Från två till tre

Migo

Trådstartare
Nu behöver jag lite råd från bukarna igen, ang att ändra flockdynamiken.

Jag har idag två ganska unga hundar (2 resp 3 år gamla) som är kanonbra polare med varandra. Står i valet och kvalet att skaffa en valp och funderar på om det kan bli dumt i flocken. Finns det risk att ett nytillskott förstör relationen mellan de två äldre? Eller att de två befintliga hundarna inte välkomnar den lille?
Vad har ni för erfarenhet? Alla tre är av samma ras, om nu det spelar någon roll.

Tvååringen i familjen är ranglåg och väldigt kärvänlig med andra hundar, kräver aldrig något utrymme och få hundar uppfattar honom som en konkurrent om något alls. Tiken är ganska skarp och tar gärna en roll av uppfostrare av allt och alla. Hon är en surkärring mot valpar innan hon etablerat relationen, och hon vill INTE ha någon konkurrerande tik i familjen. Det kommer bli en hanvalp om det blir någon alls, just för att tiken ska får vara "top bitch".

Sist jag gick från två till tre så var de två befintliga inte speciellt bra kompisar, så jag hade aldrig de här funderingarna. Hilfe!

/Migo

Sv: Från två till tre

Hej!
Det kan både gå utmärkt och inte alls. Det beror helt på vad det är för individ man köpt. Men det är alltid bäst då som du tänker att skaffa valp för då lär den sig att anpassa sig till de andra hundarna det hade varit värre att skaffa en äldre hund. För den har redan livserfarenhet och risken är att den hade velat bestämma... Men en valp kan ju både du och dina hundar hjälpas åt att forma och fostra så att den hittar sin plats i familjen där den passar som bäst där det inte blir några bekymmer:) Så en till kan du absolut skaffa:)

Tack för svar!

Tyvärr är det inte längre ett problem, då jag i samråd med min instruktör och hundens förra ägare beslutat att lämna tillbaka min tik:( Hon är för stark för mig, och behöver en mer rutinerad förare för att komma till sin rätt i vallningen. Fruktansvärt tungt, men samtidigt en av grundpelarna i min inställning till de här hundarna: Främst ska de få valla.

Så det blir en valp, men inte en trio. Snälla farbror Boss får agera storebror och fostra sin "lillebror" själv.

/Migo

Nej, varför? Jag har ju redan en ganska ung hanhund, trivs bäst med hanhundar och har inget större intresse av avel. Att det en gång i tiden blev en tik var mest en händelse; jag blev dökär i individen...

Den här lilla krabaten flyttar hit om 3 veckor!
IMG_9522.jpg

/Migo

Tänkte bara att det kan bli tuffa tag från den nya om det visar sig vara en tuff individ när han är 2-3 år och ev ska dominera den äldre hanen.

Nej, varför? Jag har ju redan en ganska ung hanhund, trivs bäst med hanhundar och har inget större intresse av avel. Att det en gång i tiden blev en tik var mest en händelse; jag blev dökär i individen...

Den här lilla krabaten flyttar hit om 3 veckor!
IMG_9522.jpg

/Migo

URSÖT!!!! :love::love:

Boss är inte den som säger emot om någon vill bestämma över honom, så det oroar jag mig inte för så mycket.

Har dessutom vansinnig pli på dem vad gäller sociala diskussioner, att gräla med varandra finns inte på kartan...;):angel:

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 242
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 515
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 990
Senast: russinbulle
·
Övr. Hund Förr funderade jag mycket på övergången från en hund till två. Vissa menade att det var mycket mer jobb, andra att det inte var så stor...
Svar
11
· Visningar
4 611
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka