägga ner hästen emellan, flera gånger per pass - och har du gjort jobbet rätt ska hästen kännas mer elastisk och gå att lägga ännu en bit lägre för varje gång du lägger ner den.

Det viktiga som man aldrig får glömma är att ju mer man kan ta upp hästen desto mer måste man kunna lägga ned också!
Lycka till med din häst :) Har ni förresten någon tränare som hjälper er? Det är ju alltid lättare att hjälpa ngn om man ser IRL ;)

Jag säger precis som PF min tränare ber mig också om uppresande tygeltag för att jag ska höja formen på min 4-åring. Han är väldigt bekväm och stadig i sin ganska låga form så jag måste förändra honom och det går inte enbart genom övergångar och ökad drivning. Blir han för låg och rund så släpper han bakbenen då med så det är inte heller ett bra alt. Men som sagt jag gör små små uppresande tygeltag samtidigt som allt annat (övergångar, tempoväxlingar, i olika rörelser m.m).
Lycka till!

Jo, alla har ju sina egna knep. Man får blanda fritt och se vad som funkar. :idea:

Hon har reagerat hyffsat bra på när jag kortar eller tar upp henne, men tänkte kolla lite hur andra gör. Blir ett helt annat steg under sig när jag tar upp henne. Har tränare som säger att jag ska bara fortsätta träna, lika så en veterinär (hon har krånglat med hälta fram under året - utlåtande att hon inte orkar bära sig efter vila efter annan skada), men jag tar alltid gärna emot tips då jag oftast behöver höra det i olika ord för att lägga ihop det och få det att gå in i huvudet ;).

Men nu ska jag till stallet och köra lite öppnor och ledande tag upp med innertygel på allvar och se vad som händer! Visa vad nosen ska vara var ett bra uttryck, tror jag fattar mer precis vad jag ska göra nu!

Donnatello: Min tränare säger alltid att ridningen jag ska använda på henne är som för unghästar. Så då verkar att ta dessa innertygeltagen nästa steg även för dig så det låter ju bra :D. Får se vad hon säger nästa träning.

Och även jag håller med PF, känns lite flickdrömsaktigt det där att hästen skulle komma upp i formen automatiskt när den blir starkare osv. Men som PF är inne på, måste man visa hästen vägen lite framtill.

Och även jag håller med PF, känns lite flickdrömsaktigt det där att hästen skulle komma upp i formen automatiskt när den blir starkare osv. Men som PF är inne på, måste man visa hästen vägen lite framtill.

min erfarenhet säger mig just att det är så det funkar, inget drömmande där inte!

Alltså, det funkar ju så till vida att det krävs styrka för att formen däruppe ska bli bestående och att hästen ska orka bära sig själv där, men en häst som väljer att gå låg kommer inte erbjuda sig själv att komma upp helt utan vägvisning.

Alltså, det funkar ju så till vida att det krävs styrka för att formen däruppe ska bli bestående och att hästen ska orka bära sig själv där, men en häst som väljer att gå låg kommer inte erbjuda sig själv att komma upp helt utan vägvisning.

MUY BIEN! :D

Precis min tanke. Hästar väljer helst den lättaste vägen... och det är inte att bära upp mer vikt med ngt som känns jobbigt:)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka