Fröså äppelträd.

B

Bloody F Mary

Hur gör ni eller hur gör du Prosit?, jag har nämligen aldrig lyckats men blev lite nyintresserad när en annan användare lyckats.

Så Prosit hur gjorde du och hur gör ni andra för att få en äppelkärna att gro?

Sår ni i såjord, alltså lite magrare?

Vad tar ni för sort, jag anar att man inte tar köpeäpplen annat än om de inte är svenska??

Pillar ni ner kärnan långt?

Var ställer ni sådden?

Har ni plastlock på krukan eller nakenkruka?

Och en sista fråga ,kan man så kärnan direkt utan att den genomgått en tarmpassage??:o

Sv: Fröså äppelträd.

Jag pillade ut min kärna ur ett vanligt köpe-äpple. Minns inte ens vilken sort det var. La det på tork några dagar, sen petade jag ner det i en kruka med vanlig såjord. På med plastfolie över krukan så det blir fuktigt o gott åt den. Kärnan la jag nån dryg cm under ytan. Sen fick den bo i mitt söderfönster. Det tog ett tag innan den grodde, ett par veckor. Men sen växte den rätt fort i början. När den slog skallen i plasten tog jag bort plasten o började duscha den med sprayflaska i stället. En liten skvätt gödning i. Sen dess har den bara stått där, vuxit lite, stammen har vedat sig, fina gröna blad växte fram o jag grämer mig som fan för att jag inte tog kort på den :cry:

Hur gör ni eller hur gör du Prosit?, jag har nämligen aldrig lyckats men blev lite nyintresserad när en annan användare lyckats.

Så Prosit hur gjorde du och hur gör ni andra för att få en äppelkärna att gro?

Sår ni i såjord, alltså lite magrare?

Vad tar ni för sort, jag anar att man inte tar köpeäpplen annat än om de inte är svenska??

Pillar ni ner kärnan långt?

Var ställer ni sådden?

Har ni plastlock på krukan eller nakenkruka?

Och en sista fråga ,kan man så kärnan direkt utan att den genomgått en tarmpassage??:o

Visst kan man så frön från äpple - precis som alla andra frön. MEN det funkar inte så att om man sätter ett från t ex ett Katja så får man sedan ett träd som ger Katja-äpplen... Nej, blir det äpplen tillslut är det inte säkert att de är goda ö h t. Enda sättet att föröka en bestämd sorts äpple är att ympa in grenar från ett sådant träd på en grundstam. Äppelträden man kan köpa är alla ympade kvistar på en "grundstam".

Det måste ta lååång tid att odla upp ett äppelträd från ett frö - och så vet du ändå inte alls om det blir ätbart i slutänden... alltså skulle jag hellre satsa på att så andra sorters fröer! Lika mycket jobb men MYCKET säkrare resultat!

Åhh, det kallar jag Expresssvar!!!

tack för tipsen, jag ska prova men jag ska ta ett svenskt köpeäpple först och sedna i höst ska jag prova med en vildapel som står här borta som typ muterat eller nåt där det är supergoda annorlunda äpplen.

Ja, det har du rätt i, det kan ju bli vad somhelst....
då tror jag att jag istället ska rikta in mig att fröså riktiga vildaplar ja ni vet sånna som har pytteäpplen som är skitsura.(och plantera ut sen) det kan väl inte misslyckas, eller det kanske det kan om de befruktar sig med ett köpeträd?

Om man lyckas när kan man plantera ut trädet och prosit vad hade du tänkt o göra med ditt lägenhetsäppleträd?

Jag hade tänkt sätta det ute i stugan. Förhoppningen var väl att det skulle korsbefrukta sig med nåt av de gamla träden vi hade där ute. Fast jag odlade det mest för att det var roligt faktiskt, så jag hade inte gråtit om det blivit fruktlöst heller. Bara en sån sak som att ha "fött upp" ett träd själv o få plantera det, det var den känslan jag gillade.

Ingrid Marie tror jag sorten hette som jag tog kärnan ifrån förresten.

Ja, Ingrid marie är ju svenskt så om det hade blivit ett Ingridträd så måste de ha gått och planterat ut här? ja, eftersom det tål det svanska klimatet?

Har någon av er sått biggaråträd??

Jag har rätt mycket fruktträd och på senare år fått in, tack vare en skitande grävling:), väldigt mycket sötbär i och utanför trädgården, både röda och svarta, men mina biggaråträd verkar inte fröså sig men jag antar att där är det viktigt med en tarm för kärnan??

( jag har Sam och Heinrich Riesen-träd.:d:d

Jag vet inte riktigt, men det är nåt med utskitning o körsbär/biggaråer :rofl: Du får äta o skita själv :angel: :rofl:
Däremot vet jag att de flesta biggaråer måste ha ett körsbär att korsbefruktas med, o det är noga med vilken sort för att få bär. :)

Jag vet inte riktigt, men det är nåt med utskitning o körsbär/biggaråer :rofl: Du får äta o skita själv :angel: :rofl:

:eek:, nej tack o förresten så sväljer jag inga kärnor alls de spottar jag ut......men det verka rvara helt fel metod det verkar som man ska svälja kärnorna och ta tillvara dem när de behagar komma ut för de ska vara sådugliga.

Jag ska tänka på saken och om inte annat för att slippa leta kärnor på ett otrevligt ställe så kanske får jag göra som grävling gör, liksom göra det på plats i en grop där jag vill ha ett träd.i skydd av mörkret.:o

kanske sambons relativt nyinskaffade lille hund gillar biggarå till sommaren?:devil:

nja, inte riktigt vad jag hade tänkt även om din ide är god!:idea:,utan jag tänkte väl mer på att jag hellre rotar igenom hundens lilla oansenliga korv med en pinne efter kärnor än min egen som jag vill ha direkt utan stopp i toaholken.:rofl:

Men dina biggaråer, är de inte ympade? Har du ett vanligt körsbärsträd, typ avium, så kanske de kan befruktas?

Ang äpplena så är nog det bästa att ta fram vildapel och sedan ympa på dem som grundstam, och ta skotten från ett annat äppelträd som du tycker om, annars blir det inte rotäkta.

Vad är avium?

Jo, du har rätt mina biggarå är såklart ympade o köpta i en handelsträdgård presis som mina sura körsbärsbuskar är.

men nu gott folk just idag ska min sambo följa med o köpa nya träd.:love:, nu när jag inte orkar med mina odlingar längre så har jag mer övergått till träd, de behöver ju inte rensas på samma sätt.

Så fort nu som satan, är det någon som har tips på nåt väldigt smaskigt fruktträd?

Familjeäppelträd :d fyra eller fem olika sorter. Plommon, päron. Det är det jag skulle välja.

Vad är rotäkta?

Rotäkta är när roten är samma sort som kronan.

Inga äppelträd eller andra fruktträd som är "namnsorter" är rotäkta, man ympar på sorten man vill ha på en härdigare grundstam istället. Det är därför man ska ta bort rotskott, de är inte samma sort som trädet man vill ha. Samma sak med rosor, de är sällan rotäkta.

Tack, då vet jag.

fortsätter för nu har jag varit o handlat, det blev 8 fruktträd o 5 blåbärsbuskar.
Köpte Gravensteiner, Amorosa, Katja, o Rödnos.Äpplen ja det vet ni.
Sen ett Reine Claude plommon ett Carolapäron o så två biggarå, ett Stella o ett "gulröd".
och fick reda på nya? forskningsprojekt från Rånna? om beskärning av plommon, biggarå o päron, det ska göras samtidigt som äppleträd tills de är sju år gamla.

Förresten, de hade inget familjeäppelträd, bara nåt som hette pysslingträd. Det var vanliga äppleträd som aldrig blev så stora, men det vill jag inte ha.Tyvärr för det fanns en sort där som jag ville ha men som inte fanns bland vuxenträden, Mutso.

Är det samma som pelaräpplen? De blir inte heller så stora...

Ska faktiskt införskaffa ett päronträd till mina päron efter att min häst har tuggat lite väl mycket på deras ena päronträd, hittade du ngn rolig sort?

Jag köpte ett Carola-päron.:) Det rekommenderades av hjälparen på plantskolan för sin goda smak.:d, annars är jag dålig på päronsortermen det fanns ca 8olika sorter(sist jag köpte päronträd fanns det bara två att välja mellan o tyvärr har jag glömt vad det päronträd som är päronlöst:mad: hemma heter)

Nej, pysslingträden såg precis ut som vanliga äppelträd fast i miniatyr och de blev inte heller så stora och de fanns i samma sorter som de vanliga äppelträden(ja, som Ingrid M o Aroma o så). Jag har 2 pelaräpplen hemma men det är andra sorter och mina är inte särskilt goda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka