Framåtbjudning

Lycanthrope

Trådstartare
Min 4 åring är en riktigt segis i ridhuset.
Jag försöker att inte rida där ofta, eftersom han är såpass ung.
Men ibland blir man ju tvungen..
Och han är så seg! Ingen framåtbjudning alls, lite bättre i traven.
Galoppen förstår jag att det är jobbigt då han inte har några direkt muskler än och har svårt att bära sig. Men även trav, o framförallt skritt, är han som en snigel att rida på.

Skulle hoppa ett pyttekryss hinder idag, och han saktade ju av heela tiden. Kan ju inte använda skänklarna som en galning, då blir han ju säkerligen skänkeldöv. Och spö, det hjälper bara till att fatta galopp. Slår inte, utan lägger det vid skänkeln för att förtydliga. Det hjälper.

Men vill ju inte slå till honom med spöt för att få honom att gå framåt.

Han rids inte särskilt hårt, får ungefär 1 liter havre om dagen, det är ungefär 0,5-0,6 kg tror jag.. Ska jag ge mer?

Vad kan jag göra för att få mer framåtbjudning? :o

Sv: Framåtbjudning

jag skulle strunta i ridhuset och rida ut i skogen, gärna tillsammans med en annan häst som draghjälp till framåtbjudningen kommer

Håller med! Är ridhuset så motbjudande så låt honom gå ute.

Är underlaget helt värdelöst så gör annat i ridhuset. Longera (och då kan du gå på honom med pisken om han inte går fram), löshoppa (det brukar de tycka är kul) eller bara släpp honom och låt honom galoppera riktigt energiskt. Låt ridhuset bara vara kul ett tag! Mycket bus!

Så småningom kommer det släppa att ridhus bara är tråkiga och jobbiga!

Lycka till!

/C

försök att undvika ridhuset så mycket det går, och när du väl är där, så gör lätta och roliga saker under kort tid. han kommer att bjuda bättre när han inser att det inte är så tråkigt.och allteftersom bjudningen kommer, så kan du rida längre pass!:)
detta har fungerat bra på min häst!

Alltså.. Jag förstår inte vad det är med folk och spö.
Att använda spöt som en förtydligande signal istället för hårdare skänklar tycker jag är BRA så länge man gör det konsekvent och på en gång när hästen inte tar en lätt skänkelhjälp.

Alltså inte att man ska skrämma hästen från vettet, utan helt enkelt förtydliga att det var FRAMÅT man ville att den skulle gå. Skänklarna är betydligt mer förvirrande för hästen om man är minsta lilla inkonsekvent eller inte lärt in betydelsen till 100%.

Mycket tempoväxlingar, gärna rejäla sådana från väldigt sakta till mycket fräschare. Och ha hästen hela tiden uppmärksam på dej och dina hjälper, och var SJÄLV uppmärksam på hästen, visar den att den börjar bli trött så ska du börja tänka på refrängen. Hellre ett intensivt pass på 10-15 minuter (plus uppvärmning och nedvarvning självklart) än ett långt segt pass.

Överdos på fodermorötter och äpplen sägs göra hästarna heta annars :angel:

:bow:
PrinceFair skrev:
jag skulle strunta i ridhuset och rida ut i skogen, gärna tillsammans med en annan häst som draghjälp till framåtbjudningen kommer

:bow: Håller med :bow:

vet inte hur riden din häst är Lycantrope, men om den fortfarande inte är 100 på hjälper osv, så ökar det ytterligare motståndet hos hästen att gå inom fyra väggar, den vet inte riktigt vad som krävs av den och ser inget "naturligt" roligt med det som hjälper er på vägen att befästa hjälperna osv.

skogen och draghjälp av kompisar är det mest naturliga och effektivaste på ungisarna tycker jag. du kan även göra "dressyrande" ute i skogen uppsuttet dessutom! :smirk:

Jag förstår precis hur svårt du har det! jag tog över en femåring som bara var riden ca 1månad och också saknade framåtbbjudning då. På honom hjälpte det inte speciellt mycket med spö och skänklar, särskilt inte ute på stora ridbanan där han fullkomlig "dog" i ridhuset som var mindre gick det bättre.

Vad jag försökte göra var:
Gav honom mycket havre, först fick han ingen havre vilket sen blev ca 1 liter.
Träning i skogen med hästkompisar ibland bredvid varandra i galopp för att få honom att bjuda mer. +vanliga uteritter.
I början någon framför mig vid bomövningar osv.

Och till sist, när jag slutade rida honom fick han gå tre månader på bete, för en vecka sedan red jag honom igen och han har mognat mycket på tre månader, framåtbjudningen kändes mycket bättre nu och han tycker att det är kul att ridas igen!
Hoppas det här hjälper dig! Jag har iaf insett att inte alla hästar har framåtbjudningen naturlig...

Har en unghäst i stallet som jag jätte seg som ung, nu när han är 6år är han en riktig energi knutte, är många gånger het och exposiv att rida. För det första så tror jag att denna unghäst var seg för han inte förstod och inte orkade. Han förstod inte skänkeln alla gång och därför så var han seg, sedan blev han väldigt fort trött...

Det vi gjorde med honom var att busgaloppera ute i skogen, tävlade mot andra hästar så han skulle få upp lite kondition och tävlingsinstinkt...

Ut och rid hästen i skogen, hoppa över stockar, galoppera mot andra hästar (självklart under något kontrollerade former;) ) När hästen känns pigg och glad i skogen kan du börja lägga in KORTA ridningar i ridhuset... men bara då hästen lärt sig lyssna ordentligt för skänkeln och har framåtbjudning!

Lycka till!

Jag vill verkligen rida i skogen så ofta det går! Men det blir kolsvart så snabbt ute, o jag jobbar på dagarna.. :(

Men ska rida ute så mycket det bara går, har ökat havren så han har lite energi att ta ifrån.. Och tar det försiktigt i ridhuset.

Många unghästar tappar framåtbjudningen i ridhus, min var likadan. Jag skulle öka havren och försöka ordna ridsällskap. Framförallt vid hoppningen.
Många gånger verkar inte unghästarna förstå meningen med att rida i ridhus och det måste vi försöka göra något positivt av i stället för att tvinga fram bjudning. Korta pass, gärna löshoppning eller löslongering, trailbana eller annat du kan komma på. En fyraåring orkar ju inte med att koncentrera sig så länge och ännu mindre om det är en massa nya grejer.

Vet hur svårt det är att greja ridningen när man jobbar sent, då är det lätt att smita in i ridhus om man har det nära, men det är ju tyvärr ingen lösning på ditt problem. Är det helt omöjligt att föreslå pannlampa och skritt utomhus?

Idag red jag ut en sväng och han fattar jättefin galopp ute o har lagom med framåtbjudning :D

Men jag får väl försöka ta mig ut på banvallen på pannlampa ifall det är mörkt.. Brrr :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 839
Senast: moonstruck
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar