Fullblodsfölfoder?

L

Love_energy

Hej jag har ett fullblodsföl på månader.

Undrar bara om vår foderstat är tillräclig..

Morgon:
Uppblött havre 0,5kg
krafft nya grov 0,5 kg

hö ute på dagen...

kväll:
uppbött havre 0,5kg
krafft grov nya 0,5kg
hö 1-3kg
krafft mineral blå

till detta hör att hans mamma avled när han föddes och är uppväxt på krafft milk (jobbigt period)

kram

Sv: Fullblodsfölfoder?

Vad innehåller höt? Det låter som att det är för lite, särskillt proteinet, om inte höt har extremt höga värden. Hur mycket hö uppskattar du att han petar i sig på en dag?

analys är påväg men jag vet att bonden har sagt (känner han väl) att det är dem högsta värdena man kan ha i hö...

utomhus petar han i sig ungefär 1-1/2 kg,

tycker du han ska ha 2-4kg inne, för mitt vuxna fullblod äter bara 3kg max om dagen. (fast det varigerar från häst till häst förståss)

Fritt med hö både ute och inne. Inne så pass mycket att det blir över. Har man äldre hästar så är det ypperligt att ösa in massor av hö till "bäbisen", den äter upp det gottaste, och det som är över dan efter lägger man in till den äldre hästen.

Skulle vara intressant att höra vad bonden tycker är de högsta värdena man kan ha, och vad han grundar det på. Hojta gärna när du fått svaret. Det låter ju lovande i alla fall!

Jag har ett halvblods sto på 8 månader som också är uppfödd på Krafft milk. Hennes mamma dog när hon var 14 dagar. Hon får betydligt mer foder än vad din får. Han var svår att hålla i hull när vi tog bort mjölken så jag köpte fullblodsföls foder från D&H till henne. Hon får det fortfarande men med havre 50% och D&H 50%. Det är ett tag sedan jag vägde det men det är mer än vad du ger din men mindre än vad som ekommenderas för ett rent fullblod. Förutom detta får hon fri tillgång på ensilage som inte har världen bästa värde och därför även lucern hack ca 0,5 kg.

En förtydling om mängden. Jag har vägt och räknat ut rätt foderstat men har nu mängderna i mått i stället för kg. Så det är därför som jag inte kan säga hur mycket min häst får.

3 kg hö om dagen? Det är mindre än vad en shettis äter. Nåt skumt här... hoppas du skrev helt fel.

min d ponny äter 8 kilo..

snigelfarmor skrev:
3 kg hö om dagen? Det är mindre än vad en shettis äter. Nåt skumt här... hoppas du skrev helt fel.

Läs all text. Hö ute i hagen står det också.

snigelfarmor skrev:

mitt 5åriga fullblodsto äter bara3 kg

om dagen? Totalt 3 kg/dag?

Vad är det för fel på den hästen? Ett fullblod borde äta minst 10 kilo..de brukar ju ha svårare att hålla hull än ett hbl.

Kolla genast höhygienen, tänderna, mask, jag hade varit skitorolig om ett fullvuxet fullblod bara fick i sig 3 kg om dagen. Det är ju som gjort för både magsår och bristsjukdom samt beteendestörning.

Kraftfoder är ju ett komplement till hö, inte tvärtom, så helst ska en häst gå på bara hö, men eftersom vi rider våra hästar krävs det oftast nåt inslag av mer protein och energi, ex lusern.

Jag blir jätteororad när du skriver att ditt fullblod bara äter 3 kilo, det hade varit som om min d ponny bara ätit 2 kilo, för mig hade det betytt intag på klinik direkt!

Jag har ett halvblodssto på snart 8 månader som får följande:

Fri tillgång på ensilage dagtid samt fri tillgång på hö natt-tid.

Morgon: 0,5 kg kraft groov 125

Middag: 0,5 kg kraft groov 125
(tar in henne och borstar samt ger kraften under dagen då hästarna går ute från tidig morgon till sen kväll)

Kväll: 0,5 kg kraft groov 125
Samt som blötfoder: 0,5 kg lucernpellets, 2 nävar betfor samt 1 dl mineraler (kraft, grön)

Liknande trådar

Hästvård Ska man klippa hästen eller låta det vara? Vad tvättar man man med, för det ska man väl göra? Hur gör man med täcken? Hittade ett...
2
Svar
26
· Visningar
10 735
Senast: MM
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 318
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 817
Senast: Gesska
·
I
Foder & Strö Jag har flyttat till ett nytt stall där en del foder ingår (halm, ensilage och Kraffts blå mineraler). Eftersom de går ute långa dagar...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: Isislover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur