Gå fot i koppel

Mirre

Trådstartare
Hur har ni lärt era hundar det?
Vi börjar få fason på våran vilde (:D) nu.
En 10 månaders blandishanne. Det går nu att borsta och dammsuga utan problem:) (inte dammsuga hunden alltså, men han har tidigare jagat och skällt på den när vi städat)

men han drar i kopplet, biter i det och hoppar på oss och biter i händerna. Hur få honom att sluta med det? Gör så nu att varje gång han drar så stannar jag och sätter honom. Dock måste jag ha godis för att få hans uppmärksamhet:crazy: Men när jag stananr så hoppar han och ska ha dragkamp med kopplet. Vilket han inte får såklart.

Några tips?
 
Sv: Gå fot i koppel

Om jag vore du skulle jag sluta upp med att ge hunden så mycket muto (godis) för att den ens ska se åt ens håll. Arbeta istället med att försöka få kontakt med din hund, du ska vara den roliga. Inte det du matar med! Är hunden lätt att få igång i lek? Ge då det som beröm! Så fort hunden gör bra ifrån sig så kasta en boll eller kampa/ lek på annat sätt med hunden som den tycker är kul. Den kommer att göra bra ifrån sig så fort den vet att det ska hända något kul efter "kommandot". Det här med att bita i kopplet får du helt enkelt göra så att du kommenderar loss och bli passiv så fort h*n försöker ha tag i det. Ignorera hunden tills den är lugn och ser på dig. När den tittar på dig och är lugn, fortsätt arbetet. Så fort den gör rätt , starta lek.

Träna endast korta stunder och ofta i början. Utöka tiden och minska gångerna per vecka. Kom ihåg att det är träningen som ska vara det hunden ska se fram emot. Försök ha så tråkigt som möjligt i pauserna. Stå bara still i tre minuter eller något. Sätt sedan igång igen.

Kändes lite luddigt detta, men jag hppas du förstår vad jag menar.
Lycka till!

Ps. Tänk på att hunden börjat bli könsmogen och komma in i trotsåldern. Därför är det extra viktigt att ta mycket pauser och träna korta stunder. Känner du dig irreterad en dag så skit i att träna.ds.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå fot i koppel

Fast alltså han får godis efter att han gjort rätt och inte som muta. Skrev lite luddigt kanske. Inne går allt jättebra men ute (även om vi bara är på tomten utan störnignar) så är han "stendöv". skiter i vad jag säger. Oavsett godis, leksak eller vad man nu har.

Ganska jobbigt när han drar, han väger ju ändå ca: 30 kg och är STARK. Vill helst inte kampa med honom heller då han inte ger sig även fast man avslutar leken. Det triggar bara upp honom och han blir ännu värre. Men kasta boll kan man ju göra.

Ska tänka på det du skrev när vi tränar nästa gång
 
Sv: Gå fot i koppel

Dra kopplet under magen på hunden... Ganska hårt men det funkar och våga bli förb... på din hund den måste lära sig att det är du som bestämmer och är den bästa i hann:smirk: s ögon
 
Sv: Gå fot i koppel

Jag tror det finns många sätt att lära hunder fot i koppel (och lös), men jag lärde min hund gå fot lös innan jag lärde henne gå fot i koppel (och då behövde det inte läras alls, det var ju samma sak fast matte hade ett snöre i handen;) )

Och det man måste vara först är intressant för hunden.
Det ska löna sig för hunden att vara hos dig, det ska liksom vara det roligaste som finns.
Jag tycker inte det är något fel i att "muta" ibland men det ska ju funka utan mutor också, så att BARA motivera hunden genom godis är inte så säkert, för i extrema situationer är annat mer intressant än godiset.

Jag började med kontaktträning, när min valp tog kontakt med mig fick hon en belöning, i form av godis, lek, kamp eller bara beröm och klapp. Variationen är viktig, speciellt om man har en hund som lätt tröttnar.

Man kan stå med hunden i koppel rakt uppåner, helt stilla och bara vänta på att hunden tar kontakt själv, och göra det till en "övning".
När jag hade kört det länge och min hund förstod vad det var jag ville började jag gå när hon tog min kontakt, sa "fot", hon följde med och fick beröm:D (i form av lek, godis osv, då bröt jag allvaret helt. Hon förstod alltså att om jag går med matte så händer det nått skoj)
Så lätt hade jag det!
Sen dess har det funkat, hon går i rätt position, sätter sig när jag stannar och kan gå fot både lös och i koppel, ganska långa sträckor numera.

I början behöver man ju inte vara så petig med att de ska gå rätt, eller att de ska sätta sig när man stannar osv, utan beröm och uppmuntra varje steg i rätt riktning, och träna hellre lite kort stund än lite för lång.
Läs av så din hund inte tröttnar!
Det ska bara vara roligt.

Min blev efter ett tag lite ouppmärksam när hon tyckte att hon kunde fot och inte behövde träna mer på det, hon menade att det inte var roligt att gå rakt fram brevid matte och stirra henne i ögonen:D Förstår inte varför?:angel:
Så då fick jag bygga upp en ny förväntan hos henne, och göra fotgåendet roligare genom att helt plötsligt springa några steg, tvärstanna, byta håll osv.
Nu när jag har börjat träna för agility blir det ju fot mellan momenten, då tränar vi fot utan att hon eg tänker på det.
Sen låter jag nog smått hysterisk när jag är ute och tränar, väldigt ljus och glad röst och barnslar mig rätt mkt;)
Men min hund gillar det och det funkar, så :D
 
Sv: Gå fot i koppel

men han drar i kopplet, biter i det och hoppar på oss och biter i händerna. Hur få honom att sluta med det? Gör så nu att varje gång han drar så stannar jag och sätter honom. Dock måste jag ha godis för att få hans uppmärksamhet:crazy: Men när jag stananr så hoppar han och ska ha dragkamp med kopplet. Vilket han inte får såklart.

Några tips?


Dragproblem finns olika sätt att lösa.
Min cocker är en väldigt sprallig liten tjej som lätt drar i kopplet utan att tänka på det, och för mig funkar vändmetoden bäst!
Så fort hon sträcker kopplet byter vi riktning, hon får alltså inte gå dit hon vill om hon drar.
Beröm när hunden inte drar och visa att det är det som är rätt.

Går hunden höger går du vänster, hunden ska följa dig och inte tvärtom.


Angående att han biter i kopplet och hoppar/biter i händerna, hur visar ni för honom att han inte får?

Oftast funkar ignoration bra, såfort han börjar tramsa med kopplet/era händer så är det armare i kors och ställ dig ifrån honom och ignorera.
Det gäller att vara snabb så han kopplar grejerna, dvs "jag busar- matte blir otroligt tråkig"


Lutar du ner mot honom och försöker ta kopplet ur munnen tex tror han att du också tycker leka-med-kopplet är roligt.
 
Sv: Gå fot i koppel

Inne går allt jättebra men ute (även om vi bara är på tomten utan störnignar) så är han "stendöv". skiter i vad jag säger. Oavsett godis, leksak eller vad man nu har.

Där är det igen det med att du ska vara roligast och inte omgivningen! och det är verkligen inte det lättaste.
Utomhus prövas det ganska väl eftersom det finns mkt störningsmoment,även om det inte är massa folk eller bilar som åker förbi tex så fladdrar löv omkring, det är nya dofter osv, dvs många intryck för honom.

Ta honom i koppel även om ni bara är i trädgården, bara stå där utan att prata med honom och på en gång när han kontaktar dej (tittar på dig) så händer det nått roligt! Tex att ni springer iväg och busar, du tar fram en trasa och kampar med honom, ni börjar träna konster osv.
Man måste vara aktiv som förare och vara påhittig, reagera snabbt och läsa hunden.
Planera gärna innan vad du ska hitta på så du inte står där och int ekommer på vad ni ska göra.
Men du ska vara medelpunkten, målet är att när han vill göra nånting roligt ska han vända sig till dig.

Då gäller det ju också att han får tillräckligt mycket stimulans och aktivitet från dig, annars "måste" han ju lösa det på egen hand.
Självklart ska hunden kunna leka själv osv, men när man har en hund som BARA vill leka själv och bestämma själv får man begränsa lite i början.
 
Sv: Gå fot i koppel

Liten update:)

Bamse går numer fot i koppel ute på promenad och hemma på tomten:) Genom att ta med kamptrasan ut och kampleka varje gång han gjorde rätt så är nu problemet löst:love: Han kan dra om det kommer en hund men det jobbar vi på.

Men han sätter sig och tittar på mig när jag ber om "sitt"
Går fot och lyssnar i stort sett jämt:)

Tack för alla tips och råd:bow:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 894
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Marje
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp