Funderingar kring ston och valacker..

L

Liten_men_tuff

Har stått i ett antal stall nu och dom flesta har hagar uppdelade valacker / Sto försej.

Har aldrig tänk något mer på det förens nu då mitt sto åkte i söndags och jag förhoppningsvis hämtar hem en ny liten ponny kille :D .

I stallet är då en valack hage som går ute halv dag och likaså en sto hage. Sen en sto hage som går ute hela dagen och en valack hage som går ute hela dagen. Och vill givitvis att min ska gå ute hela dagen :smirk: .

Men i valack hagen som går ute hela dagen går det tre valacker och dom är så hårdhänta av sig och stojar mkt och biter sönder täcken och hästarna kommer ofta in med sår efter deras vilda lekande.
Och vet inte inte om jag vill släppa in min till dom utan om han ska få gå med dom två stona som går ute hel dag.
Han har gått med ston innan och stona i hagen har gått med valacker.
Vad tror ni om det ? gör det nått om han blir ensam valack i hagen ?

Hur har ni det uppdelat med hagar och så ?

Sv: Funderingar kring ston och valacker..

Min faster har en ensam valack i hagen å han trivs skit bra med det! Tror inte valacker bryr sig så mkt om könen... Bara det är hästar... Eller jag vet inte!

vi har uppdelat efter hur mycket hästarna äter.
just nu går mitt sto tillsammans med ett annat sto och en valack, nästa vecka kommer deras fjärde hagkompis, en valack, tillbaka från sitt sommarbete, då blir dom 4 som dom brukar vara. sen är det 2 valacker i en annan hage, en valack och ett sto i en, sen 2 hagar med en valack i varje. båda är nya och ska gå tillsammans med andra sen.

Så brukar vi oxå ha uppdelat, till matförhållandet. Förutom när jag haft trav och ponnytravhästar och alla av samma sort i stallen. Då har vi kört på ston/vallackfördelningar.

Vi har flera flockar på vårt stall. Dels några valacker för sig. I "stohagen" går en valack med stona. I en annan flock går två ston med fyra valacker. Hästarna går med de de passar ihop och fungerar tillsammans med även om tanken från början var valacker och ston var för sig. En del valacker betäcker och det kan då bli en massa skador både på valacken och stoet så därför väljer många att sära på dem.

Om han gillar att leka med sina kompisar i hagen kan han nog få lite tråkigt tillsammans med stona. De leker inte (vanligtvis) på samma sätt som valacker. Utöver det så brukar det fungera om individerna gillar varandra. Lycka till med nya hästen!

Jag har stött på rätt ofta att en vallack med ston = ok, två kan bli problem för de båda vill vakta och äga stona. Men det beror naturligtvis oxå på hur pass rangordnade de är. Lite åldersskillnad mellan herrarna brukar lösa saken.

Själv gillar jag inte alls "könsuppdelning" i hagar.

Tror att hästar precis som vi trivs bäst om det är lite blandning. En valack bland ston borde inte bli några problem alls. Två däremot kan precis som någon annan skrev lätt tävla om stona och det är inte alltid så kul.

Vi har uppdelat efter hur hästarna går ihop. (alltså hur de funkar ihop) Skulle aldrig vilja ha hästarna uppdelade efter kön, tror faktiskt helst vill ha blandat, precis som vi ;)
Har själv en val som är MKT busig trots sina 11 år och alltid ska ha igång de andra hästarna, äter täcken och grimmor och bara jävlas för att få igång dom vilket inte alltid uppskattas dock... :angel: det är vilda turer i hagarna och dessutom ÄLSKAR han ston :love:

Till ursprungsfrågan så är det i vårt stall ett sto och en val som INTE kommer överens. Val har fått sparkskador som följd och efersom hagarna är långsmala är det inte värt det att ha alla ihop eftersom ingen "kommer undan" nånstans.

Kan ju tillägga att Trots det verkar som val har mer vilda färder genom hagarna så är inte stona så dåliga de heller! :)

Vi har våra delvis uppdelade också, men enda anledningen att ett par av valackerna är hingstiga och klättrar ganska mycket på stona när de är brunstiga. Det blev bråk och sparkar och inte så sällan sår och skador som resultat på de påstridiga valackerna när stona slog ifrån etc. Vi har sedan dess haft dem uppdelade med 3 ston och 4 valacker i separata hagar, men nu är stallet fullt med 9 hästar och köns delningen funkar inte längre om det ska va något så när jämt antal i hagarna. Så nu har vi 2 ston och 3 valacker tillsammans i en hage, och 4 valacker i den andra. Min går med valackerna, och jag håller med tidigare observationer, - de tenderar att vara väldigt "grabbiga" och stojiga - de kutar, busar, hoppar och biter i varann, det är high life som gäller! ;) I den blandade hagen råder lugnet själv. Håller med de som skrivit att det inte finns någon anledning att dela in per kön annat om det finns specifika orsaker, som tex våra anledningar med hingstiga valacker.

Så länge valacker inte klättar och betäcker är det okej att ha dem med ston, visar de dock tendenser på att vilja betäcka skall de inte stå med ston.
Risken att få livmodersinfektioner är stor och det är ungefär det sista man vill ha på sitt sto (risk att det blir kroniskt, otäcka inflammationer, uruselt allmäntillstånd, lång konvalecens etc...). Även andra skador av mindre trevligt slag kan uppkomma.

Själv har jag mitt sto med valacker (som naturligtvis inte klättrar), hon trivs bättre med killar.

I somras hade vi tre ston och fem valacker ihop = inga problem..
Stallägaren har ett bitchigt halvblodssto som styrde och ställde, hennes ettåring är en av valackerna. Sen var där ett fullblod, en arab, en travare, en korsningsponny, en arab korsning och sist och minst :D min New Forest.
Det krävdes en stor hage, Pållarna delade upp sig i två mindre grupper som nästan alltid hängde ihop. Vi hade inte mycket skador alls, men lite småskråmor här och var blir det ju ofta om så många går ihop.. Jag förstår mig inte alls på de som delar upp hästarna i könsgrupper.. så länge allt funkar ser jag ingen orsak till att inte blanda könen.

Vi har hästarna gående 2 o 2, mina arabston i en hage, min shettis valack o en varmlodsvalack i en samt en d-ponny valack o ett ardennersto i en hage. Anledningen till att vi har det så är att ardennern är väldigt sparkig mot andra hästar o fungerar bra med ponnyn. Mina araber går ihop mest för att den ena har haft fång så den andra har fått göra henne sällskap, varmblodet har tidigare aldrig gått ihop med andra hästar då han har varit hingst länge så han var nästan rädd för andra hästar så shettisen som är cool o lugn fick hjälpa honom att bli "häst".

Min häst är valack. Han blev kastrerad tidigt, men har fortfarande en hel del känslor för ston. När det är sto i stallet/hagen vaktar han henne med hela sitt liv. Han är väldigt mån om stoet. Blir han lämnad ensam i hagen av stoet blir det panik, samma sak i stallet. För ett tag sedan kom det en hingst till gården som gick i en hage i närheten av hagen där min valack + sto gick. Valacken var så otroligt förbannad på hingsten + att han vaktade stoet ännu mer. Nu började det bli problem när stoets ägare skulle ta in stoet ur hagen....

Stoet är borta sen några veckor tillbaka. Valacken är lugn igen. Han vaktar inte. Han kan bli lämnad ensam både i stall och hage utan problem. Nu går han med två andra valacker utan problem. Fortfarande är han arg på hingsten, men vi håller dom i från varandra. Jag har iallafall bestämt mig för att det kommer inte hit fler ston så länge valacken bor här. Nu är det lugn och ro i hagen, hästen kan slappna av och slipper ha stenkoll på sitt sto hela dagarna (och nätterna), jag tycket det är skönt att han lugnat sig och det måste vara skönt för honom också. Han har aldrig någonsin försökt betäcka stoet, utan han har hållt sig på marken hela tiden.

Har aldrig funderat på detta förr utan tyckt det varit larvigt att dela på ston och valacker, men nu vet jag bättre och tycker inte att det låter larvigt!

Sen finns det många valacker som inte bryr sig om ston alls.

Senast ändrad:

valacker och ston tillsammans är en hingsthållares mardröm! högst procent av alla ston som är infekterade och inte blir dräktiga är infekterade med bakterier som kan häröra från en valacksnopp i de fall när det är påvisat att sto och valack delat hage...Valacker har ju inte förmågan att rena sig som hingstar gör.
ofta säger man att "min valack är så snäll och skulle aldrig betäcka!"
det vet vi inget om egentligen. hästar betäcker oftast på nätterna när det är lugnast/fritt ifrån rovdjur

även min supersnälla valack som aldrig gör någon något förnär betedde sig märkligt i somras med främmande brunstiga ston hemma. så valacker litar jag inte en sekund på då jag vill ha stona dräktiga!

men skall dom inte betäckas så visst - då delar även mina hage.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 907
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar