Från travtrav till ridtrav och tvärtom?

Toxis

Trådstartare
Hej på er!

Jag har nyligen börjat ridträna mina travhästar för att "hitta på något annat" än bara vagnkörning. Min tanke var att både lägga in lite dressyr i träning samt luffsa i skogen för att öka tränings möjligheterna. Man kan väl säga att ridningen går i en varierande stil, ibland bra, ibland mindre bra och ibland riktigt dåligt.
Men hur som helst håller både jag och mina hästar humöret upp, och det är väl huvudsaken ;)

Men nu till frågan jag sitter och grubblar på...
Ni vet ju alla att det är en vis (ganska stor) skillnad mellan en travhästens travstil och en ridhästens travstil. Vi kan nog alla hålla med om den saken, eller hur? Bra! *so far so good!*

Men jag har sett på en del travhästar som blir ridtravare, att dom hästarna går över mer och mer till ridhästens travstil ju längre dom rids. Visst det tar sin tid innan detta händer, det är jag full medveten om.

Så där har vi ett "led" från travtrav (travhästen) till ridtrav (ridtravare)

Men går det att få tillbaka travtrav stilen från en ridtravare?

Jag satt faktiskt och red min häst häromdagen då tanken bara slog mig om en youtude klipp jag såg på en travhäst som hade en typiskt travstil i traven och sen efter hårdträning i sex månader gick hästen i klockren ridtravstil.

Vad jag sitter och tänker på är tänk om jag sitter och "förstör" mina hästar travstil? Eller är det möjlig ens?

Tar tacksamt emot era svar :)

Sv: Från travtrav till ridtrav och tvärtom?

Så där har vi ett "led" från travtrav (travhästen) till ridtrav (ridtravare)

Men går det att få tillbaka travtrav stilen från en ridtravare?

Vilken intressant fråga!
Den har jag själv aldrig tänkt på, men om jag får gissa så tror jag att man förstör möjligheten till att kunna trava "travartrav" eller hålla trav i sånt högt tempo som de gör när det travtränas om du sätter travaren i kontinuerlig ridträning med annan form, krav på bärighet, tempo osv.
Hästen kommer att ändra hela sättet att använda kroppen på och kroppen bygger om sig. Det är enorm skillnad oftast på före/efterbilder på en travare som varit enbart ridtränad i 1 eller 2 år. Oftast ser det inte ut som samma häst ens.

Min kan inte trava i sånt temp längre och det syns. Han kan länga stegen nåt oerhört (har typ 4 växlar i traven) men han kommer aldrig upp i det tempot han en gång hade utan han tappar balans fort och går över i galopp.

Däremot tror jag inte att man förstör möjligheten bara av att man rider på hästen utan skillnaden blir i om man förändrar sättet hästen använder sin kropp på över längre tid.

Allt beror på om du slutar travträna den eller ej.

Om du slutar köra jobb/tävla med hästarna och under en lång tid (flera år) bara nöter samling så lär de tappa explosiviteten i musklerna som behövs för trav.

Största skillnaden på ridtravarna oftast är att de tappat styrkan i bukmuskulaturen och helst matats på så de blir lite feta också. Då är det inte lätt för någon häst att gå fort.

Jämför med en häst som varit avställd nåt år av någon anledning, det är inte förrän man kommer ner under 30 i fart som buklinjen kommer :)

Min förra "projekthäst" hade börjat göra galoppombyten, men trava det kunde han fortfarande. Tyvärr höll han ändå inte för travet.

Vi hade en travare som bland annat gick fälttävlan. Han fick väl 6 och någon enstaka 7 på traven i dressyren. I grannbyn finns en amatörtränare. När vår häst såg travekipagen gick han aldrig i ridtrav, utan bara i travartrav, Han breddade bak och och fick en helt annan hållning. De glömmer aldrig, tror jag. Han försökte ibland med sin travartrav även i skogen om han tyckte det gick för långsamt.

/A

Tack för alla svar :) Nu känns det mer som att allt faller på plats med alla funderingar kring detta. :)

Mina tankar gick också så som Dandylinn var inne på. Om man nu lägger upp en "ny" rörelsemönster som gör att hästen "formar sig i" in i den nya rörelsen. Då blir allt förändrar för hästen, både i musklerna och i rörelsen. Man "skapar" och "formar" nåt som inte riktigt var där tidigare i hästen (eller ja visst fanns det där men inte på samma sätt) ^^ Och gör man det i längre tid så kommer hästen att "falla" sig i just de rörelsemönstret och uppbyggnaden som man kan tränat fram.

Men jag tycker det känns väldigt positivt att höra från er andra att det finns hästar som kan fortfarande trav vidare på banan utan problem :)
De glädjer mig att höra!

Min tanke var ifrån början med ridningen att sätta in lite lösgörande arbete i dressyren och "hjälpa" dom igenom startvolten på ett effektiv sätt (men de där biten har jag börjat tvivla på, verkar sitta så djup i deras "natur" att de faller lätt i de mönstret som man har tränat upp dom till ifrån början.)
Speciellt en äldre dam hemma ;) Hon har åsikter till tusen och tycker jag är gööö törlig när jag försöker "rama" in henne lite i volten. Hon är HelGó den hästen :)
Men de mesta brister på mig som kanske inte är den bästa ryttare i världen att försöka lära upp en "ny inriden" häst ^^ Men man lever och lär som jag brukar säga! :) Och jag tvingar absolut inte mina hästar till att göra nåt dom inte är redo för.

Kan inte hålla med om att de vanligtvis tappar bukmuskulaturen, men det finns de som tror sig kunna fodra travaren till ett annat utseende men som knappast lär hjälpa någon på traven så att säga ;)

En del tror att travare är mer uppdragna i buken för att de är för tunna och börjar fodra som galningar i ett försök att ändra kroppen, men den är ju byggd så för att kunna ge så mycket utrymme åt bakbenens rörelse.

Det spelar ingen roll vad du tycker - det är faktiskt så. Det tror jag att alla som haft konvalescenter och rehabhästar som kommit tillbaka till startform kan skriva under på.

Och JO - alla ridtravare tappar bukmuskulatur även om de så klart fodras upp också. I bland till groteska former.

Jag är hästmassör och jobbar med alla typer av sporthästar på alla nivåer så jag har en del att jämföra med.

Jag dressyrar alla mina hästar både uppsuttet och från marken, för några år sen satt galoppfattningarna klockrent på min starthäst men sen ville hon inte galoppera längre och då slipper hon. :sneaky:

Okej, jag håller fortfarande inte med kan du förklara på vilket sätt de tappar bukmuskulaturen då, varför och hur det ser ut??
Om det nu är så - då får du utveckla dig lite.

Varför skulle bukmuskulaturen tappas på en häst som regelbundet motioneras?

Samlingsgraden min kille idag klarar av, tror jag aldrig han hade fixat med avsaknad av bukmuskulatur bland annat i alla fall.

Men du får jättegärna visa mig motsatsen, som tydligen inte sett detta.
Min erfarenhet säger att hästar med dålig bukmuskulatur antingen rids/tränas dåligt/felaktigt, är gamla, sjuka eller varit utsatt för skada exempelvis som omöjliggör återuppbyggnad.

Du kan väl inte jämföra rehab eller konvalacenshästar mot en häst som regelbundet tränas oavsett om det är för travträning eller ridning?

Senast ändrad:

På ett sätt förstår jag nog lite vad du försöker och säga ghost i alla fall så tro jag det. För visst får hästen en annan muskulatur runt buken när man slutar att köra hästen och sätter in ridningen som träning istället.
Men det är samma funderingar jag har som Dandylinn, Varför blir det så? Är det enbart träningen som gör det? Eller ligger det nåt mer i de?

Sen tror jag att vi alla ser lite olika på just muskulaturer på olika sätt, t ex bukmuskulaturen. Alla har inte samma uppfattning fast man ser på samma häst, så kan man ha två helt olika syn på saker och ting, och just det kommer man inte undan eftersom det ligger i människans natur att tycka olika, mer eller mindre.

Och jag håller absolut med att en "fet" häst inte kan springa så fort som en "smal" häst. ^^ Har själv en häst som var lite små rund efter ett tags vila och samma sak där så blev jag inte "av med den rundheten" för ens jag var uppe i 30 jobb med henne. Men då sitter man fortfarande och undrar varför?

Och så självklart så kommer ju hästen förändras i kroppen om man utfodrar den annorlunda än vad den tidigare har fått, på ett eller flera sätt :)
Och där kan jag förstå att folk som skaffar sig en travhäst och ska användas som ridhäst matar på hästen för att "förändra" den. Men de enda man kan få utav det är ju bara mer hull inte muskulatur.

Jag kan absolut tänka mig att bukmuskulaturen förändras beroende på träningsform och det är ju inget konstigt eftersom att muskelgruppernas arbetssätt förändras.

Men, antingen har hästen god bukmuskulatur eller så inte, men att viss träning, som korrekt ridträning i stället för korrekt körning av travhästen skulle ge dålig muskulatur för att eller avsaknad låter jättekonstigt i mina ögon.
Varför är det i så fall så?

Att just ridtravaren skulle tappa sina bukmuskler bara för att den rids i stället för att bli körd låter för mig altså helt främmande och det låter snarare som de jag sett exempel på: När folk försöker fodra i form i stället för att träna dem rätt och inse att de ser ut som de gör i kroppen istället för att försöka likna dem med halvblodet och ska "biffa upp" hästen med en massa mat - de är och förblir olika rastyper även om jag håller med om att hästens utseende förändras med tiden med annan träningsform.
Där har jag sett många bukiga hängmagar på ridtravare/dålig bukmuskulatur, men inte de som fodras och tränas på ett vettigt sätt.

Dålig bukmuskulatur är för mig ofta en bukig mage där underlinjen inte är rak längre med tillhörande svankrygg/svag rygg som lätt kan tas för att hästen är tjock

Senast ändrad:

Ja precis, det blir ju en förändring. Men varför skulle de blir en sämre muskulatur? Som du var inne på förut, de hajade inte jag. Få se vad ghost menade med det:)

Sån uppfattning har jag också med en dålig bukmuskulatur att den blir "hängig". Och har oftast en dålig överlinje också med samband med underlinjen.
Sen finns det såklart hästar som har en dålig överlinje exteriörens syn också men kan ha en bra underlinje ^^

Det e ju först när det går runt 20 tempo som bukmusklerna tränas ordentligt. Så det tappar dom när man slutar köra fort.

Aha ok men i min egen erfarenhet så märke jag en skillnad när jag låg i 30 tempo ^^ men de kanske är olika från häst till häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka