Mitt sto är nio år.
Vi är väl skogsmullar, men tränar AR på banan och skuttar småhinder (matte är hopprädd)
Ironias enda problem i början var att hon var ömfotad och att hon hade den perioden precis innan snön kom och marken var knölig och hård... AJAJ!
Men när snön kom så kom även min häst tillbaka till sitt vanliga jag
Anledningen till att de flesta hästars hovar trasas sönder precis i övergångsfasen är för att deras hovväggar redan är sönder, av sömmarna!
Man kan hjälpa hästen att behålla hovväggen hel genom att hela tiden hålla efter mustangrundningen och raspa bort flisorna så att de inte drar med sig mer än nödvändigt.
Jag vet inte om det var för att jag gjorde det på min hästs hovar som höll så bra redan från början, men jag vet att det är till stor hjälp för alla hästar i övergångsfasen.
Sedan får ALLA hästar bättre hovkvalitet av att gå barfota (med korrekt verkning), utan undantag!
Med tiden lär nog även hovbölderna minska, men din häst låter som att han har väldigt dåliga hovar så jag skulle faktiskt vara beredd på att det kommer att ta lite tid innan hoven är helt bra...
När jag skodde av Ironia var jag beredd på en övergångsperiod, men ansåg att det var värt det ifall min häst skulle få ha friska hovar och friska ben även i framtiden.
För det är ju framtiden vi ser mot!
Jag hade Old Mac's som jag köpte från Hööks för ca 1500:-
Jag köpte bara ett par till framhovarna eftersom jag trodde att hon kunde vara utan på bakhovarna...
Nu behöver jag dem som sagt inte längre och jag funderar nog på att sälja dem rentav. Hon klarar sig så bra på alla underlag, nog för att hon föredrar mjukt än så länge.