M
mirjada
Jag behöver någon att "bolla" tankar med...
Jag har alltid hört att man ska ge majs eller vetegroddsolja till hästen för att det har en massa positiva egenskaper i kroppen. Så givet vis har då min häst fått 1-2 dl majsolja varje dag i hela hennes ännu så länge 10åriga liv.
Min häst är en arab. Hon är pigg och framåt men väldigt balanserad och lugn(valium araben brukar hon få heta), hon blir nästan aldrig rädd för plötsliga ljud eller saker som dyker upp.
Nog om min lilla häst... och tillbaka till saken...
För en tid sedan kom jag över en undersökning så handlade om hur hästar fungerar med mer eller mindre fettrik havre, hur olja påverkar hästen mm. Det var 2 personer från sveriges lantbruksuniversitet och en person från flyinge som gjorde denna undersökning.
I den här undersökningen står det bla fett hjälper till att hålla blodglukoshalten jämn vilket medförde att även efter hård träning så sjönk glukoshalten långsammare och mindre. Även värmebalansen hos hästen påverkades på ett positivt sätt. Hos andra djur som tex råttor såg man tydligt en förbättring i inlärningen. När man gjorde tester med majsolja på hästar så hadde det visat sig att hästarna blev lugnare och reagerade mindre på plötsliga föremål som dök upp.
Man kunde också läsa att tex brist på fleromättade fettsyror leder såsmåningom till döden och att det är omättat fett som påverkar kroppen på ett positivt sätt(det nyttiga fettet).
Mina funderingar då...
Jag har läst här på buke att det är många som ger olja. Typ av olja varierar ochså Majs-, mat- och rapsolja är vad som förekommer.
Jag tror att alla som läser detta kan hålla med om att vetegroddsolja är bra att ge till tex hästar för lite olika saker!? Men det kostar också ganska mycket...
Mina funderingar är främst kring rapsoljan...
Normalt ska man inte ge raps till hästar.
Rapsoljan verkar dock vara ok att ge.
Det är ju det fleromättade fettet som är nyttigt att ge...
Så här ser fettfördelningen ut på det olika oljorna...
olja******enkelomättat fett****fleromättat fett
Matolja...........57,5g/l...................34,5g/l
------------------------------------------------------------
Majsolja..........28,5g/l...................58,5g/l
-------------------------------------------------------------
Rapsolja..........62,5g/l.....................30g/l
Vetegroddsolja......18g/l...................59,6g/l
Här ser man då att rapsoljan innehåller minst fleromättat fett matolja kommer 2:a. Majsolja och vetegroddsolja innehåller båda över 58G/L.
Mina frågor till er som använder rapsolja är..
Av vilken anledning ger du rapsolja?
Vilken effekt önskar du få av oljan?
Hur länge har du gett rapsolja?
Hur mycket ger du?
Vilka/vilken effek har du sett hos din häst?
Till er som inte ger rapsolja...
Vilken olja ger du?
Hur mycket olja ger du?
Hur länge har du gett denna olja?
Vilken effekt önskar du få ut av oljan?
Vilken/vilka effekter har du sett hos hästen sedan du började ge olja?
Vill gärna höra era tankar kring de olika oljorna!
Jo, jag undrar en sak också...
Vad är det med raps som är inte bra för hästar och vad händer om hästen får i sig detta?
Jag har alltid hört att man ska ge majs eller vetegroddsolja till hästen för att det har en massa positiva egenskaper i kroppen. Så givet vis har då min häst fått 1-2 dl majsolja varje dag i hela hennes ännu så länge 10åriga liv.
Min häst är en arab. Hon är pigg och framåt men väldigt balanserad och lugn(valium araben brukar hon få heta), hon blir nästan aldrig rädd för plötsliga ljud eller saker som dyker upp.
Nog om min lilla häst... och tillbaka till saken...
För en tid sedan kom jag över en undersökning så handlade om hur hästar fungerar med mer eller mindre fettrik havre, hur olja påverkar hästen mm. Det var 2 personer från sveriges lantbruksuniversitet och en person från flyinge som gjorde denna undersökning.
I den här undersökningen står det bla fett hjälper till att hålla blodglukoshalten jämn vilket medförde att även efter hård träning så sjönk glukoshalten långsammare och mindre. Även värmebalansen hos hästen påverkades på ett positivt sätt. Hos andra djur som tex råttor såg man tydligt en förbättring i inlärningen. När man gjorde tester med majsolja på hästar så hadde det visat sig att hästarna blev lugnare och reagerade mindre på plötsliga föremål som dök upp.
Man kunde också läsa att tex brist på fleromättade fettsyror leder såsmåningom till döden och att det är omättat fett som påverkar kroppen på ett positivt sätt(det nyttiga fettet).
Mina funderingar då...
Jag har läst här på buke att det är många som ger olja. Typ av olja varierar ochså Majs-, mat- och rapsolja är vad som förekommer.
Jag tror att alla som läser detta kan hålla med om att vetegroddsolja är bra att ge till tex hästar för lite olika saker!? Men det kostar också ganska mycket...
Mina funderingar är främst kring rapsoljan...
Normalt ska man inte ge raps till hästar.
Rapsoljan verkar dock vara ok att ge.
Det är ju det fleromättade fettet som är nyttigt att ge...
Så här ser fettfördelningen ut på det olika oljorna...
olja******enkelomättat fett****fleromättat fett
Matolja...........57,5g/l...................34,5g/l
------------------------------------------------------------
Majsolja..........28,5g/l...................58,5g/l
Rapsolja..........62,5g/l.....................30g/l
Vetegroddsolja......18g/l...................59,6g/l
Här ser man då att rapsoljan innehåller minst fleromättat fett matolja kommer 2:a. Majsolja och vetegroddsolja innehåller båda över 58G/L.
Mina frågor till er som använder rapsolja är..
Av vilken anledning ger du rapsolja?
Vilken effekt önskar du få av oljan?
Hur länge har du gett rapsolja?
Hur mycket ger du?
Vilka/vilken effek har du sett hos din häst?
Till er som inte ger rapsolja...
Vilken olja ger du?
Hur mycket olja ger du?
Hur länge har du gett denna olja?
Vilken effekt önskar du få ut av oljan?
Vilken/vilka effekter har du sett hos hästen sedan du började ge olja?
Vill gärna höra era tankar kring de olika oljorna!
Jo, jag undrar en sak också...
Vad är det med raps som är inte bra för hästar och vad händer om hästen får i sig detta?