FS1 borttaget :(?

Josephine

Trådstartare
Har hört rykten om att FS1 blivit borttaget på "större" tävlingar. Är det sant :confused:? :cry: Ush va besviken jag är jusst nu.

Sv: FS1 borttaget :(?

Vad i.....!!! Hoppas för allt i världen att det inte är sant:( i sånna fall blir jag jätte besviken jag med:cry: Det verkar som en kul gren

Senast ändrad:

Nej det vet jag, men så har det ju varit i flera år. Som jag fattat det skall det tas bort på ex. SM och nationella tävlingar. :(

Dom borde göra om Fs1.
Tycker nästan det är pinsamt att vårat "sm-program" motsvarar ett Lc ungefär. :crazy:

Nej det vet jag, men så har det ju varit i flera år. Som jag fattat det skall det tas bort på ex. SM och nationella tävlingar. :(

Det är möjligt att utvecklingen kommer gå åt det hållet just därför att intresset för grenen är såpass svagt och det inte heller är en gren som rids så mycket internationellt! Men jag skulle nog avvakta lite om inte dina rykten kommer från en pålitlig källa?

Tror tyvärr att källan är rätt pålitlig. Men man kan ju avvakta tills man får se det med egna ögon.

Tycker ändå det är tråkigt om det går åt det hållet, och kan inte förstå varför inte intresset och utrymmet för grenen är betydligt större än vad den är idag?!

Dom borde göra om Fs1.
Tycker nästan det är pinsamt att vårat "sm-program" motsvarar ett Lc ungefär. :crazy:

Jag håller med.
Dessutom är inte våra domare några speciellt bra dressyr-domare, utan grenen döms som en fyrgång på 20*40 bana, helt enkelt.

Grenen borde göras om till en kür med högre minimikrav och riktlinjer, eller helt enkelt ha två färdiga program, ett lättare och ett svårare. Det hade vi nog vunnit mycket på.

Jag hade velat tävla FS1, tror det är min gren.
Frågan är hur mycket man hade kunnat impa på domarna om man kom in och red ett motsvarande L:A program. Vilket i alla fall Yrpa hade klarat galant. Lite galoppombyten här och där och sen vips fin tölt och lite tjofadderittan.

Jag tror inte man hade vunnit något på det tyvärr. Men ja, kanske någon gång i framtiden.
En motion in till SIF kanske om FS1?!
Jag är helt klart med på att signa och hålla på.
Det är en av mina favoritgrenar som den gamla hederliga dressyrkärringen jag är.

Frågan är hur mycket man hade kunnat impa på domarna om man kom in och red ett motsvarande L:A program. Vilket i alla fall Yrpa hade klarat galant. Lite galoppombyten här och där och sen vips fin tölt och lite tjofadderittan.

Jag tror inte man hade vunnit något på det tyvärr. Men ja, kanske någon gång i framtiden.
En motion in till SIF kanske om FS1?!
Jag är helt klart med på att signa och hålla på.
Det är en av mina favoritgrenar som den gamla hederliga dressyrkärringen jag är.

Jag håller helt och hållet med dig, jag är också en dressyrnörd och längtar efter den dagen jag får den där hästen som passar till FS1, då min inte riktigt gör det nu. Såg den grenen på SM och tyckte det var jätteroligt, dock var det väldigt synd att det var så få som red FS1 ju..

Jag är också med på att signa!

Faktum är att man inte ens får ha ett program innehållande galoppombyten.

Antagligen för att domarna inte har kunskap att kunna bedöma det. Jag hade med det i ett program en gång och blev varnad, skittrist tycker jag.

Kan för övrigt hålla med er andra om att det skulle vara jättetråkigt om FS1 blev borttaget, jag hoppas verkligen att ryktet inte stämmer. Men samtidigt förstår jag det när intresset är så pass litet (vilket kanske kan bero på att domarna inte kan döma FS1 ordentligt?), men jag tycker även att hela grenen är lite konstigt utformad. Skulle FS1 verkligen ligga på den nivån som vissa isisar har, och inte (som Muninn skrev) bedömmas som det gör tror jag att det skulle göra isisvärldens sida utåt gott. Många storhästryttare skulle nog bli kvitt fördommen om att vi bara rider i 190 blås med huvudet i vädret, utan överlinje och en underhals som heter duga, enbart eftersträvande bensprattel.

Faktum är att man inte ens får ha ett program innehållande galoppombyten.

Skitlöjligt!!
Skall man rida dressyr på islandshästarna så skall man väl också kunna få ha med skolor.

Istället för att ta bort FS1 så kanske man skulle skicka iväg de domare som känner sig osäkra på lite kurser för en dressyrryttare.

Nej, nej, nej de får inte ta bort det!!!:eek:

Jag vill med ut och tävla FS1 men hittade ingen sådan tävling i södra-södra sverige, tror att om de hade haft fler tävlingar runtom i landet med det hade det nog varit större:laugh:
Jag har tom gjort ett pogram, dock med galoppbyte så får väl göra om det då...:mad::)

Men kan man inte göra ngn lista och skicka in till SIF, någon protestlista???

Jag har haft med byten i FS1 program och fått de högsta poängen just på dem. Nu är det ju iofs fyre år sedan, men då var det då inga problem.

För övrigt skulle jag också hellre se fastställda dressyrprogram, att sitta och göra egna program är verkligen att krångla till det för alla inblandade.

Ja, det inte bara krånglar till det utan det gör också klassen väldigt ojämn, tyvärr tråkig att titta på (trots att man tror att det ska bli tvärtom!)
Mina egna reflektioner är att de ryttare som inte tävlat vanlig dressyr tidigare faktiskt inte har nån koll alls på hur ett dressyrprogram "ska" se ut, och med de låga krav vi har idag så blir resultatet en uppsjö med program som består av stora volter i olika gångarter, och inte så mkt mer.

I mitt "dressyrhuvud" känns det inte helt ok att en person med ett sånt program vinner över någon som rider ett riktigt program med bra vägar och dessutom lite svårare rörelser, iaf inte på SM. Därför hade det varit så otroligt mycket bättre att ha ett lätt program på lättare tävlingar, ett svårare kvalprogram och kanske t.o.m ett speciellt SM-program. Då blir det inte den här otroligt ojämna svårighetsgraden på programmen på en såpass stor tävling som SM.
Vill man tvunget ha kvar freestylen så får man nog bemöda sig med att göra iordning andra riktlinjer för programmen, så det blir mer som vanlig kür. På ponnydressyr-SM finns ju inte de här problemen.
Där får man ju dessutom poäng för ökad svårighetsgrad.

Lite info:http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=101255

I mitt fall hade jag såklart kunnat motverka detta på de SM jag red genom att göra lika lätta program själv... men min stolthet sätter sig på tvären då :angel:....

jag hoppas då innerligt INTE att detta är sant! Vore en katastrof! Om de inte ersätter med något annat då.........

Jag har en pålla som är redo för FS1 redan idag och mitt mål är SM nästa år, men det finns här bara 2 tävlingar per år, och de är på våren! så jag får vänta tills nästa år med att försöka kvala in till SM, så f-n ta dem om det tas bort!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

har ett program redo och allt.....

Hade varit super bra med några fasta program istället, tror jag många fler hade varit med på!

Liknande trådar

Islandshäst Jag har inte riktigt förstått det här med poäng av islandshästar. Det står tillexempel på en annons att hästen har tävlats upp till 7,0...
Svar
7
· Visningar
2 198
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 180
Senast: Nielaa
·
Islandshäst Hej! Jag har ridit i hela mitt liv och har även egen häst som jag rider och tränar, dock EJ islandshäst. Jag har blivit väldigt...
Svar
19
· Visningar
3 044
Senast: gucci
·
Hoppning Hej! Har en fråga jag skaffar häst under sommaren och stor häst (1,65 cm). Och lär avsluta året med någon tävling troligtvis eller nästa...
Svar
2
· Visningar
2 993
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter