Fri tillgång på halm och portionera ut hö på lösdrift?

Rodluvan

Trådstartare
Jag funderar på om man kan ge fri tillgång på halm och sedan ge så mycket hö hästen behöver utöver det på en lösdrift? Fast halm innehåller väl ändå lite energi och då kanske det blir för mycket energi mot protein i foderstaten? :confused: Fast det kanske går att lösa på något sätt.. Men hur många gånger/dygn måste man då portionera ut höet? Behöver man analysera halmen med?

Anledningen till att jag frågar är att jag har en lättfödd Morganvalack på 4 år som ska stå på lösdrift för första gången i höst/vinter. Vet ju inte riktigt vad han har haft för näringsvärden på grovfodret innan, men enligt ägaren har han klarat sig på 10 kg hö + mineraler när han stod på stall och då hade han ändå lite för mycket hull när jag hämtade hem honom. Han är ju ett riktigt matvrak och vräker i sig allt han kommer åt, så jag är väldigt orolig över hur han kommer se ut efter vintern om han får fri tillgång på hö :crazy:

Tips mottages gärna! Tack på förhand! :)
 
Vad kommer det att vara för strö i lösdriften och vad stod hästen på förra vintern i boxen?
Om det är halm så kommer ju hästen att ha fri tillgång på det och ja det är energi i halm.
 
Vi var tvungna att byta bort halm som strö i ligghallen pga att shettisen blev smället då hon stod där inne och åt hela tiden.
Fodrar med begränsad fri tillgång mha slow-feeding nät sedan fyra år tillbaka och alla våra lättfödda hästar håller samma hull vintern igenom.
 
Jag funderar på om man kan ge fri tillgång på halm och sedan ge så mycket hö hästen behöver utöver det på en lösdrift? Fast halm innehåller väl ändå lite energi och då kanske det blir för mycket energi mot protein i foderstaten? :confused: Fast det kanske går att lösa på något sätt.. Men hur många gånger/dygn måste man då portionera ut höet? Behöver man analysera halmen med?

Anledningen till att jag frågar är att jag har en lättfödd Morganvalack på 4 år som ska stå på lösdrift för första gången i höst/vinter. Vet ju inte riktigt vad han har haft för näringsvärden på grovfodret innan, men enligt ägaren har han klarat sig på 10 kg hö + mineraler när han stod på stall och då hade han ändå lite för mycket hull när jag hämtade hem honom. Han är ju ett riktigt matvrak och vräker i sig allt han kommer åt, så jag är väldigt orolig över hur han kommer se ut efter vintern om han får fri tillgång på hö :crazy:

Tips mottages gärna! Tack på förhand! :)

Jag skulle ju inte sätta en lättfödd häst på fri tillgång av halm, hellre fodra ut den giva hästen behöver av hö/hösilage fördelat många gånger över dygnet. Det är ett sätt att motverka att hästen äter snabbt/vräker i sig.
 
Det är ju väldigt individuellt. Jag har tre lättfödda som har fri tillgång på halm i lösdriften och sen portioneras hö ut morgon och kväll. Jag räknar dock ut på ett ungefär hur mycket halm dom sätter i sig och räknar högivan därefter sen stöttar upp med protein och mineraler m.m.
 
Vad kommer det att vara för strö i lösdriften och vad stod hästen på förra vintern i boxen?
Om det är halm så kommer ju hästen att ha fri tillgång på det och ja det är energi i halm.
Jag vill ju helst ha spån egentligen, men ägaren vill ha halm som strö så jag antar att det kommer bli det. Han stod nog på spån förra vintern skulle jag tro.

Vi var tvungna att byta bort halm som strö i ligghallen pga att shettisen blev smället då hon stod där inne och åt hela tiden.
Fodrar med begränsad fri tillgång mha slow-feeding nät sedan fyra år tillbaka och alla våra lättfödda hästar håller samma hull vintern igenom.
Okej, så de kan tycka om halm så mycket att de tuggar i sig så de blir feta.. Men har läst på många ställen att SMHN inte funkar så bra då hästarna kan få i sig för mycket ändå när de har lärt sig tekniken? Sen vill ju vi ställa ut rundbalar i så fall och ett sånt nät lär ju kosta några slantar.. :crazy:

Jag skulle ju inte sätta en lättfödd häst på fri tillgång av halm, hellre fodra ut den giva hästen behöver av hö/hösilage fördelat många gånger över dygnet. Det är ett sätt att motverka att hästen äter snabbt/vräker i sig.
Okej, men möjligheten att ge dem flera gånger per dag kommer inte finnas tyvärr. Även om de hade stått på box skulle de på något sätt fått (begränsad) fri tillgång på grovfoder ute då vi inte har möjlighet att ge dem mer än morgon och kväll :(

Det är ju väldigt individuellt. Jag har tre lättfödda som har fri tillgång på halm i lösdriften och sen portioneras hö ut morgon och kväll. Jag räknar dock ut på ett ungefär hur mycket halm dom sätter i sig och räknar högivan därefter sen stöttar upp med protein och mineraler m.m.
Okej det låter ju lovande att det funkar för någon! Vad använder du för halm? Vetehalm är väl det jag hört mest om. Jag tänkte också så: att man får räkna ut på ett ungefär hur mycket halm de får i sig, sen får man lägga på hö så att energin blir lagom och sen får man väl fodra med lite kraftfoder så proteinet blir lagom och sen mineraler om det behövs. Analyserar du halmen med?
 
Jag använder vetehalm.
Dom i min närhet som det inte har fungerat för har gjort felet att dom räknar på höet först och sen uppskattar halmen. Här räknas det på halmen i första hand och sen läggs hö, lucern och potatisprotein till samt mineraler. Så den huvudsakliga födan här är halm och om man gör så är det av största vikt att man använder foderkvalite på halmen annars rasar hela konceptet, dvs dåligt grovfoder, sjuka hästar eller hästar som inte vill äta halmen.
Jag hade oxå en jag fick "lära" äta halmen. Så jag fodrade med den i höbaren först tills hon fattade och i dag äter hon från backen som alla andra utan problem.
 
Olika halmsorter är ju olika smakliga.
Just nu har jag vetehalm och det verkar inte vara supergott, hästarna äter bara av det när de är hungriga, då blir det inget okynnesätande pga tristess.

Angående hönät, Hansbo har precis kommit ut med hönät till rundbal. Ca 450 kr, lite mer lagomt dyrt om man vill prova och se hur det fungerar tycker jag :)
 
Vi har för närvarande begränsad fri tillgång (i dubbla nät) på halm och ger hö morgon och kväll.

De äter bra av halmen, skulle nog inte vräka in och ge helt fritt när de får så lite hö. Inte till de här damerna åtminstone, man får ju prova sig fram lite. :-)
 
@Rodluvan Tycker att våra hästar äter lagom. Visst lär de sig tekniken ganska snabbt men de kan fortfarande inte moffa i sig maten. Vi fodrar med rundbal. Har tidigare haft nät där nätet träs över balen och sedan ställs i foderhäcken. I år har vi specialbeställt ett nytt nät så vi bara kan rulla upp balen i foderhäcken och sedan lägger nätet som ett täcke över balen och fäster det i sidorna på foderhäcken. Betalade nog ca 2000:- för det förra nätet och ca 2200:- för det specialbeställda nätet.
 
@EmmaW Okej, jag har ju aldrig fodrat eller strött med halm innan så jag har ingen aning om hur halm ska se ut, lukta mm för att det ska vara hygieniskt bra. Jag har sett några annonser där det står att halmbalarna står staplade ute vid åkern, men kan det vara så bra om det regnar på dem? Eller är de inplastade då kanske? Har noll koll på halm :o

@DarkInNight Det känns ju bra att höra! För det är vetehalm jag tänkt ha :) Tack för tipset om hönätet! Ska verkligen kolla upp det för då blir det ju inte så mycket pengar i onödan ifall det inte skulle fungera!

@pinky Vad menar du med dubbla nät? Ger ni höet i nät sen med eller får de äta det som det är? :)

@Rodluvan Tycker att våra hästar äter lagom. Visst lär de sig tekniken ganska snabbt men de kan fortfarande inte moffa i sig maten. Vi fodrar med rundbal. Har tidigare haft nät där nätet träs över balen och sedan ställs i foderhäcken. I år har vi specialbeställt ett nytt nät så vi bara kan rulla upp balen i foderhäcken och sedan lägger nätet som ett täcke över balen och fäster det i sidorna på foderhäcken. Betalade nog ca 2000:- för det förra nätet och ca 2200:- för det specialbeställda nätet.
Okej, det är ju bra :) Provar nog att ge fritt med halm till en början och sedan hö morgon och kväll i småmaskiga nät så de inte kan vräka i sig allt på en gång.


Ni som ger era hästar fri tillgång på halm och portionerar ut höet: strör ni med halm och låter dem äta av det inne i lösdriften eller har ni en bal ute som de får stå och äta ur? Vill ju egentligen ha maten ute så de inte står och hänger i lösdriften dygnet runt, men det hade ju varit smidigt att bara placera en halmbal i lösdriften eftersom vi nu ändå ska strö med det. Analyserar ni halmen? Tack för alla svar! :bow:
 
@pinky Vad menar du med dubbla nät? Ger ni höet i nät sen med eller får de äta det som det är? :)

Vi packar halmen i nät med halvstora maskor (inte de traditionella näten, men heller inte riktigt småmaskiga) och så lägger vi de näten i småmaskiga nät.
Det blir lagom svårätet, med bara ett nät äter de inte jättemycket långsammare än direkt på marken...

De yttre, småmaskiga näten hänger ute i hagen, så vi tar bara ur de inre och fyller. Funkar helt OK. :)

Höet får de på marken att äta på normalt sätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 695
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 918
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 509
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst har fått en astmadiagnos och ska behandlas med equipulmin och kortison. Veterinären har också skrivit att jag helst ska "ta...
2
Svar
30
· Visningar
3 043
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp