Från lösdrift till stall

Sofie.S

Trådstartare
Har stått på lösdrift med mitt halvblod i två år, nu är det dags att stalla in. Men känner mig lite kluven angående täcka eller låta honom näcka?

Är i dagsläget bara rakad hals och bog, har gått utan täcke hela vintern.
Han kommer att stallas in i ett kallstall.
Stallägaren släpper ut hästarna men byte av täcke ingår ej.
Man sköter alltså den biten själv, undantag om täcket är blött, den som släpper in drar då av täcket. (Just nu har de flesta hästarna innetäcke under regntäcket.)

Vad tror ni, raka och köra med innetäcke samt regntäcke? Eller ska han näcka helt och hoppas på att våren är på gång?
Bor mellan Sverige.

Har stått på lösdrift med mitt halvblod i två år, nu är det dags att stalla in. Men känner mig lite kluven angående täcka eller låta honom näcka?

Är i dagsläget bara rakad hals och bog, har gått utan täcke hela vintern.
Han kommer att stallas in i ett kallstall.
Stallägaren släpper ut hästarna men byte av täcke ingår ej.
Man sköter alltså den biten själv, undantag om täcket är blött, den som släpper in drar då av täcket. (Just nu har de flesta hästarna innetäcke under regntäcket.)

Vad tror ni, raka och köra med innetäcke samt regntäcke? Eller ska han näcka helt och hoppas på att våren är på gång?
Bor mellan Sverige.
Jag har min ena rakad på hals och bog. Hon står i kallstall i Skåne utan täcke (nu), men om det ska bli regn lägger jag ett stoppat regntäcke (50 g) på henne på kvällen om jag inte släpper ut själv. Sen får täcket torka på hästen. Det har fungerat bra hela vintern, inte en enda gång har hon varit blöt in på kroppen.

Jag har min ena rakad på hals och bog. Hon står i kallstall i Skåne utan täcke (nu), men om det ska bli regn lägger jag ett stoppat regntäcke (50 g) på henne på kvällen om jag inte släpper ut själv. Sen får täcket torka på hästen. Det har fungerat bra hela vintern, inte en enda gång har hon varit blöt in på kroppen.
Tack för svar!
Hur har du gjort under vintern? Har hästen vart rakad och stått inne med vintertäcke och haft det ute också?
Eller har du haft hästen rakad såpass lite så att ett fodrat regntäcke räckt? :)

Tack för svar!
Hur har du gjort under vintern? Har hästen vart rakad och stått inne med vintertäcke och haft det ute också?
Eller har du haft hästen rakad såpass lite så att ett fodrat regntäcke räckt? :)

Ett utestall bör ju vara lika kallt inne som ute, med undantag att det inte blåser och regnar på dem. Jag har haft samma täcken ute som inne. Dvs jag köper bara utetäcken av riktigt bra kvalite som jag vet att hästen kan ha 24/7 utan skav. två täcken blir ofta krångligt och kan leda till skav. Jag tar inte av blöta täcke, utan låter dem ligga kvar på hästen om den inte är blöt igenom. annars tar dem en evighet att torka.

Jag skulle säga att du ska behandla hästen som när den står på lösdrift. Stallet är ju lika kallt, men det blåser och regnar inte på den. Har hästen mat hela natten så fryser den inte.

Tack för svar!

Det är ju upp till varje individ vad för täcke som räcker. Tex min oklippta 3 åring (halvblod)har haft 100-200gr foder i sina täcken i vinter. vi har utestall och fri tillgång på mat. Men täckena har åkt av så fort det varit uppehåll. Han har haft täcken kanske 30 ggr i vinter. Då vid snö, blåst och regn.

@MaRomer
Tack för svar!
Har haft unghästen orakad över vintern vilket har funkat då han har vilat en hel del. Men nu när jag flyttar honom vill jag att han ska kunna ridas ordentligt och vara såpass rakad att han inte blir dyblöt av svett. :)
Det här upplägget är nytt för mig så därför jag är nyfiken på olika rutiner och varianter.

Känner mig dessutom lite vilse i frågan om inköp av täcken, då han har hunnit växa två storlekar sen jag hade honom i stall = har inga täcken idag.

Tack för svar!
Hon var ganska lite rakad, på hals och bog. Täcket hon har har halvhals. Det som är bra med kallstall är ju att samma täcke passar bade ute och inne. Fast det som kan skilja mot lösdrift är ju hur hästarna har med möjlighet att komma undan väder och vind. När jag hade mina på lösdrift hade de väldigt bra ligghallar, medan visa stall där jag stått inte erbjudit vare sig sol, regn eller vindskydd. Det är ju sånt man får tänka på.

När det gäller fodrade regntäcken är jag försiktig med dem som har väldigt tunt eller inget foder för de kan I princip kyla när det är kallt eftersom de plattar till pälsen. Så antingen ett regntäcke med ca 50 g foder eller naken på vintern på en häst med hyfsat tjock päls tycker jag. Sen är det här med täcken givetvis väldigt olika mellan individer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 307
Senast: Emine
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 491
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 585
Senast: super
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 325
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.