Funderingar kring mat till diande kattungar

skuggi

Trådstartare
Hej!
Vi är jourhem till en liten kattfamilj med sex underbara kattungar på 5 veckor.
De äter nu och sedan en dryg vecka tillbaka iaf Hill´s torrfoder för kattungar, på inrådan från katthemmet.
Jag kommer inte ändra något utan att kolla med katthemmet såklart, men då jag egentligen inte gillar färdiga torrfoder (med div onaturliga tillsatser) + att jag tycker ungarna är ganska dåliga i magen, så tänkte jag höra mig för lite här :)

Jag skulle helst i första hand ge något ekologiskt foder som är utan bekämpningsmedel och gärna utan konserveringsmedel.
Jag skulle gärna ge någon sorts bra färskfoder om det är lämpligt till såna småttingar.

Så, vad kan ni tipsa oss om?

Om du vill ge färskfoder så finns det Mush för katter, både som helfoder och kompletteringsfoder. Vet uppfödare som gett det till bebisar utan problem.

Om de är dåliga i magen kan jag också tipsa om något tarmstabiliserande. Jag hade nog helst inte introducerat en massa ny mat innan tarmen är stabiliserad. Jag har använt mig av Pro Kolin, men det finns även andra sorter. Jag gav även mina Fortiflora på blötmaten, vilket jag hade väldigt goda resultat med.

Om du vill ge färskfoder så finns det Mush för katter, både som helfoder och kompletteringsfoder. Vet uppfödare som gett det till bebisar utan problem.

Om de är dåliga i magen kan jag också tipsa om något tarmstabiliserande. Jag hade nog helst inte introducerat en massa ny mat innan tarmen är stabiliserad. Jag har använt mig av Pro Kolin, men det finns även andra sorter. Jag gav även mina Fortiflora på blötmaten, vilket jag hade väldigt goda resultat med.
Vi har haft dem en vecka nu och jag fick intrycket av att de fått någon sorts burkmat på katthemmet och att de blev väldigt lösa i magen av det. Första dagarna var det några som sket rejält dåligt.. Nu gör alla korvar, men jag tycker de verkar väldigt kladdiga + att de skiter otroligt mycket/kattunge.
Men så magarna verkar ju blivit bättre, kan ju vänta någon vecka till innan jag börjar ge Mush då, kanske Mama kan få börja lite med det vid sidan om sålänge.
Hittade att Mush faktiskt har något som ska vara för kattungar, superbra! :)

Har ingen erfarenhet själv så jag bara slänger ut frågan, men är det inte bra att vänja de vid lite olika sorters foder (torrt, blött etc) så de äter vad ägarna vill ha sen?

Har ingen erfarenhet själv så jag bara slänger ut frågan, men är det inte bra att vänja de vid lite olika sorters foder (torrt, blött etc) så de äter vad ägarna vill ha sen?
Jag gjorde så att jag gav mina kattungar två olika sorters torrfoder, och gav de lite olika sorters blötmat. Dock märkte jag att magarna reagerade ganska lätt så vissa sorter gav jag bara någon gång. Tänker väl lite som du, men man kan ju ändå inte ge dem hur många olika sorter som helst. Jag gav dem några med olika konsistens för att jag vet själv hur jobbigt det är med en katt som endast tolererar mousse-konsistens. Men det är bra att vänja in dem på både torrt och blött för att framtida ägare ska kunna välja.

Ja, nu är de så små, så jag vill inte stöka till magarna för dem. Men vi ska absolut vänja in för både blöt och torr mat.
Osäkert om man kan "lära" dem att tex gilla olika sorters torrfoder dock? Tex så hade tydligen alla ungarna ratat den vanliga kattsanden som används på katthemmet, de skulle absolut ha MissCat(från Coop) annars ville de inte gå på lådan alls...
Så små och så mycket vilja ;)

Ja, nu är de så små, så jag vill inte stöka till magarna för dem. Men vi ska absolut vänja in för både blöt och torr mat.
Osäkert om man kan "lära" dem att tex gilla olika sorters torrfoder dock? Tex så hade tydligen alla ungarna ratat den vanliga kattsanden som används på katthemmet, de skulle absolut ha MissCat(från Coop) annars ville de inte gå på lådan alls...
Så små och så mycket vilja ;)
När de är små provsmakar de typ allt (inkl kattsant, varför man ej ska ha klumpbildande), och på så sätt kan man vänja dem vid olika konsistens på maten tänker jag. Sen kommer det ju säkerligen finnas preferenser. Jag har vant en av mina vuxna katter vid en annan konsistens på maten också, men det tog ju typ 1 månad...

Hej!
Vi är jourhem till en liten kattfamilj med sex underbara kattungar på 5 veckor.
De äter nu och sedan en dryg vecka tillbaka iaf Hill´s torrfoder för kattungar, på inrådan från katthemmet.
Jag kommer inte ändra något utan att kolla med katthemmet såklart, men då jag egentligen inte gillar färdiga torrfoder (med div onaturliga tillsatser) + att jag tycker ungarna är ganska dåliga i magen, så tänkte jag höra mig för lite här :)

Jag skulle helst i första hand ge något ekologiskt foder som är utan bekämpningsmedel och gärna utan konserveringsmedel.
Jag skulle gärna ge någon sorts bra färskfoder om det är lämpligt till såna småttingar.

Så, vad kan ni tipsa oss om?

Glöm inte av avmaska kattungarna, de ska avmaskas ofta. Vid mask blir de gärna dåliga i magen. :-) vet inte om man rekomenderas att kolla masken innan ev maskning dock. När de är så små.

Glöm inte av avmaska kattungarna, de ska avmaskas ofta. Vid mask blir de gärna dåliga i magen. :-) vet inte om man rekomenderas att kolla masken innan ev maskning dock. När de är så små.
Tack, de är avmaskade innan vi fick hem dem, katthemmet sköter om allt veterinärt så de verkar ha koll på det där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka