Från fritillgång på hösilage...

waffle9701

Trådstartare
Hur ska man göra om man ska få hem en ny häst som hos förra ägaren stått på fri tillgång på hösilage? Har inte möjlighet till fri tillgång och han kommer få äta hö i framtiden. Kan man byta tvärt av eller måste jag köpa ett parti hösilage? Är ju så stor skillnad mellan partierna så vet inte om man bara drar ut på det i onödan?
 
Hur ska man göra om man ska få hem en ny häst som hos förra ägaren stått på fri tillgång på hösilage? Har inte möjlighet till fri tillgång och han kommer få äta hö i framtiden. Kan man byta tvärt av eller måste jag köpa ett parti hösilage? Är ju så stor skillnad mellan partierna så vet inte om man bara drar ut på det i onödan?

Be att få köpa med av det han äter idag, blanda ut det. Och köp magstabilisernade medel, det är aldrig fel vid flytt och ny miljö. Själv gillar jag Krafft Gastro Support.
 
Tänk också på att minska försiktigt på grovfodermängden. Jag vet hästar som fått besvär med magen efter att ha varit vana vid att stå på fri tillgång och drastiskt fått sänkt grovfodergiva.
 
Han ska transporterad med transportföretag så finns tyvärr ingen möjlighet att ta med större mängd hösilage..
 
Hur ska man göra om man ska få hem en ny häst som hos förra ägaren stått på fri tillgång på hösilage? Har inte möjlighet till fri tillgång och han kommer få äta hö i framtiden. Kan man byta tvärt av eller måste jag köpa ett parti hösilage? Är ju så stor skillnad mellan partierna så vet inte om man bara drar ut på det i onödan?

Många hästar som säljs utan man har möjlighet att köpa med sig hö för att fasa över och de mår hur bra som helst. Jag hade börjat med att ge ganska mkt hö, (beroende på nuvarande hull och värde på höet såklart) men många går ju ner i vikt efter en lång resa. Sen fasa över hästen på mattiderna. Hade inte köpt ett parti Hösilage om höet är vad den ska äta sen.
 
Mitt största problem när jag köpte häst som gått på fri tillgång var att det tog flera veckor innan hon åt ordentligt när vi portionerade ut maten. Hon var ju van att äta lite då och då, så när vi gav hö så kunde hon äta i några minuter, sen gick hon och gjorde annat/sov. Hon var ju van att göra så! Och med fler hästar i hagen så åt ju dom upp hennes giva också såklart...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp