Freefarms foderoptimering..

C

Chough

Jag tror att jag har börjat förstått den ganska bra nu..
men en sak hänger jag inte riktigt med på ännu!
I fodertabellen håller jag på och skriver in värderna för ensilaget.

I en tabell står det:
Ts

Kg

och i tabellen brevid:

Struktur

Kg


Det står på freefarm att man ska skriva in höets torrsubstans under struktur...Men vad skriver man då in under Ts/kg?

Rent av någon som kanske har lust o hjälpa mig lite?
Höanalysen:
Torrsubstans 73%
smältbart råprotein 54 g/kg foder
energi 7.4 MJ/Kg foder
kalcium 3.7 g/kg foder
fosfor 1,5 g/kg foder
magnesium 1,1 g/kg foder
kalium 16,1 g/kg
-----------------------------------
Råprotein 113 g/kg ts
smältbart råprotein 75 g/kg ts
energi 10,2 MJ/kg ts

Sto 6 år. Lätt i typen (mycket fullblod i hästen), 162 cm, väger väl runt 500 kg..Inte så bra på det med vikt, men det är en väldigt lätt/smäcker häst.
Tävlingskondition..Rids och arbetas ordentligt 5-6 dagar i veckan, tävlar ca 2 ggr i månaden. 40 i träningstillägg kanske? :confused:


Har tillgång till
Ensilage
havre
betfor

extra mineraler o vitaminer..(beroende på vad som kommer att behövas)

Tackar för hjälpen!
 
Det är enklast att pricka MJ-behovet om man vet vad hästen har ätit innan och hur den sett ut på det.

Skriv in den gamla foderstaten.

mvh Jessica
 
Men hon måste ju stå på en foderstat just nu. :confused:

En 500 kgs häst med 40 % träningstillägg och 10 % tillägg för ras så hamnar behovet på 80 MJ och det kan vara alldeles för lite för henne.

Min kallblodstravare går på 100 MJ och en anna liten häst i stallet går också på 100 MJ.

Ett förslag på 90 MJ

10 kg silage
1,5 kg havre
200 gr vetekli
2 dosmått fosforbalans
+vitaminer och selen

MJ 90
Smrp/MJ 7,46
Ca/P 1,42
Ca/Mg 2,83

Tycker du hon behöver mer mat så höj silaget 1-2 kg (höj då även fosforbalansen till 2,5 dosmått)

mvh Jessica
 
mmm..men jag har köpt henne från Tyskland, så jag vet tyvärr inte :( Enda jag vet är att hon har fått korn och inte havre.
Men jag ska alltså gå över till havre nu.
Har tyvärr inte möjllighet till att ge kli :( utan endast havre, ensilage, betfor, och de mineraler/vitaminer som behövs.. :smirk:
 
Du kan välja att blanda 1,5 kg korn och/eller havre om du vill. Bara totalgivan blir 1,5 kg.

Du kan ta bort veteklit om du vill. Vilka mineraler vill du ge?

mvh Jessica
 
Hejsan!
Jag har fått hjälp och fixat en foderstat nu, men tack ändå! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 176
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
966
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp