Funderinga angående bjudning

Madde_padde

Trådstartare
har funderat lite på min polle idag första gången jag såg honom hoppa... då inte jag sitterpå förstoss utan slängde upp en stallkopis och bad henne hoppa... han ser sååå seg ut...visst tar han sig över men de går sakta över... alltså ser de lika segt ut som de känns varför? Öronen spettsas och han ser kanoin lycklig ut när han märker att de är hoppning på gång men som sagt farten finns inte! kan de ha något att göra med att han är unghäst nyinhoppad? eller hoppar han dåligt eller? vet mycke konstiga funderingar men de blir så ibland.... :confused:

nån som har någe tipps på hur man får fram honom? eller ska jag låta han hålla de där sega tempot kanske behöver han de för att "fundera" :idea:

Sv: Funderinga angående bjudning

farten har ingenting med bjudningen att göra. bjudning på hinder=vilja hoppa, för att få bjudning måste hästen lära sig att det är roligt att hoppa. en häst som hoppar på fart tappar oftast tekniken. är han dessutom nyinhoppad så hoppa lätta övningar med markbom så din pålle bygger upp sitt självförtoende. för svåra övningar kan rasera hans självförtroende och bjudningen tappas.

lycka till ;)

aha jo de är sant....så då borde farten komma eller? förvirrat :rofl:
jo hoppar väldigt lätt med honom nu!

tack för svar!

Varför vill du har fart? Är det inte bättre att hästen hoppar väl? Bjudning har som tidigare sagt inget med hastighet att göra. Tempot är en svårighet i sig, men det möter du inte förrns du kommer upp i stora klasser. Att hoppa hinder, stora som små, handlar dock inte om att öka tempot. Om du vill rida fortare handlar det om ett lånsiktigt arbete med tempoväxlingar och diverse övningar för att bygga upp galoppen och snabba på din hästs fotförflyttning.

jo men fortare vill ja inte han ska gå..vill att han håller samma tempo och inte minskar på tempot när vi rider mot hindret... :smirk:

jag förstår fortfarande inte vad du menar med "att farten borde /ska komma" ? är hästen balanserad ? det är mkt. viktigare. vad menar du med seg ? en unghäst har inte heller styrkan att balansera sig i högre tempo och dessutom hålla reda på hinder, då tappar dom lätt teknik och bjudning. pressar du på för mkt. så kan självförtroendet-bjudningen tappas och då riskerar du att få en stopper (osäker häst/häst som inte vågar)

jo men fortare vill ja inte han ska gå..vill att han håller samma tempo och inte minskar på tempot när vi rider mot hindret... :smirk:

ok. såg inte ditt inlägg innan jag skickat mitt. många unghästar gör så innan dom fått tillräcklig vana/rutin. har du löshoppat ? det är ett jättebra sätt att låta hästen hitta balans och teknik utan ryttares inblandning.

aha! jo han gör lika dant där får han välja stå stannar han nästan innan han hoppar... svår förklarat... men.. antar de ar mad osäkerhet och vingel .. tror du jag vinner något på att träna mer kavaletti och sådan? utöver "hoppningen" alltså?eller blir det för mycke då kanske?=tråkigt att hoppa

hur gammal är din pålle ? och hur mkt. är han löshoppad ? hur mkt. är han hoppad uppsutten ? hur länge är han riden ?

är hästen "grön" så är det viktigt att ta det lungt pricis som du säger så han inte tycker det är tråkigt. framförallt inga svåra eller stora övningar som han ev. kan misslyckas med, det kan "döda" viljan hos vilken häst som.

dom flesta hästar tycker att det är väldigt roligt (och lättare) att ta lite mindre språng i naturen i början. du kan ju även låta honom löshoppa några lätta låga språng i sin egen takt (jaga absolut inte på) och se vad det kan ge ;)

annars är det nog bättre att du tar hjälp av en instruktör som kan se ev. problem och råda dig.

En bra hopphäst kan ju oxå upplevas som att den bromsar mot hindret genom att den samlar sig och ökar stegfrekvensen = kortare steg. Men om du upplever att den "dör av" mot hindret, så kan det vara viktigt att lägga ned lite tid på att förbättra energin i galoppen och att bara rida bommar på backen ett tag tills att du kan bibehålla kvaliten i galoppen även mot hinder.

Har du inte möjlighet att hoppa i naturen för att få upp bjudningen? Han kan väl knappast bjuda om han går saktare o saktare emot hindret? Du kan ju be någon filma dig när du rider så ser du hur det ser ut när du rider. En häst kan inte veta vilket tempo som är rätt - det måste du som ryttare tala om för honom. Stärka galoppen är bra, galoppera över bommar på volter och på rakt spår, trava över cavaletti mm. Det finns många bra övningar. Du måste träna mycket tempoväxlingar och känna att hästen verkligen svarar och gör det du kräver av honom innan hoppningen kan fungera.

han är 6.... jätte sen och växer för fullt fortfarande i periodaer.. vet intem ycke om honom ..jag fick honom i august nästintill nyimporterad och då förstog han inte "baisic" grejer... så rellativt lite..skulle tippa på att han ligger ungerfär på en 4 åring nivå..löshoppad är han 4 ggr med mig vad ja vet.. och upsuttet kansek 10 ggr

Eftersom han verkar såpass "grön". Är det nog bäst att göra anridningar i trav och istället se till att han galopperar fram ordentligt efter hindret. När galoppen är bärigare kan man introducera hinder i galopp igen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sista dagen på ridskolans termin stod jag uppbokad på två lektioner – dels min ordinarie, och dels den sista lektionen för dagen som...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.