Fullblod för hoppning

Fullblod89

Trådstartare
Hur har ni uppfattat hållbarheten, teknik, avståndsbedömning m.m? Hur hinderkloka har era varit?

Har själv köpt ett 4 årigt fullblod, som jag startat 60-70 på CR men även hoppat pay&cross för ett tag sedan och det gick galant.
Mycket positivt inställd och har *pepparpeppar* faktiskt bara vägrat EN gång så här långt när vi hoppat :)

Hon använder ryggen väl, dock lite hängiga framben men som säkert blir bättre med hjälp av träning;) Hoppar alltid med bra tryck och luftiga språng. Mycket hinderklok och taxerar oftast mycket väl själv, behöver sällan hjälp av mig. Vilket känns väldigt skönt.

Är fullbloden alltid positiva till hoppningen eller har jag bara lyckats få tag på en pärla?

Sv: Fullblod för hoppning

Man kan generalisera lika lite med fullblod som med andra raser.
De flesta hästar (som inte varit med om något mycket obehagligt eller har ont någonstans) är positiva till hoppning.
Jag har haft tre fullblod, en hoppade steeple-språng, en hoppade 8-10-mässiga språng och en hoppade helt ordinärt. Alla hade bra inställning men på olika vis.

Självklart kan man inte generalisera någon ras. Men eftersom dem inte är avlade för hoppning så är jag nyfiken på hur fullbloden hävdat sig inom hoppningen för andra;)

Jag har en fullblodsval som jag köpte 2003. Har fått mkt beröm för hans teknik och kvickhet. :) Han älskar att hoppa och skulle kunna göra det varje dag. Men som det ofta är med fullblod så kan temperamentet hindra dem lite. Min häst är het men samtidigt känslig så han är ganska svår att hoppa.
Min häst vill gärna hoppa av stort och han är hinderklok, men det blir svårare när jag ska lägga honom närmare för mer runda språng.
Däremot så är han som en dröm att rida terräng på! Inte en tvekan, är typ bara att åka med. :)

Nu är han så pass rutinerad men han kan lägga in en tvärnit om han känner att jag inte är med till 100%. Inte så förlåtande direkt :D Och ingen häst som man pressar/tvingar till nåt han inte klarar. Då är det tio steg bakåt istället.

Det bästa med min häst tycker jag är att han sällan river, oavsett höjd, samt att han är super bra i omhoppning ;)

Detta är min gamla gubbe! =)

http://www.youtube.com/user/Nikkeojag?feature=mhee#p/u/8/oW2HXni9GnE

Vad kul att du fått beröm :) Som du säger så är många fullblod heta, både positivt och negativt. Min är dock inte den heta typen utan framåt och pigg men springer aldrig iväg för mig.

Din såg väldigt fin ut, måste säga att galoppen blev jag väldigt imponerad av att se då många man ser rida fullblod har en tendens att jobba i "nedförsbacke". Men tror att det är mycket jobb bakom det? ;)

Terrängen verkar vi båda ha hästar som är roliga att rida i terrängen. Min bjuder på ALLT och gjorde första gången vi tränade. Blinkade inte utan hoppa bank, vatten m.m. som hon inte gjort annat så nu satsar vi på deb fälttävlan till nästa år då hon är 5 år :D Dressyren behövs dock finslipas på:rofl:

Min har *pepparpeppar* inte vägrat mer än 1 gång så här långt. Men har inte pressat henne utan tagit det väldigt lugnt. Har hoppat 70 banor och enstaka 80 hinder. Hoppar också kvickt över hindrena men känner många gånger att jag behöver nästan bara åka med och understödja lite grann. Hon byter galopp själv, taxerar för det mesta alltid väldigt bra själv och lägger sig på mitten på hindrena och drar aldrig åt något håll. Titta på nya hinder finns inte i hennes värld, eller så har hon inte kommit på det än:angel:

Tävlar du något med din nu och vilka höjder har han gått? :)

Jag har en fullblodsval som jag köpte 2003. Har fått mkt beröm för hans teknik och kvickhet. :) Han älskar att hoppa och skulle kunna göra det varje dag. Men som det ofta är med fullblod så kan temperamentet hindra dem lite. Min häst är het men samtidigt känslig så han är ganska svår att hoppa.
Min häst vill gärna hoppa av stort och han är hinderklok, men det blir svårare när jag ska lägga honom närmare för mer runda språng.
Däremot så är han som en dröm att rida terräng på! Inte en tvekan, är typ bara att åka med. :)

Nu är han så pass rutinerad men han kan lägga in en tvärnit om han känner att jag inte är med till 100%. Inte så förlåtande direkt :D Och ingen häst som man pressar/tvingar till nåt han inte klarar. Då är det tio steg bakåt istället.

Det bästa med min häst tycker jag är att han sällan river, oavsett höjd, samt att han är super bra i omhoppning ;)

Detta är min gamla gubbe! =)

http://www.youtube.com/user/Nikkeojag?feature=mhee#p/u/8/oW2HXni9GnE

Konstigt,vi hade en fullblodskorsning som var väldigt lik din tydligen i sättet.
Krävde också 100% närvaro av ryttaren och var inte lättriden, men när allt stämde var han outstanding.Lydig och med på allt men man fick inte vara stressad med honom.
Snabbgalopperad otroligt vändbar,hoppade av stort och ville inte gärna gå nära.Han tävlade på SM nivå och hoppade utan tvekan 1.45 uppsuttet (enstaka hinder )trots att han bara var en C-ponny.

Just nu står han med en senskada. :( Men i sommras va vi ut på lite lokala starter. När jag köpte honom tränade och tävlade jag mer intensivt. Så blev start upp till reg 1.10. Sen fick han en sårskada som var ganska allvarlig. Efter det har jag bara tävlat lokalt 1m. Fast hade han inte gått toch skadat sig nu i sommras hade det blivit en start i 1.10. Typiskt.

Min tränare tror att han kan gå 1.20. Men det mesta hänger på mig om vi ska komma dit. :angel: Jag är lite åt det fega hållet. Men vi får väll se om han blir frisk från sin senskada först. :grin:

Jag har jobbat jätte mkt med dressyren, speciellt galopp. Fullblod har ju ofta väldigt härlig galopp men som du säger , går mkt på frambenen.
Ja oftas är det bara att sitta med och hålla om med benen så sköter han resten. Men antar att de är detta som jag tycker är så svårt! Speciellt när min häst är så het, man glömmer liksom bort att använda skänklarna och att man inte behöver "göra" så mkt. ;)

Skönt att din häst är av den lugna typen, tror du kommer ha det lättare i hoppningen. :)
Själv har jag precis kommit på att min häst behöver bara fri tillgång på hösilage och inget krafft. Då är han super lugn och fin. :D

Har du ingen bild/film på din kuse?

Nej, men vad tråkigt att han skadat sig, senskada dessutom :cry: Typiskt fullblod också eller har man bara otur? Min skadade sig två gånger i början av sommaren som innebar veterinär inom loppet på 1 månad :/ Först blev hon riktigt illa sparkad, när hon blev återställd från det fick hon sömstick. Åkte in dagen efter och redan då hade hon fått början på hovböld. Tur i oturen man åkte in och röntga innan det gick längre. Men *pepparpeppar* nu har hon varit bra sen dess :D

Får hoppas din häst blir bra från senskadan så du kan börja rida igen, finns inget tråkigare än en häst som inte är 100% :/

Har du några bra övningar du gjort för att förbättra galoppen som man kan få ta del av? :angel: Hur var han i galoppen innan du tränade honom?

Haha förstår precis vad du menar med att man tillslut åker med för dem bjuder så bra själva. har ytterligare ett fullblod nu på prov för eventuellt köp nästa år men som inte är inriden så ska bli spännande att se hur hon beter sig i hoppningen sen om det blir köp:D

Vad skönt att du inte behöver massa extra foder men att han ändå håller ett fint temperament :) Min har bara gått på gräs fram tills för en vecka sedan så får väl se hur pigg hon blir nu när hon gått på foder ett tag. Känns skönt med ett fullblod som inte behöver vräkas i mat utan kan gå på en vall och ändå se ut som en liten köttbulle i kroppen :d

Ska försöka lägga upp bild/film :) Har du ingen bild på din, nyfiken hur han ser ut exteriört :)

Här kommer lite bilder :)
303874_2326418716520_1131234519_2737414_1575696330_n.jpg

302963_10150300255287412_843972411_7705959_5492773_n.jpg

307196_10150300260352412_843972411_7706013_474141_n.jpg

Senast ändrad:

Vad fin din häst är! :)

Ja jag har gjort vanliga dressyr övningar men mest igång/avsaktningar, hoppat studs/gymnastik, sen har jag jobbat väldigt mkt i trav att han ska bära sig ordentligt. Han har en tendens att trippa i traven, vilar inte riktigt på steget.
Men jag tror som med de flesta hästar att man måste få fullbloden att jobba rätt och använda sin bakben korrekt. Då får man en bättre form också.
Kan lätt bli så att man rider "unghäst" ridning på dom för länge.

Min häst var väldigt framtung i galoppen när jag fick honom, men han kunde endå stätta under sig rätt bra som unghäst.
Ja usch för att ha skadad häst! Min har haft ganska många allvarliga sårskador. Men turligt nog inget långdraget fram tills nu. Har kunnat rida på honom i kanske 6 år av 8 iallafall. :D
Senskadan han har nu är dessutom bara måttlig och hans ben ser ut att läka bra och han har inte varit halt alls under hela perioden. Så förhoppningsvis får jag börja trava i mitten av november. :banana:

Har en någorlunda bild här

Fast här har han vilat närmare 3 månader så finns inte så mkt muskler kvar.
En annan bild från i maj i år:
Tävling i maj

det är 50%fullblod i min, så jag kanske inte får vara med här? :angel:

Han är väldigt trevlig i hoppningen, väldigt okomplicerad och gör gärna saker själv. Kan bli lite väl modig och överentusiastisk, ta av stort och hoppa för mycket. Bra på sitt sätt, men blir lite för mycket ibland. Samtidigt är han svår att verkligen få att hoppa genom kroppen och med ryggen. Han är avlad för fälttävlan, och gick mest det innan jag fick honom, så han har en förkärlek för att springa fort och hoppa mest på fart, :o

Dock har han fått lovord från många tränare, och fortsätter han sin utvecklingskurva såhär så går han 130 till våren, :)

en liten fiiilm
http://www.youtube.com/watch?v=RUav5QP9ADk&feature=channel_video_title

Va fin!

Låter som att din häst endå har mkt fillblod i sig. Känner igen mkt av det du beskriver. ;)
Måste vara en bra kombination fullblod/halvblod!

Jag har ett fullbod, som inte alls kunde hoppa när vi försökte oss på det från början. :p Men efter lite träning har han utvecklat en finfin teknik, och vi har precis startat vår första 120 utan några som helst problem. :) Han är en riktig liten gummiboll, som bjuder på allt, vare sig det står på rätt eller fel håll, och skulle aldrig få för sig att stanna inne på en bana. :)

(Bilden är dock nästan ett år gammal.)

180465_10150384555135531_694465530_17183904_5545795_n.jpg

Knapplån.

Hade ett fullblod i två år. Red mestadels dressyr men när jag jobbade i ett hoppstall så blev det faktiskt lite hoppning med.

http://www.youtube.com/watch?v=Q4ew_jSPllk

Skulle ut på högre höjder men det blev bara inte så av någon anledning. Han var het och storgalopperad. Fick trångt på distanser som andra hästar hade långt på. Lite svårstyrd ibland och inte så lätt att påverka. Men det beror mest på att jag är 188cm lång och han endast 164cm och späd, så balansen blev lite fel. Är nu såld till finland till en tjej som hoppar med honom och är supernöjd!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·
Hoppning Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar. I...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 288
Senast: Mabuse
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 314
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"