Fri tillgång

Silkisif

Trådstartare
Om man ska ha islandshästar på fri tillgång, ungefär hur bör höet se ut?
Diskuterar med mamma om vilken skillnaden är mellan "bra" hö (hög kvot) och "dåligt" hö (låg kvot).
Trycker själv på att det "bra" höet är bättre för hästarna.

Har läst mig till det här på buke, men sen när man väl ska förklara så kan jag inte förstå. Kan någon hjälpa mig? Eller kanske tillrättavisa, beroende på vad som är "rätt eller fel".

Sv: Fri tillgång

Ska en vuxen häst utan speciella behov ha fri tillgång på ett enkelt sätt tycker jag en av förutsättningarna är att höet håller låga värden, MEN samtidigt en normal/bra kvot runt eller över 6.
Är det för låg kvot är det ganska svårt att veta exakt vad hästen får i sig och hur mycket proteintillskott man måste ge för att få tillrätta på kvoten. Vissa hästar klarar en ganska låg kvot, kanske runt 5, men andra inte.

Ett hö med för höga näringsvärden ger lätt feta hästar på fri tillgång.

Senast ändrad av en moderator:

Det börjar redan när man planerar insådd av vall. Jag använder inte gräs med hög sockerhalt som ex. Rajgräs. Sår in lite (c:a 10%) vitklöver för att ge kväve åt vallen och buffra upp proteinet.
Hugger lite senare för att få det lite grövre samtidigt som energin går ner, brukar få i bästa fall 5-6,5 Mj. Vitklövern håller proteinet uppe trots sen skörd, brukar bli >35 smrp.
Presenterar det sedan så besvärligt som möjligt i hårdpressade rundbalar som jag bara öppnar 4 öppningar i sidan, en i varje väderstreck. Alternativet är att köpa nät att lägga balen i, finns exempel här

Man kan också inhägna balen med staket och bara ha öppet vissa tider på dygnet då de kan gå in och äta.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Svarar lite till er båda.

Vårt hö ser ut såhär:
TS 75,9 %
Råprotein 139 g/kg TS
Smbp 96,18 g/kg TS
Energi 10,67 g/kg TS
Ca 4,6 g/kg TS
P 3,7 g/kg TS
Mg 1,4 g/kg TS
K 30,8 g/kg TS

Kvot på 9

Mamma tyckte att vi skulle ha lite "sämre" hö nästa år.
I år har de riktig fri tillgång. Vill inte ge dem "halva dygnet", dels för att de sköter maten bäst själv och dels för att de inte ska "längta" till maten och kasta sig över den senare.

Vad menar du med näringsämnen? Jag är inte helt med på orden... Är ej heller med på vad hon menar med sämre, vet inte om hon själv förstår heller.. :crazy:

Då skulle jag vilja ha ett silage som har låååg energi, och en kvot på minst 6 (protein/energikvoten). Och inte för torr TS (men inte plaskblött heller).
Allra helst med bra mineralvärden också men det är lättare att fixa än för högt energivärde tex.

Om vi går bakvägen och utgår från hästens behov.
Jag utgår för underhåll på vuxen islandshäst, ökar på vid hård träning, på en energi på 40-45 Mj/kg/foder/dag och 290-310g smrp/kg/foder/dag.

Nästa steg är att uppskatta hur mycket de hinner äta på en dag, ju torrare och grövre desto längre tid att tugga. Har jag huggit c:a två veckor efter ko-bönderna så hinner våra pållar äta mellan 7-10 kg/dag (beroende på väderleken) med den grovleken, ts 70-80%. Som parantes kan jag nämna att den nysådda vallen som var mycket finare i strukturen, går det åt 15 kg om dagen :eek:
Om man räknar baklänges då på energin, om de får i sig c:a 8 kg/dag = 45/8= 5,6 Mj/kg/foder för att fylla behovet och smrp = 300/8 = 37,5 g kg/foder.

Så idealvärdet för mig är ett energivärde på 5,6 Mj/kg/foder och 37,5 smrp/kg/foder. Nu är det inte så farligt att överdosera proteinet i grovfoder men om energinivån är för låg omvandlas en del av proteinet till energi, så blir de överviktiga ändå :crazy:

Om man räknar om de värden du har från kg/ts till kg/foder så har ditt grovfoder 8,1 Mj/kg/foder och 73g smrp/kg/foder.
Har här inte räknat på mineralvärdena som man också måste ta hänsyn till för att veta om man behöver ge fodertillskott.

Rolle
IpL

Då har vi idealvärde i år,:D. Men inte får dom gå på fri tillgång ändå.
Dock så har vi en hage med fri tillgång och det är bara en gammal häst som fixar det, dom yngre kommer att rulla fram snart. Om dom inte ändrar i den hagen.

Om det har rätt grovlek och ts halt så de inte hinner med att äta mer än c:a 8 kg/dag ;)

Rolle
IpL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka