- Svar: 8
- Visningar: 1 102
Har en reumatisk sjukdom, som diagnosticerades för typ 15 år sedan. Det har hittills fungerat bra att hålla värken borta med dagligt intag av värktabletter - paracetamol+diklofenak (+ omeprazol för att rädda magen...) Jag har, såvitt jag vet, provat samtliga tillgängliga NSAID-substanser på marknaden, men ingen har haft ens i närheten av så bra effekt som diklofenak.
I sommar har det skrivits en del i media om just diklofenak, som kommer tas bort från receptfria sortimentet pga biverkningar.
Detta har fått mig att börja fundera. Jag har gått på diklofenak i princip dagligen i snart 15 år, varav periodvis maxdos.
Med vetskap om att jag har både en morbror och morfar som dött knall och fall av massiva hjärtinfarkter, så känns det lite som att jag verkligen skulle behöva fundera på att hitta en annan medicinering.
Jag ska kontakta min läkare och ta diskussionen, självklart!
Men, med detta dagboksinlägg söker jag efter infallsvinklar, vilka frågor jag ska ställa till läkaren... Så, kommentera gärna om du kan hjälpa mig att vrida och vända på den här frågan.
Jag önskar att jag hade en läkare som jag kunde bolla hit och dit med, men jag har träffat olika läkare varje gång de senaste åren och hamnar man hos fel läkare är möjligheten till diskussion obefintlig. Plus att den tid man har hos läkaren är ganska kort...
Nåja, de frågor jag själv har kommit på fram till nu är typ:
I sommar har det skrivits en del i media om just diklofenak, som kommer tas bort från receptfria sortimentet pga biverkningar.
Detta har fått mig att börja fundera. Jag har gått på diklofenak i princip dagligen i snart 15 år, varav periodvis maxdos.
Med vetskap om att jag har både en morbror och morfar som dött knall och fall av massiva hjärtinfarkter, så känns det lite som att jag verkligen skulle behöva fundera på att hitta en annan medicinering.
Jag ska kontakta min läkare och ta diskussionen, självklart!
Men, med detta dagboksinlägg söker jag efter infallsvinklar, vilka frågor jag ska ställa till läkaren... Så, kommentera gärna om du kan hjälpa mig att vrida och vända på den här frågan.
Jag önskar att jag hade en läkare som jag kunde bolla hit och dit med, men jag har träffat olika läkare varje gång de senaste åren och hamnar man hos fel läkare är möjligheten till diskussion obefintlig. Plus att den tid man har hos läkaren är ganska kort...
Nåja, de frågor jag själv har kommit på fram till nu är typ:
- Ska jag göra ett nytt försök att leta bland NSAID-preparaten och hitta vilken som är "näst bäst"? Och finna mig i att leva med lite mer smärta. (vissa av dem är på riktigt fullt jämförbara med sockerpiller för mig...)
Följdfrågan är då - har även övriga nsaid hjärt-kärl-besvär som biverkning? Bör jag kanske undvika dem helt? - Är min sjukdomsbild tillräcklig för att ge sig på någon form av biologiska bromsmediciner? Och vilken typ av biverkningar har de? Är det mindre riskfyllt än med nuvarande medicinering?
Är min fundering om diklofenak/hjärtkärlbesvär ett tillräckligt gott skäl för att gå över till biologiska stridsmedel? () Även om ledbesvären kanske inte är tillräckligt besvärliga för att ta det steget...