Fri TillgÅng

S

SMponny

Ä det någon som har en aning om hur mycket våra pållar sätter i sig när de har fri tillgång till hösilage/hö i hagen? Tycker att det är väldigt svårt att fixa en bra foderstat med grovfodret eftersom jag vill att pållen ska ha något att syssla med under kväll/natt också.

Det borde väl vara något institut som har räknat och kontrollerat och satt ut siffror på detta antar jag. Någån som vet?

Sv: Fri TillgÅng

ganska omöjligt att svara rent generellt på ;) vissa sätter i sig väldigt mkt. andra betydligt mindre.

om man tex. jämför våra 2 halvblod som dessutom är halvsyskon så skiljer grovfoder intaget säkert 8-10 kg/dygn mellan dom.

Ja dem har gjort studier på det. Men inte kommit fram till något konkret. Det skiljer ju så mycket från häst till häst.
Det dem säger är mellan 2,5-3,5 % torrsubstans foder av kroppsvikten.

Om man räknar lite snabbt på den större mängden så blir det 17,5 kg ts till en 500kilos häst. Ca 21 kg HÖ.
Tror jag räknat rätt... :p

Våra fyra vuxna hästar (stora hästar alla) satte i sig en storbal silage på 1 vecka nu i vår. Väldigt hög TS på fodret.

Mitt fullblod äter 14-17 kg hö/dygn vid fri tillgång eller 30-35 kg hösilage (ts 50% ca) vid fri tillgång.
Isisen som hon bodde med förut åt 12 kg hö ca vid fritt.

du kan ju prova att ställa din häst i en egen häst och slänga in så mkt så att den kan äta hela dagen, då ser du ju ungefär hur mkt den äter/ dag. När min häst var skadad och stod i en liten fålla kunde han äta ca. 12 kg hösilage på typ 8 h. och han är ett varmblod på 156 cm.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 150
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 782
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka