framdelsvändning.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Dotcom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 163
D

Dotcom

hej, jag ska byta till en lite högre ridskolegrupp och jag är inte riktigt säker på hur man gör framdelsvändningar.. :confused: därför skulle jag vilja att någon förklarade nogrannt om hur man gör en framdelsvändning, vart på spåret man ska göra det och hur man ska göra det i respektive varv. Snälla svara! :confused:

Sv: framdelsvändning.

Om du gör vändningen efter fyrkanten så måste du gå lite innanför spåret. annars kan man ex göra vändningen på medellinjen, i en volt etc.
I framdelsvändning är hästen ställd i nacken men rak i bålen. bakdelen rör sig runt inre frambenet som i en centrerad vändning trampar upp och ner på stället. Det inre bakbenet trampar framför och förbi det yttre.
Jag tar ett exempel där du ska göra en vändning innanför långsidan. Du börjar med att göra halt. (man kan också göra vändnigen ur långsam skritt för att förhindra att hästen tänker bakåt)
Ställ hästen utåt med ställande inner tygel och reglerande yttertygel. Inre skänkel är sidförande. vart den ska vara beror lite på hästen, men en aning tillbakaflyttad är normalt. Yttre skänkeln är mothållande på bakdelen och fångar upp rörelsen så att vändningen sker steg för steg. Efter avslutad vändning ska hästen fram. (Man avslutar inte med halt)
lycka till!

tack så jättemycket för svaret! det var en jättebra förklaring. jag ska testa det så fort som möjligt. tackar! ;)

vill bara tillägga att jag har yttersk. långt fram, för att hindra ytterbogen att flytta sig i sidled samt lite framåtdrivande- om det behövs.
ursäkta att jag ej har svarat dig, men du hade redan fått ett bra svar- nåväl ganska bra:angel:

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andra hand till en person som bor i samma förening. Eftersom det i ligger i hens intresse och...
Svar
4
· Visningar
478
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
327
Senast: MiaMia
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?