Fritillgån=dåligt?

Aliil

Trådstartare
Ja den kommentaren fick jag idag av en vet.

Jag frågade honom lite om min unghäst som är gallig i sina bakben. Var det kan beror på, vad jag kan göra och lite så där.

Under tiden som vi snackade kom det fram till att jag har fritillgång till mina hästar. Var av vat då sa: "Att där e nog problemet". Enligt honom finns det hästar som inte klarar av fritillgång utan att bli galligt. Ffa om det e lite kraftigare grovfoder.

Så nu undrar jag, finns det andra som har hört samma sak? Eller tom upplevt det själv?

Sv: Fritillgån=dåligt?

Ja jag har också hört det att har man grovfoder med mycket bra värden kan det bli lite för bra för en del hästar. Då kan man byta ut en del mot halm eller grovfoder med lägre värden. Får hästen något kraftfoder?

Har haft fri tillgång tidigare men aldrig mer! Mina blir på tok för tjocka och får gallor. Ett sto jag känner till stod på vila under vintern, hade fri tillgång på hö som inte var för kraftigt utan anpassat för att kunna ätas mycket av. Det var oerhört mycket snö (förra vintern i Småland). Stoet drabbades av fång i januari. Blev bättre men fick ett återfall i mars och fick somna in.

Jag ger mina hästar hö 3-4 ggr om dagen nu. När höt är slut går dom bägge och letar aktivt i snön, som dom ska göra = rörelse. Dom är fina i hullet och jobbas. Här är det ofta väldigt kallt och mycket snö och dom klarar sig. Har lösdrift...

Hon får lite havre, betfor och miniraler. Vet sa att jag skulle börja med att ta bort havren och se vad som händer. Och givit vi se till så att hon inte magrar av (vilket jag e livrädd för:crazy:)

Piraj: Min e inte tjock utan bara gallig. Det e väl ingen risk för fång då:crazy:?

Jag tror inte din är i riskzonen, nej...rids den regelbundet så hjälper det ju till bättre. Dock har jag konstaterat att hästarna oftast står still vid utfodringsplatsen vid fri tillgång och det kan vara negativt. Hästarna mår ju bäst av att röra sig.

Jag rekommenderar att du ser över vad höt har för värden och bedömer därefter om det är lämpligt att ge på fri tillgång ;)

Hon e bara 3 och e inte riktigt inriden än (har bara suttit på henne). Men ute står hon inte stilla så mycket. Kollade på hästaran innan idag i ca en halvtimme, och det ver inte länge dom stod stilla.

Jag får kolla över det. Hade hoppats att kunna ha det ute iaf.

Ta och titta på vilka hästar som blir smällfeta på betet under sommaren och vilka som inte klarar hullet på samma bete. Det är samma sak med fri tillgång på grovfoder. Vissa hästar kommer att bli överfeta och andra kommer att behöva tillskott men flertalet kommer att må hur bra som helst av det.
Lite hur de blir beror också på hur mycket de rör sig. Många som ger fri tillgång gör inte så att hästarna måste röra sig i hagen utan de bara går ut och ställer sig vid fodret och står där tills de får komma in. Men om man ser till att t ex foder finns i en ända av hagen vatten i en annan och griden på ett tredje ställe (kräver ju lite storlek på hagen också) så kommer betydligt fler hästar att klara av att gå på fri tillgång.

Mina hästar skulle förmodligeninte må så bra på fri tillgång av det foder jag ger nu. Enligt beräkningen på innehållet (smrp/mj) kan de äta MAX 6 kg/häst och dag, annars hamnar de HÖGT över dagsbehovet och säkert orsaka allehanda problem.

Så jag har blivit väldigt misstänksam mot fri tillgång für alle faktiskt.

Fast jag har haft unghingstar på fri tillgång tidigare. Det gick väldigt bra. Men de rör sig så mycket och har så mycket "viktigt" för sig som är högre prioriterat än maten. ;)

Jag köpte i helgen en rundbal hö till mina som har fri tillgång på i hagen, men gamla tjockisen får gå med munkorg. Men som andra säger, de står ju still hela dagen! HELA tiden står de där och äter! Jag funderar på att stänga av någon tid under dagen. Har också en 3 åring som vi nu rider in och hon har blivit helnipprig av allt stillastående.

Mina hästar skulle förmodligeninte må så bra på fri tillgång av det foder jag ger nu. Enligt beräkningen på innehållet (smrp/mj) kan de äta MAX 6 kg/häst och dag, annars hamnar de HÖGT över dagsbehovet och säkert orsaka allehanda problem.

då hoppas jag att du blandar ut med ex. halm för att tillgodose tuggbehovet.. 6kg per dag blir på tok för lite för magen annars..

Som jag sa innan så står inte mina bara stilla och äter. Utan deras favo ställe att stå på e på andra sida sätt från matplatsen.

Och sen finns det en mycket bussig ponny ihagen som försöker att få igång bus. Och ända sättet för 3åringen att får ponnyn till att ge upp, e helt enkelt att surna till och sen gå sin väg.

(Hästarna står på jobbet så jag har ofta möjlighet att studera dom).

Dock tror vet att det kan vara den friatillgången i kombination med havren som orsakar galloran. Så han tycket att jag i första hand skulle ta bort havren innan jag reducerade höt.

Jag hade fri tillgång i fjol och det var inte smala hästar som stod i hagen direkt. Mina två åt ca 80kg/dag tillsammans och som flera sagt, dom rör inte direkt på sig heller. Dom stod och åt större delen av dagen. Både på bra och dåligt.

Mina går på lösdrift med fria balar f n 2 st, stor hage. Aldrig nånsinn har det fått problem pga detta.

knapplån

Det finns ju nät också, som gör det svårare för dem att vräka i sig hejdlöst.

Hej!

Nåt som är ännu läskigare är att min, som är ranglägst och inte kan stå vid balen hela tiden (hon blir bortshasad) ändå ser ut som en ballong..

Hon har gått på fri tillgång tidigare utan problem, men nu, när jag inte kan rida, är det helkört.. Som en ballong, en stor ballong. :o

Min står däremot inte still hela tiden och inte hennes extremt överviktige kompis heller, han jagar runt dom andra, biter på dom, busar och har sej. Och vi har vattnet en bit bort.. men ändå...:rofl::rofl:

Jag tror hästar som tränas ordentligt kan gå på fri tillgång (inte alla, men många), tyvärr är det inte 40 min skritt jag pratar om när jag säjer tränar...

/Lavinia, som hoppas hältan är över snart så hästen kan börja gå ner igen.. ca 50 kg övervikt har hon..

Lite kl

Jag såg ett sto idag som såg ut att ha tvillingar i magen och skulle föla vilken minut som helst. Nej hon är inte ens dräktig fick jag höra.
Fri tillgång, nja....

då hoppas jag att du blandar ut med ex. halm för att tillgodose tuggbehovet.. 6kg per dag blir på tok för lite för magen annars..

Enligt Hippocampus har min häst, en islandshäst på 350 kg en rimlig grovfodergiva. Hon har ett behov av 3,7 kg TS/dygn och hon ligger på 5.0

Förutom detta har hon både skog och sly att sysselsätta sig med, vilket hon också gör.:)

Enligt Hippocampus har min häst, en islandshäst på 350 kg en rimlig grovfodergiva. Hon har ett behov av 3,7 kg TS/dygn och hon ligger på 5.0

Förutom detta har hon både skog och sly att sysselsätta sig med, vilket hon också gör.:)

på så vis:) min tanke vandrade såklart med en gång iväg till större halvblod, utan annan sysselsättning av någon anledning..:grin:

Det beror nog helt på vad det är för häst. För endel funkar det inte, för andra är det optimalt. Fri tillgång på grovfoder var bara positivt för mitt rastlösa och svårfödda fullblod. Då hade han att göra och höll sig skapligt rund:bow:, utan gallor.

Hans hagkompisar var däremot överviktiga...

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka