från svinstia till sköna hem-box

T

tazza

Vi flyttade hästen för en vecka sedan, från en ridskola till grannens stall. Underbart för mig, kortare restid och mindre mysigare stämning. :love:

Även hästen har ändrat sitt stallbeteende. Från att ha en box som alltid är supergojsig med pulvriserad skit och tar minst 30 min att mocka har jag nu prydliga små högar med bajs i ett hörn ovanpå kisset. Tre saker har ändrats. Vad tror ni kan vara huvudorsaken?

1. Större box, från 9 till 12 kvm är en rejäl skillnad.
2. Inget betfor (grannarna ger inte sina hästar det och jag vill inte att de ska behöva slabba med min extra).
3. Spån i stället för torv.

Jag är jättenöjd, men undrar om betfor nu är bannlyst från foderstaten? Plötsligt inser jag att jag faktiskt inte riktigt vet varför hon fått det, mest för att "alla" ger sina hästar det och det varit smidigt att blanda vitaminer i...:angel:

Sv: från svinstia till sköna hem-box

Kan ju vara så att hästen känner av stämningen och därmed har blivit lugnare. Att det ligger små prydliga högar istf pulver kan ju också bero på att den har fått större box, så att den har plats att göra sina behov utan att behöva trampa i det för att kunna röra sig lite. Om din häst inte tål betfor, och blir lös i magen av detta, så kan ju det vara en anledning till att det har varit skit överallt, men jag tror mer på de andra orsakerna. Betfor innehåller nyttiga fibrer som liknar grovfodrets fibrer, vilket gör att det är bra för hästens mage. Av den anledningen ger jag betfor, sen är det ju också smidigt att maskera äckliga mineraler i. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka