Gå över tiden extremt

Limelight

Trådstartare
Har bara en fråga till er som kan avel.

Är det vanligt att ett sto går över tiden snart 6veckor ??.
Vet ett par som har ett sto som är snart inne på sin 6:e vecka övertid säger de.

Enda jag hört är att ston brukar oftast föla efter dräktighetens slut, alltså inte gå över så extremt mycket.

Jag kan börja fundera om de verkligen räknat rätt på utsatt fölningstid...

Sv: Gå över tiden extremt

Är du säker på att där är ett föl i magen? Har du sett rörelser o så?
Är den seminerad eller gått på bete med hingst?

Låter otroligt med 6 veckor men visst. Det var någon för något år sedan som gick mer än ett år med sin...

Det är inte omöjligt, men rätt ovanligt.
Vanligast är nog att de inte är dräktiga alls, eller att man räknat fel en brunst.

Om jag inte minns helt fel så sa vår vetrinär att efter sex veckor är det dax att kolla stoet och eventuellt spruta igång den...

Så jag skulle ringa och kolla med en vetrinär i närheten som är duktig på dräktigheter...

Spännande med en liten en! :-)

Kompisens sto gick ca 370 dygn, vad blir det i övertid i veckor?? Skulle haft runt 12 april, fick 22 maj tror jag +- ngn dag.... Stoet var 18 år, hade aldrig haft föl innan. Allt gick bra till slut, även om väntan var lång:-)

Kanske inte är så vanligt, men det händer, varje år.
Har haft två ston som gått över rejält, ca 8v. Första gången gick stoet 388 dagar fölade ett friskt och fint stoföl. Andra gången var det andra avelsstoet som behagade gå 385 dagar, fölade ett lika friskt hingstföl.
Vi är bergsäkra på betäckningsdatum på bägge stona, av olika orsaker. Dom gick helt enkelt länge med sina föl.
Skulle aldrig sätta igång en fölning. Tycker det låter som en dåligt påläst veterinär. Till skillnad från oss människovalpar som fixeras en månad innan förlossning, så roterar fölungen i förlossningskanalen i samma stund den krystas fram. Sätter ett sto igång och får värkar utan att ungen hinner rotera är sannolikheten stor att det hela slutar mycket tragiskt för både sto och föl. Vilket jag har fått erfara via en väninna.

Min gamla märr gick över fem veckor, hon var då dryga 20mår. Det kom en liten hingst till sist, såg ut som fölungar i allmänhet och frisk som en nötkärna.

Spruta igång har jag hört kan vara lite småfarligt eftersom fölningarna kan bli så dramatiska då. Men det är hörsägen och inget jag egentligen vet, utan bara hört.

Spruta igång har jag hört kan vara lite småfarligt eftersom fölningarna kan bli så dramatiska då. Men det är hörsägen och inget jag egentligen vet, utan bara hört.

Varken småfarligt eller hörsägen.

Att spruta igång en fölning innebär väldigt ofta en styckning av fölet.
Alltså att plocka ut den bitvis så den ligger helt fel och kan inte komma ut.

Och mammans chanser till att klara en sådan fölning är små.

AM

Vår veterinär berättade om ett sto som fölade först efter 13 månader, 2 månader över tiden. Fölet var trots det litet. Troligen hade den haft näringsbrist i magen och därför dragit ut på tiden för att få möjlighet att utvecklas färdigt i sin takt. Blev sen bra och växte till sig.

Skulle heller aldrig spruta igång ett sto. Fölet kommer när det är redo för det! Naturen har alltid en anledning till sina tillvägagångssätt...

Grannens sto ( känner dem inte sådär jätteväl utan hör bara vad de säger )..
Vet att hon är seminerad iaf.

Ingen aning vad de hade tänkt sig, tror inte de ska sätta fart på henne iaf, utan vänta ut henne.

Då vet jag att det förekommer iaf, aldrig hört talas om ett sto som gått så länge över tiden så var tvungen o fråga er bukare vad ni visste ;).

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
884
Senast: Görel
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka