Funktionshästskor??!!

M

Mendehl

Jag undrar om någon har erfarenhet av funktionshästskor, dvs. avtagbara 'gympaskor' för barfotahovar??
Har nämligen en häst som tappar sina frambensskor var 14:e dag. Har provat allt från olika varianter på skoningar till byte av hovslagare (ett flertal gånger). Funderar nu på om detta skulle kunna vara ett alternativ vid träning, men priset på skorna har hittills hindrat mig från att prova.

Hur hade du tänkt dig det?
Jag tycker att det fungerat alldeles utmärkt för mig och min häst, men då satsar jag på att ha henne helt barfota och bara använda skorna när hästen ömmar, dvs bara då det behövs. I början var det nästan jämt (dåliga förhållanden). Sedan bara vid ridning på dåligt underlag och nu använder jag dem inte alls nog för att hon kaaanske skulle vilja ha dem på grusväg. Men det är en avvägningsfråga.
På de här 8 månaderna har hovkvalitén förbättras avsevärt, trots att den faktiskt inte var särskilt dålig till att börja med.
Jag anser att man inte har något att förlora på att låta sin häst gå barfota. Skorna tjänar du in på ett år ungefär eftersom hästen inte behöver skos (även en barfotaverkare är billigare än skoning runt om, lugnt!) men sedan tjänar du in på hästens ben. Järnskor ger urusel stötdämpning och hämmar dessutom hästens naturliga hovmekanism som dämpar stötar och ger blodcirkulation.

Dessutom tjänar du nog in skorna betydligt snabbare eftersom du tydligen får tappskor var 14:e dag :eek: Hemska saker!!!

Efter att jag har sett och klämt på ett par förra helgen skulle jag rekommendera BoaBoots, det blir iallafall mitt nästa inköp!

Finns det i sverige att köpa...boaboots?

Skulle vilja klämma och känna innan jag bestämmer mig. Är nämligen också inne på att köpa ett par.

Tack för inlägget!
Vad har du för häst? Var det en unghäst, skogsridningshäst eller tränar ni för fullt? (Tänkte bara jämföra lite...)
Du fick inga problem med söndertrasade hovar, hovbölder, eller dylikt? Har som ambition att träna och tävla dressyr med min häst, så jag behöver kunna rida hästen ganska mycket. Jag har problem med att min har extremt tunna sulor och lätt får hovbölder dessutom. Hovarna trasas sönder då han går utan skor, men detta kanske är övergående...
Vad kostade dina funktionshästskor? Varifrån köpte du dem?

Mitt sto är nio år.
Vi är väl skogsmullar, men tränar AR på banan och skuttar småhinder (matte är hopprädd)
Ironias enda problem i början var att hon var ömfotad och att hon hade den perioden precis innan snön kom och marken var knölig och hård... AJAJ!
Men när snön kom så kom även min häst tillbaka till sitt vanliga jag :)

Anledningen till att de flesta hästars hovar trasas sönder precis i övergångsfasen är för att deras hovväggar redan är sönder, av sömmarna!
Man kan hjälpa hästen att behålla hovväggen hel genom att hela tiden hålla efter mustangrundningen och raspa bort flisorna så att de inte drar med sig mer än nödvändigt.
Jag vet inte om det var för att jag gjorde det på min hästs hovar som höll så bra redan från början, men jag vet att det är till stor hjälp för alla hästar i övergångsfasen.
Sedan får ALLA hästar bättre hovkvalitet av att gå barfota (med korrekt verkning), utan undantag!
Med tiden lär nog även hovbölderna minska, men din häst låter som att han har väldigt dåliga hovar så jag skulle faktiskt vara beredd på att det kommer att ta lite tid innan hoven är helt bra...

När jag skodde av Ironia var jag beredd på en övergångsperiod, men ansåg att det var värt det ifall min häst skulle få ha friska hovar och friska ben även i framtiden.
För det är ju framtiden vi ser mot!

Jag hade Old Mac's som jag köpte från Hööks för ca 1500:-
Jag köpte bara ett par till framhovarna eftersom jag trodde att hon kunde vara utan på bakhovarna...
Nu behöver jag dem som sagt inte längre och jag funderar nog på att sälja dem rentav. Hon klarar sig så bra på alla underlag, nog för att hon föredrar mjukt än så länge.

kan tillägga att vi rider i stort sett varje dag, varierande underlag (grusväg, asfalt, skogsstigar, grusfotbollsplan etc etc)
Bland annat red vi för två dagar sedan ut på en tur på 3 timmar, mest grusväg men även en härlig glömd skogsväg. :love:
Både travade och galopperade på grusvägen naturligtvis

Tack för ditt utförliga svar!!
Ja du har nog rätt i att sömmarna bidrar till söndertrasningen. Idag var vi in på veterinärhögskolan igen och hästen skoddes för kanske sista gången. Hovslagaren sa att om han får en tappsko igen så ska vi försöka göra barfotahäst av honom eftersom han förstör hovarna med alla tappskor och dessutom går det ju inte att träna som situationen är nu i alla fall. Får räkna med att det tar 6 månader ungefär sa han. Vi ska också prova med att ta hjälp av samma skor som du.
Lät hoppfullt att din häst fungerar så bra! Vi kommer dock att få vänta ett bra tag innan han kan gå på underlag som grus om jag förstod hovslagaren rätt.
Tack än en gång!

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 426
Senast: mackan
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 766
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 367
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv