fri tillgång ute, på sommaren

Nominous

Trådstartare
ni som har era hästar på fri tillgång ute i hagen med tex hösilage. hur löser ni det på sommaren??

ett stall som jag ev ska flytta till har fri tillgång året om och alltid hösilage. det går ca 2-3 hästar i varje hage och de delar på en stor rundbal. men jag är inte så mycket för hösilage på sommaren så de så lätt jäser och blir dåliga i värmen. en sån bal tar ju en månad för 3 hästar att äta.

hästarna är ute mellan 8-20 så de måste ha fri tillgång för ingen fodring på dan sker. kollektivstall. så hur har ni löst det med fri tillgång på sommaren?? jag funderar på stor foderhäck med torrhö i på sommaren men vet inte om de i stallet kommer att gå med på det.

om ni har hösilage på sommaren med - hur funkar det för er?:)

Sv: fri tillgång ute, på sommaren

Stod en stund i stall som fodrade året om då det inte fanns bete, vintertid var det storbalshösilage och sommartid hö eller småbalar hösilage.

Nu tycker ju jag att man får ta seden dit man kommer, men visst kan man fråga om de kan köpa in småbal eller hö sommartid. Men finns inget bete och de står fast vid storbals hösilage även sommartid så skulle inte jag flytta dit utan söka vidare.

Kan dom inte dela en bal på två eller tre hagar? Väldigt enkelt gjort, man slipper problemet med att det ligger länge. Jag skulle då inte velat att det fodrades en stor rundbal på tre hästar ute i solen.

Nu är jag kanske knasig. Men jag har fått lära mig från början att hästar ska gå på bete på sommaren och att det är jätteviktigt för dem. Jag har för länge sedan insett att en hel del av det jag en gång har lärt mig kanske inte var så bra alla ggr och att utfodring av hästar är ett område som har utvecklats genom årtionden.

Men just detta med bete är jag fortfarande helt övertygad om.
Jag hade aldrig placerat min häst någonstans där det inte fanns beteshagar.

Om jag nu ändå var absolut tvungen så hade jag inte velat att den skulle äta plastat grovfoder på sommaren.

Stod en stund i stall som fodrade året om då det inte fanns bete, vintertid var det storbalshösilage och sommartid hö eller småbalar hösilage.

Nu tycker ju jag att man får ta seden dit man kommer, men visst kan man fråga om de kan köpa in småbal eller hö sommartid. Men finns inget bete och de står fast vid storbals hösilage även sommartid så skulle inte jag flytta dit utan söka vidare.

alltså man köper ju eget hö så jag funderar på hur ni gör och resonerar. jag är emot hösilage på sommaren om balen riskerar stå öppen mer än några dar om det är varmt. så om ingen kan övertala mig att det brukar gå bra så köper jag ju torrhö och har i hagen på fri tillgång istället. jag och en kompis kommer nog dela hage och henne är de ingen fara att övertala :)

Nu är jag kanske knasig. Men jag har fått lära mig från början att hästar ska gå på bete på sommaren och att det är jätteviktigt för dem. Jag har för länge sedan insett att en hel del av det jag en gång har lärt mig kanske inte var så bra alla ggr och att utfodring av hästar är ett område som har utvecklats genom årtionden.

Om jag nu ändå var absolut tvungen så hade jag inte velat att den skulle äta plastat grovfoder på sommaren.

finns inte ett stall jag vet om som har beteshagar här i närheten!! så här är det ofta inte på tal om att ställa hästen i ett stall med beteshagar, utan man släpper hästen på bete en månad under sommaren i sånna fall. hemma är det vanliga skogs och rasthagar med hö i som gäller :)

och nej jag är inte heller för att ge plastat hö på sommaren om man har lite hästar. därför ja vill föra diskussionen för att höra hur andra tänker. :)

OK jag förstår vad du menar.
Tillbaka till ursprungsfrågan?
Jag hade inte velat att mina hästar skulle äta ensilage från storbal mitt i sommaren. Vi slutar att ge det ngn gång på våren men jag har varit med om att balen har blivit varm ganska snabbt. En sådan bal vill inte jag att mina hästar ska äta.

Men nu har jag det nog lyxigt i alla fall på ngt sätt. Jag har dem hemma och vi har beteshagar så det räcker.

Men hö i storbal är ju ett annat alternativ eller mindre balar som man lägger ut .

MIna hästar får silage enbart under den kalla årstiden. Behöver jag stödfodra under vår, sommar eller höst så ger jag dem torrhö i småbal. Jag skulle inte vilja ge mina hästar silage sommartid.

svarar dig och alla andra :)

nä jag är helt överrens med er och jag tror och hoppas att alla är av den åsikten. men jag vet att dem i stallet brukar fordra silage i storbal på sommaren. var mest intresserad om det var vanligt för det är som sagt helt främmande för mig. sist jag hade storbal på sommaren var när vi hade 25 hästar i stallet och alla åt ur den så den tog ju slut på någon dag och han aldrig bli dåligt. men aldrig på så få hästar.

så då går jag vidare till en annan mer fråga som jag undrar över svaret på :p hur har det fungerat med vanligt torrhö på storbal för er som har det på sommaren om ni har få hästar? håller den sig lika bra som småbalar eller märker ni av jäsningsprocess i den med?

har du forest autumn haft storbal som var plastad eller oplastad? vet att de säljer torrhö på storbal här ikring men den är plastad. ts ligger över 80% på dem så de är ju verkligen torra. men om de är plastade måste väl ändå nån slags ensileringeprocess pågått som gör att de blir dåligt i kontakt med syre sen?? eller?? :D

Måste nog göra dig besviken. Jag har ingen erfarenhet vare sig av vanligt hö på rundbal eller av plastat hö. Om det har en ts på 80% så kan det nog inte ske ngn fermentation som räcker utan då konserveras det genom syrebrist. Jag är kanske ovanligt misstänksam men jag hade inte velat ha ett sådant grovfoder. Men jag vågar inte köpa hö som är pressat på storbal heller. Jag tror att det är lätt att det inte torkat ordentligt.

Jag hade i så fall satsat på vanliga småbalar.

om ni har hösilage på sommaren med - hur funkar det för er?:)

Endera miniminibal, dvs i realiteten HorseHage, 25 kgs bal (eller snarare påse), eller så småbal på 40 kg, och en stor frysbox så fryser jag silaget i den. Eller hö.

Jag accepterar inte mer än 2 dygn 'öppentid' av en bal i sommarvärme. Dvs maten ska ta slut på 2 dygn max.

Tidigare har jag bara gett några kilo silage när de stått inne på dagarna för insekterna, men ibland har det ju varit konvalescent som inte kunnat går ute och äta. Då har jag gjort som ovan, olika olika år.

I år kommer nog huvuddelen av födan vara silage, då små tjocka fångisarna kommer ha så lite bete det någonsin är möjligt, och målet är att det ska vara mest terapi. Sen om jag lyckas återstår att se. Men då kommer jag att ge horsehage.

Tillägg: SKulle aldrig ge plastat foder med en TS på 80%. Det är inte plastat hö, utan väldigt torrt silage, med nackdelar det är. Sen är jag inte förtjust i storbal hö till så få hästar ens.

Plastat hö är för mig torrt plastat hösilage och ju torrare TS desto fortare sätter den engativa processen igång så det hade jag inte gett sommartid heller.

Storbalshö som är oplastat sommartid har jag inte funnit några som helst problem med, fungerat lika bra sommar som vintertid.

Om man har sån tur att man kan ha samma hästar i samma hage året om och alla är överrens så skulle jag ha satsat på oplastat hö året om för att slippa foderbyten, alt kört med småbalshösilage året om då de tar slut på ett dygn till en häst. Har haft båda dessa alternativ sommartid, båda fungerade, men jag föredrar hö.

Kan anledningen vara att de kör med stobalshösilage även på sommaren för att det är billigast??

Jag står i ett kollektivstall och vi fodrar med silage på vintern in till vår/sommaren. Har vi hö kvar så utfodrar vi med de innan betet. Det är samma sak när de kommer tillbaka från betet att vi ger de hö innan vi fodrar de med silage. Har funkat kanon för oss.

Har ni småbalar som kan ta slut på en dag är det ju ingen fara att ge det på sommartid.
JAG skulle dock inte vilja ge det om det ligger rakt i solen, då jag skulle tycka det känndes ofräscht efter bara ett par timmar om de ligger ute i 30 graders värme.

Jag har själv aldrig gett något annat än hö sommartid, men å andra sidan har jag heller aldrig haft tillgång till småbalsensilage...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat