Gå på tygeln

Torktumlare

Trådstartare
Hur får man ned hästen på tygeln? Jag fattar inte jag har hört att man skall "ta & ge" men endå inte såga med tyglarna utan mjukt + göra ngt med sitsen hur gör man?

Form?????

:confused::confused:jag undrar hur gör man för att få hästen i form??:confused:

nu tror ni säkert att jag e helt....men de e jag inte, jag rider ponnyn i form men de går genom tygeltag o så.....

hur gör man när man inte vill "röra" hästen i munnen då?????

Sv: Gå på tygeln

Får ned hästen på tygeln??:crazy: Absolut fel ordval..

Du borde ta hjälpa av en duktig tränare..! Man ska inte stirra sig blind på huvudets placering, utan har man inte med sig bakbenen så blir det ingen "riktig" form.. Hästen kröker i stort sett bara på huvudet!

Vilken förklaring:eek:

Men ta hjälp! Det är det bästa... Man måste få in känslan i sin ridning för att kunna rida hästen i form, det går inte att förklara genom internet hur man gör!

Börja med att få hästen att gå med framåtbjudning och i god takt. Serpentiner, böjda spår, voltarbete, sidförflyttningar. Få in bakbenen under hästen. Sen brukar det lösa sig av sig själv. Handen ska inte vara så aktiv (i den bästa av världar) används till ställningar och ledande tygeltag. I kombination med skänkel kan den få hästen att släppa spänningar och sen gäller det för ryttaren att hästen inte spänner sig igen, men det gör den förmodligen. Har man väl hittat "knapparna" så får man hålla på och traggla tills hästen fattar att det är bekvämast

Det var iaf lite input, glöm inte stadigt stöd på yttertygel och ligg inte och nöt på volterna för länge. Lycka till!

"På tygeln" är ett uttryck som lätt förvirrar. Det har inget med själva tygeln att göra nämligen.

Att hästen är på tygeln betyder att den är "på hjälperna", dvs lydig och lyhörd för ryttarens hjälper, går avslappnat fysiskt och psykiskt och har engagerat muskelringen. När muskelringen engageras så kröks nacken automatiskt.

Det du behöver öva på är alltså att få hästen att svara så snabbt och smidigt som möjligt på framåtdrivande skänkel, förhållande tygeltag och vändande hjälper. När din häst gör det utan att tveka eller göra motstånd och du själv inte stör hästen, då kommer den gå på tygeln.

tack! Alltså jag provade med att öka & minska traven göra volter & olika små övningar så hon var på hugget hela tiden samtidigt som jag tog & gav i tyglarna lite mjukt & då märkte jag att jag fick korta tyglarna en hel del! Nu förstår jag äntligen :D tack så mkt!!!!

Jag tror att du missförstod Madicks inlägg, att hästen kröker på nacken, så att du måste korta tygeln betyder inte att den GÅR på tygeln. Du måste först engagera bakdelen på hästen, så att den lyssnar på framåtdrivande och förhållande hjälper. När hästen lyssnar på gas och broms, kan du börjajobba med volter och då ska du fortfarande känna att hästen håller ihop mellan bakkärra och hand.

Att man blir tvungen att korta upp tygeln betyder inte att hästen går på tygeln. Jag rider min häst på tygeln, trots att tygeln ibland hänger i "banan-slack". Men hästen arbetar väl inunder sig med bakdelen, höjer ryggen och är lätt på mina hjälper.

Att få hästn att gå på tygeln är enkelt; lägg bara tygeln på marken och börja öva! :idea:

Tycker du har fått många bra tips här, och kom ihåg att inte tänka så mycket på huvudets placering, det kommer av sig själv när allt viktigt är rätt. :D

tack! Alltså jag provade med att öka & minska traven göra volter & olika små övningar så hon var på hugget hela tiden samtidigt som jag tog & gav i tyglarna lite mjukt & då märkte jag att jag fick korta tyglarna en hel del! Nu förstår jag äntligen :D tack så mkt!!!!

Det låter som om du är på god väg! Det är klart lättare att rida en häst så den blir lydig när den accepterar bettet och går med lätt eftergift. Passa dig bara så inte hästen börjar dra in nosen för att komma undan istället. När du kortat tyglarna så ska du kunna lägga fram handen och hästen följer med, den ska inte gå kvar så tyglarna hänger och dinglar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama