Fundersam om min hästs kissande

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gravdahl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 999
G

Gravdahl

Hej
Har en fråga som jag gärna vill ha hjälp med. Jag tycker att min häst då och då ställer sig i "kisställning" men det kommer ingenting. Han har bra tillgång till vatten dagtid, rikligt med bete och vattenkopp om natten (vet dock inte om han verkligen använder vattenkoppen?) Till saken hör att jag haft honom stallad i fem år och först nu tagit hem honom. Jag är alltså inte van att se honom hela dagarna och därmed inte säker på vad som är normalt eller inte.
Någon som har erfarenhet och vill dela med sig
mvh
Morten:
confused:

Sv: Fundersam om min hästs kissande

Sådär gjorde en av våra hästar varje gång (4 ggr) som han fick förstoppning i
blindtarmen. Vi stängde av vattenkoppen och mätte upp vatten varje dag i
hinken i boxen + i tunnan i hagen. Veterinären fick slanga i honom vatten + att
han fick stå med dropp en gång för han drack alldeles för lite. Men den hästen såg verkligen döende ut så att om din är pigg så kanske det inte är så farligt. Om du har tur så får du svar av Peter Lundin eller Tant Ester :)!

Min pålle får lätt små urinstenar i urinrörsöppningen och innanför förhuden.
Har hänt ett par gånger att han verkat ha svårt att kissa och ställer sig i kisställning men ändrar sig.
Man får helt enkelt "gräva" lite i urinrörsöppningen och om man har tur får man tag på vitgråa klumpar.

Hemskt äckligt men har på min häst varit effektivt, du kan ju prova?

Ja så gör min pålle också ibland, men för det mesta gör han det inte och det är svårt att undersöka för han är mycket rädd om snorren.

har haft en häst som gjort så samt en kompis häst gjorde även så, båda hästarna uppkollades av vet men inget hittades, ex urinsten.
läste om på buke och nån tipsade om att ge citron i maten.
1/2 pressad citron el likvärdig mängd citronkoncentrat. vet ej varför men detta hjälpte redan efter 2 dagar. gav citron i 2v.
inga av pållarna har haft försökskissningarna mer, är ca 1/2år sen.

En häst som jag har haft på foder gjorde så när hans mage började att krångla (han hade känslig mage). Då visste man att det var dags att sätta in någon åtgärd. Sen kan det ju vara andra saker som urinvägsinfektion m.m.
Men jag håller med "Kryddan".. hoppas att Peter Lundin eller Tant Ester svarar. Dom är väldigt kunniga, jag är bara en enkel "lekman" ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 795
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 523
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 134
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna