Fullblod utan hull...

S

Sanne:L

Hej! Jag har skaffat mig ett fullblod på 5 år. Supertrevlig häst, men skulle vilja få upp honom i hull mer! Han är inte direkt mager, men vill helst ha honom lite rundare för att kunna bygga muskler. Han får havre, betfor, vitaminer alltid, sen har jag provat att ge extra lusern, korn och vetekli. Han har hela vintern stått på fri tillgång till hösilage samt halm i boxen och han går inte upp i vikt! Får ofta höra att "det gör inte fullblod", har inte haft fullblod innan, men kan man bara generellt säga så?? Nu vågar jag inte ge för mkt lusern och korn då han går på bete och är rädd för att det blir för mkt protein... dom andra hästarna i hagen är feta, men inte mitt lilla fullblod....

Sv: Fullblod utan hull...

Det är bara okunniga som säger att fullblod inte kan gå upp... dock kräver de ofta mycket större mängder än "normala" hästar. Hur mycket kraftfoder ger du extra?

Mitt fullblodssto 5 år tappade i vikt ngt när jag började tävla, men fick tillbaka hullet med foderstat på luzern, soja, betfor, olja, havre och korn + mineral och E- vitamin och hösilage. Mängden foder beror på häst.

Hemligheten med att fodra upp ett fullblod är att sprida ut kraftfodergivan så många ggr på dygnet som du kan.
Helst 5 ggr /pr dygn

Ett fullblod äter mer än de flesta andra hästraser.

Kraftfoder då tex 50%havre och 50%korn är en bra kombination till heta lite tunna hästar.

Fullblod kan vara foderfångskänsliga på korn, varför du ska smyga i gång kornet under en veckas tid.

5 ggr/dagligen till en stor häst.
1 kg korn/havre + en halv dl vegetabilsk olja tex. majsolja + krafts vitamineral enligt ordination på säcken + en halv liter blötlagd betfor.
Denna foderstat 4-5 ggr /dygn
Dygnet runt fri tillgång på ett friskt väldoftande hö.

Denna foderstat är via svensk 10 årig forskning bevisat den bästa fodersamansättningen oavsett vad 100 andra fabrikat påstår sig hävda vara bättre.
Artikel om ämnet var publicerat i ridsport för ca 10 månader sedan.
Svensk kvinnlig forskare publicerade sitt resultat efter 10 års forskning.
Lycka till med din nya fullblodsvänn.

nefryt skrev:
Fullblod kan vara foderfångskänsliga på korn, varför du ska smyga i gång kornet under en veckas tid.

5 ggr/dagligen till en stor häst.
1 kg korn/havre + en halv dl vegetabilsk olja tex. majsolja + krafts vitamineral enligt ordination på säcken + en halv liter blötlagd betfor.
Denna foderstat 4-5 ggr /dygn
Dygnet runt fri tillgång på ett friskt väldoftande hö.

Denna foderstat är via svensk 10 årig forskning bevisat den bästa fodersamansättningen oavsett vad 100 andra fabrikat påstår sig hävda vara bättre.
Artikel om ämnet var publicerat i ridsport för ca 10 månader sedan.
Svensk kvinnlig forskare publicerade sitt resultat efter 10 års forskning.
Lycka till med din nya fullblodsvänn.

Fast om du avser Palmgren Karlsson C. Avhandling Nutrient utilization in horses 2001 så var väl inte detta riktigt andemeningen. Snarare kom hon fram till att det var bra att inte ge jättestora spannmålsgivor utan ersätta en del energin med oljehaltiga fodermedel och och öka andelen fibrer i foderstaten. Då kunde också den givna havren tas upp bättre. Näringen kunde då bättre smältas.

Att komma upp i 2,5 kg korn på en vecka verkar ganska riskabelt.

En annat tips till trådskaparen är att man måste räkna ut proteininnehållet i fodret. Eftersom fullblod drar mycket energi är det lätt att det blir för litet protein bland alla energitäta fodermedel. Tunnhet är ibland = proteinbrist. HH

Då han började få lite tjocka ben i vintras/tidig vår började jag oroa mig för att all hösilage tillsammans med lusern och korn gav för mkt protein.... Får väl dock prova lite till ändå, för kan ju bero på att dom står inne mer vintertid än resten av året... :)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 356
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar